• Dopping: Sportágak és eredmények

        Szerző:
        WEBBeteg

        Ma iszonyúan dopping-fertőzött a sportvilág- állítja Dr. Bakanek György a Sportegészségügyi Szakmai Kollégium tagja, a MOB Orvosi Bizottságának meghívott tagja, nőgyógyász, életmód-szaktanácsadó, doppingszakértő, aki a Debreceni Sportcentrum vendége volt. Lehet-e ma dopping nélkül világszínvonalon is eredményes egy sportoló? Hogyan táplálkozzon a minél jobb eredményhez?

        Sportágak és dopping

        Nagyon sok olyan sportág van, ahol a dopping már-már természetes: a nem túl dicsőséges dobogó első helyén a kerékpársport áll. Itt szinte mindent használnak: amfetamin, EPO, szteroid. A kérdés: miért csak ennyien buknak le? Mert ők a leggyengébb láncszemek, nem elég ügyesek. Rengeteg trükköt ismer a doppingszakember: számtalan módon manipulálták a vizeletet a nagy versenyeken.

        Hirdetések

        Emlékezetes példa erre Florence Griffith Joyner atlétanő esete: nem  azért volt híresen hosszú körme, hogy divatot teremtsen, hanem azzal szakította ki a hüvelyébe helyezett, "tiszta" vizelettel megtöltött óvszert. Ma már finomabb módszerekkel dolgoznak: divat lett a dizájner szteroid. Ezekben a már meglévő szerek kémiai szerkezetét variálják át vegyileg. Az így létrejövő anyag nem szerepel a tiltott szerek listáján, az elemzést végző gép nem ismeri fel, így nem is ad pozitív eredményt. Nem tartja szerencsésnek azt sem, hogy a NOB sok milliárd dollárt költ a WADA (doppingellenes csoport) fenntartására, akik használható, legális módszerekkel nem segítik a sportolóket, csak fenyegetnek, megfélemlítenek.

         Krioterápia - Fagyasztva gyógyít?


        Az ATC (Aero Cryo Terapia), levegő- (aero-) krioterápia, hidegterápia vagy hidegszauna néven ismert kezelés egyre népszerűbb hazánkban, már a focisták is felfedezték. A lényege, hogy a szervezet saját védekezőrendszerét mozgósítja. Azonkívül, hogy gyógyít, még a sok nő által legyőzhetetlennek hitt narancsbőrt is eltünteti. Krioterápia - Fagyasztva gyógyít?>>

        Az áttörés (negatív értelemben) akkor következett be a sportban, amikor a tévék berobbantak a közvetítésekkel a sportéletbe. A közvetítési jog adás-vétele olyan óriási profitot hoz, hogy ez a versenyekre is kihat. Ellentmondásnak tartja, hogy a NOB tiszta versenyt kér, párosítva ezt minél nagyobb teljesítményekkel. Bizonyos sportágak eredményei is azt sugallják, hogy itt valami nincs rendben, hiszen olyan eredmények születnek, amelyeket elérni élettanilag lehetetlen.

        A dobószámok, a kerékpár, a súlyemelés, a rövidtávú futás, a sífutás mind-mind doppingolt sportágak. Ugyanakkor jellemzően nem fordul elő a tiltott szer a szinkronúszóknál, a szertornában, a ritmikus sportgimnasztikában. A sportorvoslás egyik feladata lenne, hogy olyan módszereket találjon, amelyek megcáfolják a mondást: " a ma élsportolója a holnap rokkantja".

        Legális teljesítménynövelés kontra dopping

        Három tényezőt kell komolyan figyelembe venni annak, aki legálisan akarja saját vagy tanítványai teljesítményét növelni:

        Dopping nélkül
        (Illusztráció)
        • individuális megközelítés: a sportolót egyénileg, csak rá szabva kell felkészíteni, általános szabályok betartásával.  A betegségek alapja a rossz pszichés háttér. A másik ok, amiért egészségünk romolhat, valamilyen hiányállapot. Vitamin, ásványi anyag, energia hiánya.
          A gyógyszerekkel csak elnyomjuk a tüneteket, de igazi gyógyulást nem hoznak. Az egész embert kell látni, nem csak egy leletet. A szeretet, a felelősség, az alázat- kulcsfogalmak mind a sportban, mind az életben. Nagyon fontos, hogyan táplálkozik a sportoló, de önmagában ez még nem teszi élsportolóvá, ha a lelki tényezőt figyelmen kívül hagyja.
        • projektszemlélet: minden egy terv része. Olyan ez, mint egy puzzle: az alkotórészek hiánya miatt nem áll össze a kép, még akkor sem, ha csak egyetlen darabka hiányzik.
          Hosszú távú életcél nélkül nincs siker. Mint ahogyan minden embernek, a sportolónak is látnia kell: csak akkor lehet sikeres, ha örömmel teszi, amit tesz. Egy sportolónak is látnia kell végső sportcélját, ez konkrét legyen és reális.

         Sport - Tisztán vagy doppinggal?


        Csaknem mindenki a kidolgozott, izmoktól duzzadó testet óhajtja magának. Egyesek ezért sportolnak, mások csodára várnak. De néha a sport nem csak az egészségről szól, mert a minél hamarabb elérhető izmos test végett doppingszerekhez is nyúlnak. A legnagyobb baj akkor van, ha illegális forrásokból beszerzett gyógyszereket szednek a fiatalok, hiszen akkor még a hatóanyagban sem lehetnek biztosak.

        Már az ókorban is használtak a sportolók teljesítménynövelő anyagokat. Növényi kivonatokat fogyasztottak, hogy a fáradtságot leküzdjék, a fájdalmat élvezeti szerek segítségével csökkentették. A mai korban a gyógyszertudomány és az orvostudomány sok olyan szert ismer és fejlesztett ki, amely alkalmas a teljesítmény fokozására. Ezeket a szereket a gyógyászat sikeresen alkalmazza különböző betegségekben, megfelelő orvosi indikáció alapján.
        Sport - Tisztán vagy doppinggal?>>

        Tápanyagbevitel és folyadékfogyasztás: Ahogyan az élsportolók csinálják

         Komplexitás


        Semmi nem hagyható ki: étrend, vizsgálatok, stresszcsökkentés. A sportoló nyugodt családi élete, anyagi biztonsága is nagyban hozzájárul a sikerhez. Lehet, hogy pluszt nem ad, de nem vesz el értékes energiákat. Nagyon fontos, hogy a teljesítménycsökkentő tényezőket kiiktassuk. Tudnia kell azt is egy felelős sportolónak, hogy a szervezet regenerálódása este 10 körül kezdődik, ehhez évezredek alatt szokott hozzá a test.

        Fontos figyelembe venni a biológiát: példaként említette a súlyemelőket: még mindig él az a téves berögződés, hogy nem isznak, de izzasztják magukat. A valóság az, hogy először a víz ürül ki a szervezetből, aztán a szénhidrát, harmadjára a fehérjék (saját izom), végül, legutoljára a zsír.

        A szomjúságérzet jelentkezésekor inni már késő. Tehát nem lehet rövid távon lefogyni, illetve lehet, komoly árat kell érte fizetni (jojó-effektus).

        Mindenkinek, aki nyugalomban van, 3 liter folyadékot kell meginnia, persze nem műitalokat, cukros, szénsavas löttyöket. Aki mozog, annak még többet. (Nyáron nem jó a hideg víz, hiszen átszalad a szervezeten.)

        Amikor sportol valaki, izotóniás sportitalra van szüksége. Ebben van egyszerű és összetett szénhidrát is. Sport közben körülbelül 20 percenként kell bevinni ebből 2-3 decilitert.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az édesítésre még a mézet sem ajánlja a szakember, helyette a nyírfacukor a jó. Ez nem táplálja a candida-gombákat, és a fogakat sem rontja. Az ételek sózására a durvára őrölt tengeri só vagy a Himalája- só a legmegfelelőbb.

        Teljes kiőrlésű lisztet kellene használni és sok gyümölcsöt, zöldséget fogyasztani, a sok gabonaféle (köles, hajdina, barna rizs) mellett. Persze néha a sportolóknak is megengedett egy kis kihágás: a lényeg, hogy a táplálkozás 80-85 százalékban megfeleljen a sporttáplálkozás feltételeinek.

        Az este 10 és hajnali 4 közötti alvás szorzója kétszeres, ilyenkor tud a szervezet teljesen regenerálódni. Legalább hetente ötször ezt be kellene tartani.

        Meg kell tanítani a jövő bajnokait nyerni: ahol az alázat véget ér, ott kezdődik a vereség. Azaz legyenek tisztában azzal: a győzelem kegyelmi állapot, ajándék, és ez az alázat a nagy emberek sajátja. Munka nélkül egyszerűen nem lehet javakhoz jutni.

          Sportágválasztó - Mit ajánl a sportorvos?

        Hogyan hat az úszás a szervezetre? - A sportorvos véleménye Az úszás az egyetlen sportág, amely légzésszabályozásra kényszerít. A ritmusos tempózás, a vízbe merülés, majd kiemelkedés és légvétel váltakozása révén a légzőszerv igen nagy tréningnek van kitéve. De nem csak a légzőrendszer lendül működésbe, hanem szinte az összes izom is. Ellentétben a kerékpározással, az úszás során a felső és alsó testfélre egyforma munka hárul. Alapvetően dinamikus, izotóniás terhelésről van szó, de természetesen ahhoz, hogy a test szépen ráfeküdjön a vízre és ne süllyedjen le bizonyos része, megfelelő izomtónusra, a tartóizmok munkájára van szükség.
        Hogyan hat az úszás a szervezetre? - Bővebben>>

        Kocogás és a futás hatása a szervezetre - A sportorvos véleménye Napjainkban a futás, ill. kocogás népszerűsége növekvő tendenciát mutat, amely főleg praktikusságának köszönhető: szinte semmi felszerelést nem igényel, csak egy jó futócipőt. Bárhol (városban, faluban, tengerparton, focipályán, stb.) végezhető, hiszen majdnem mindenhol találhatunk olyan területet, ahol egy kicsit átmozgathatjuk magunkat egy fél-egyórás kocogással, futással. Nem kötött életkorhoz és nagyon sokféle edzettségi szinten is élvezetes lehet. Vannak, akik soha nem kedvelték a futást, mások 60 éves koruk után kezdték, és azóta nem tudnak nélküle élni. Olyanok is akadnak, akik viszont mindig kedvelt mozgásformaként tekintettek a futásra.
        Kocogás és a futás hatása - Bővebben>>

        (WEBBeteg - Czibere Anikó)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fiatalkori mellrák

        Tóth András

        Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA