• A szívroham következményeinek kezelése őssejtekkel

Francia kutatók új módszert dolgoztak ki a szívroham következményeinek őssejtekkel való kezelésére: a szív fölé beültetett mágnes segítségével vonzzák oda a vasoxidos nanorészecskékkel kezelt őssejteket a károsodott szívizomhoz.

A szívroham következményeinek kezelésére évek óta folynak próbálkozások különböző eredetű őssejtek adásával, de a módszer egyik nehézsége az, hogy a különleges sejteket nem könnyű megfelelő számban eljuttatni a kezelést igénylő szívterületre.

Párizsban Philippe Menasche és munkatársai évek óta foglalkoznak a szívbetegség őssejtekkel történő kezelésével. Most állatkísérletes technikával vizsgálták, hogyan lehet a szívinfarktus következtében elpusztult sejtszövetet ilyen új sejtekkel pótolni. Előző kísérleteik azt jelezték, hogy a véráramlásba bejuttatott őssejtekből nagyon kevés kerül arra a helyre, a szívizomba, ahol ténylegesen szükség volna rájuk.

Mágnesessé tett őssejtek

Úgy vélték, hogy ha sikerül az őssejteket mágnesessé tenni, akkor a szív fölé bevarrt mágnes odavonzza ezeket a sejteket, és így beépülnek éppen oda, ahol az elhalt sejteket pótolni tudják. A patkányszív egy-egy koszorúerének lekötésével olyan helyzetet hoztak létre, mint emberi szívinfarktus esetén történik. A mellkas bőre alá, a szív fölé kis mágnest varrtak, majd beadták a különleges őssejteket.

Az őssejtek azért voltak különlegesek, mert vasoxid nanorészecskékkel mágnesessé tették őket. A kísérleti állatok szívét egy nap múlva tanulmányozták az egyik legérzékenyebb vizsgálati technikával, mágneses rezonancia képalkotással. Ez bizonyította, hogy a mágnesessé tett őssejtek a külső mágnes hatására tízszer nagyobb mennyiségben jutottak el a szív azon területére, ahová a kutatók beültetni kívánták.

A munkacsoport, amelynek tanulmányát a Cell Transplantation legújabb száma közölte, hangsúlyozta, hogy további vizsgálatokra van szükség. Mivel ebben az első kísérletben aránylag kevés sejtet adtak be, ezért nagyobb adaggal a hatás valószínűleg növelhető. Ha igazolták, hogy a módszernek nincs hátránya, viszont segíti az elhalt szívizom gyógyulását, elindulhatnak az emberen történő vizsgálatok is.

Kiégés szindróma

Dr. Balogh Katalin

Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

A szívizom-elfajulások

Az úgynevezett cardiomyopathiák a szívizom betegségei közé sorolhatók. A szívizomzat szerkezetileg és funkciójában károsodik, oka lehet örökletes, de kialakulhat valamilyen külső tényező, alkohol, méreg, fertőzés, koszorúér-betegség következtében is.

Veszélyes lehet a szívre az elektromos cigaretta?

Egy új vizsgálat eredménye szerint az elektromos cigaretták kigőzölgésében lévő nikotin hatására a szívben felszökhet az adrenalin szint, ami potenciálisan növelheti a szívroham és a hirtelen szívhalál kockázatát.

Ki jelentkezhet őssejtdonornak? Mi a donáció menete?

Hazánkban, ha valakinek szüksége van őssejtekre, nagy valószínűséggel találnak alkalmas donort - családi, elsősorban testvérdonort, ennek hiányában pedig idegen donort.

A szívizomgyulladás okozói, tünetei és kezelése

A szívizomgyulladás (myocarditis) bármely életkorban előfordulhat, de alapvetően ritka betegség. Körülbelül 1-10 főt érinthet évente 100 000 ember közül.

Az őssejtek differenciálódásának egyik kulcsfehérjéjét fedezték fel

A felfedezés új lehetőségeket nyithat meg egyebek mellett a csontritkulás és a cukorbetegség kezelésében. A Tks4 nevű fehérje őssejt-biológiai funkcióit Buday László munkacsoportja azonosította az MTA TTK Enzimológiai Intézetében, Vas Virág vezetésével.

Prosztatarák utáni őssejtbeültetés a hímvesszőbe megszüntetheti a súlyos merevedési zavarokat

Az őssejtbeültetés a hímvesszőbe megszüntetheti azokat a súlyos merevedési problémákat, amelyek egyes férfiaknál fellépnek prosztatarák után - derült ki francia kutatók által csütörtökön közzétett első biztató eredményekből.