• A marihuána károsítja a DNS-molekulát is

Több tanulmány igazolta már a marihuána ártalmait, hozzájárulhat például a pszichózis kialakulásához. A legutóbbi vizsgálatok azt mutatják, hogy a füves cigaretta károsítja az örökítőanyagot is, ami növeli a tüdőrák kockázatát.

A brit Leicesteri Egyetem munkatársai az Amerikai Kémiai Társaság lapja, a Chemical Research in Toxicology című szakfolyóirat hétfőn megjelent számában közlik kutatásuk eredményeit.

Számos vizsgálat igazolta már, hogy a dohányfüstben lévő toxikus anyagok károsítják a DNS-molekulát, ezáltal növelik a tüdőrák és más ráktípusok kockázatát. Mindeddig bizonytalanság volt azonban afelől, hogy a marihuánának lehet-e ugyanilyen hatása.

A kutatók különösen az acetaldehid nevű, mérgező hatású vegyületre gyanakodtak, a hagyományos módszerekkel azonban nehezen tudták mérni annak DNS-károsító hatását. Rajinder Singh csoportjával most módosított tömegspektrográfiát, egy nagy érzékenységű módszert alkalmazott a vizsgálathoz.

"Eredményeink bizonyítékot szolgáltatnak a cannabis (marihuána) DNS-károsító hatására, nevezetesen arra, hogy a marihuánás cigaretták rendszeres szívása rákos folyamatot indíthat el, ezáltal ártalmas lehet az emberi egészségre" - idézte a kutatók közleményét a LiveScience című internetes tudományos portál. A kutatást az Európai Unió Kiválósági Hálózata, a brit Orvosi Kutatások Tanácsa és más csoportok is támogatták.

Kiurgó pulzus

Kardioközpont

Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

Diabétesz, inkontinencia

B. M., szakfordító

Összefüggés van a hólyag működészavara és a cukorbetegség között.

A génterápia lehetőségei

A genetikai betegségek kezelése csak tüneti terápiára szorítkozik, nincs lehetőség magának a kiváltó tényezőnek a kiiktatására. A genetikai betegségek jövőbeni gyógyítására ugyanakkor ígéretes kutatások vannak folyamatban, melyek a génterápia, génsebészet eszköztárát vonultatják fel.

Egészséges lesz a gyermekem? A genetikai tanácsadás segít

Mikor valaki gyermeket vár, leginkább az foglalkoztatja, egészséges lesz-e a kis jövevény. Különösen nagy az aggodalom, ha a családban ismétlődő, súlyos betegség van, vagy korábban beteg gyermek született, vagy valamilyen káros hatás érte a nőt várandóssága alatt.

Milliókat menthetne meg a vérből való rákszűrés

Óriási előrelépést hozna a rák diagnosztikájában, kezelésében és szűrésében, ha megbízhatóan ki lehetne mutatni a fejlődő daganatból a vérbe kerülő anyagokat. Számos laboratóriumban dolgoznak olyan vértesztek előállításán, amellyel igen korai, még kezelhető formájában lehetne felfedezni a betegséget. Az mta.hu összeállítása.

A kamaszkori drogfogyasztás figyelmeztető jelei

Ne hagyja figyelmen kívül a kamaszkori droghasználat figyelmeztető jeleit. Ha a lentebb felsorolt jelek közül ugyanabban az időperiódusban legalább hatot észlel gyermekénél, feltétlenül beszéljen vele, s kérje szakember segítségét!

Marihuána a pattanásos bőr ellen

A marihuána egyik tudatmódosulást nem okozó hatóanyaga, a kannabidiol gyulladáscsökkentő, valamint a faggyútermelést és sejtnövekedést mérséklő hatását tárta fel munkatársaival Bíró Tamás, az MTA doktora, a Debreceni Egyetemen működő MTA-DE Lendület Sejtélettani Kutatócsoport vezetője. Kutatási eredményeikről az egyik legrangosabb nemzetközi orvostudományi folyóiratban, a The Journal of Clinical Investigationban számoltak be.

Apa csak egy van!?