• Testzsír-százalék: Mítoszok helyett tények!

        Szerző:
        WEBBeteg

        Aki azt gondolja, hogy a testsúlya az egyetlen fontos mérőszám, amely megmutatja, milyen formában van, az téved. Hiszen pusztán a kilogrammok számából nem derül ki, milyen arányban zsíros vagy izmos a testünk. Egy nyolcvan kilós férfi lehet elhízott és csupa izom - ennek a pontos kiderítésére szolgál a testzsírszázalék mérése.

        Hogyan lehet fittebb egy nagyobb súlyú ember?

        Testtömeg-index

        Ellenőrizze Ön is értékeit BMI-alkulátorunkkal>>

        Ha példának veszünk egy rendszeresen sportoló nőt, akinek a testsúlyát jelentős részben az izomtömege teszi ki, könnyen elképzelhető, hogy alatta többet mutat a mérleg, mint egy fogyókúrázó, de nem sportoló nő alatt, hiszen ő csupán az izomtömegéből veszített. Ebben az esetben hiába mennek lefelé a kilók, a testzsír-százalék növekszik, mert a zsír nagyobb arányban lesz jelen a kisebb testsúlynál is.

        Természetesen a zsírra szükség van, hiszen ez párnázza ki a vázrendszert, védi a belső szerveket, részt vesz a test hőmérsékletének szabályozásában, továbbá tárolja a vitaminokat. Ráadásul az „éhezés” időszakaiban (amely szerencsés esetben nem a rossz körülmények miatt adódik), a tartalékok segítenek a szervezet önellátásában. Vagyis a cél nem a zsír teljes kiiktatása a szervezetből, csupán az egészséges szintre csökkentése.

        Hirdetések

        Soványtól az elhízottig

        A test zsírtartalmát befolyásolja a nem és az életkor is, ezt figyelembe véve az alábbiak szerint alakulnak az arányok.

        Nők esetén:

        A haskörfogat fontosabb jelzőszám, mint a BMI
        A világ legnagyobb elhízással kapcsolatos vizsgálata szerint az elhízott nők esetén kétszer annyi zsír halmozódott fel az alsó végtagokban, mint a férfiakban. Hova került férfiak esetén? A hasüregben rakódott le.
        A haskörfogat fontosabb a BMI-nél>>
        • 20-39 év között: 21%-ig túl vékony, 22-33%-nál egészséges, 34-39% túlsúlyos, 39% fölött elhízott
        • 40-59 év között: 23%-ig túl vékony, 24-34% egészséges, 35-40% túlsúlyos, 40% fölött elhízott
        • 60 év fölött: 24%-ig túl vékony, 25-35% egészséges, 36-42% túlsúlyos, 42% fölött elhízott

        Férfiak esetén:

        • 20-39 év között: 8%-ig sovány, 9-20% egészséges, 21-25% túlsúlyos, 25% fölött elhízott
        • 40-59 év között: 11%-ig sovány, 12-22% egészséges, 23-28% túlsúlyos, 28% fölött elhízott
        • 60 év fölött: 13%-ig sovány, 14-25% egészséges, 26-30% túlsúlyos, 31% fölött elhízott

        Vérnyomás kalkulátor

        A vérnyomás függ a testhelyzettől, a napszaktól, az érzelmi állapottól, a fizikai aktivitástól, a mérést befolyásolja a kar vastagsága, a mandzsetta mérete.
        Milyen az optimális vérnyomás?>>

        A számítások alapján kilogrammban is kifejezhető, ki mennyi zsírt tárol. Ha egy 60 kilós nőnek 22%-a testzsírja, akkor ő 60x0,22= 13,2 kg zsírral rendelkezik.

        Aki a testzsír-százalékát figyelembe véve a túlsúlyosnak számít, nem csupán esztétikai problémával néz szembe, de jelentősen nő a kockázata a szív-és érrendszeri betegségeknek, a magas vérnyomásnak, a mozgásszervi- és a cukorbetegségnek, a depressziónak, sőt, bizonyos daganatos betegségeknek is.

        Hogyan csökkenthető a zsír mennyisége?

        Ebben a kérdésben időről-időre hallhatunk csodamódszerekről és eljárásokról, pedig csodák - legalábbis a zsír mennyiségének csökkentésében - nincsenek. A testzsír-százalék csökkentésére a legjobb módszer a heti legalább 5x30 perces aerob mozgás.

        A cél az, hogy megizzadjunk és lihegjünk, a pulzusszámunk azonban akkor marad a zsírégető tartományban, ha nem megyünk 100 fölé. Ilyen szempontból remek zsírégető az intenzív gyaloglás, a futás és a biciklizés. Emellett érdemes korlátoznunk a szénhidrát-bevitelt, és főként fehérjéket, zöldségeket, gyümölcsöket, valamint rengeteg folyadékot fogyasztanunk. A tudatos életmód az egészség, a fittség és a hosszú élet felé vezet.

        (Oxygen Medical)

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • PharmaPlaza - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • A vastagbélrák rizikófaktorai és tünetei

        Milyen idős kortól fordulhat elő a vastag-, illetve a végbél daganatos betegsége? - Az orvos válaszol.

        Crouzon-szindróma

        Mi okozza, milyen tünetekkel jár, és hogyan kezelhető ez a ritka genetikai betegség?

        A vérszegénység tünetei

        Milyen tünetek esetén gondoljunk vérszegénységre? Jelek, melyek alapján felmerülhet a betegség gyanúja.

        A lábgomba kialakulása

        A gomba a talp bőrén és a lábujj közötti részek nedves zugaiban telepszik meg. Kik fertőződhetnek meg legkönnyebben?

      •  





        Hozzászólások (9)
        Írta: Vendég
        Gondolom, sok sovány húst, tejerméket, tojást és egyéb fehérjéket kell fogyasztani (de egyre több konditerembe járót szoktam látni fehérjeturmixokkal is szaladgálni, ami vagy jó vagy nem jó, de sajnos az embernek nem mindig van ideje főzni). Egyébként a finomítatlan, feldolgozatlan, természetben is előforduló, élő ételeket érdemes előnyben részesíteni a gyorskajákkal, zsíros és cukros harapnivalókkal szemben. Az alkoholt is el lehet felejteni, legalábbis az edzésnapokon mindenképpen. Emellett sok zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű kenyér, tészta, barnarizs, napi 2-4 liter víz kötelező.Mozgás terén nekem a HIIT jött be (intenzív intervallum edzés). Rövid, de jól felpörgeti az anyagcserét, és nagyon szépen letakarítja a zsírt, már néhány hét alatt... Egy jó étrenddel kombinálva zsírgyilkos... (bár szerintem minden esetben elmondható, hogy a szép, arányos testalkat úgy 70%-ban a táplálkozáson, és csak 30%-ban múlik a mozgáson. Ha szemét kajákat eszel egész nap, tönkreteszed azt, amit az edzéssel elértél. Talán naponta 200-300 kalóriányi, avagy fél tábla csoki, egy szelet süti, egy üveg sör még belefér, ha amúgy egészségesen táplálkozol és rendszeresen sportolsz, de több már nem, és ha elkap a gépszíj, búcsút inthetsz a beach bodynak...

        Írta: Okokok
        Testzsìr %, nem mérhető, boncolásnál talán.A többi meg duma.Domborodik a hasad éhesen? Tokád làtszik? Derekadon a bőr vastag, összecsípve 3 cmnél több?Inkább ne!Próbáld!

        Írta: Spiltyu
        Írta edzo 2014-08-03: Azért ez nem teljesen így van ahogy írod. Én 15 évig versenyszerűen bringáztam (főleg MTB de volt országút is), évente átlagban 17-20.000km-t bringáztam (versenykilóméterekkel együtt), melette futottam 500km-t és az alapozó időszakban hetente 2-3 alkalommal konditerembe is jártam (természetesen szakedző irányításával). Egy átlagos ebédem úgy nézett ki hogy egy nagy tányér leves, rántott csirke rizzsel és savanyúval és 10 szilvásgombóc (nem vicc!). Naponta 3-5 liter folyadékot is elfogyasztottam és végig 73-74kg voltam a 184cm magasságomhoz, a testzsírszázalékom pedig 7-9% között volt. Szóval van az a mozgásmennyiség ami mellett szinte már bármennyit lehet enni :)

        Lapozzon a hozzászólások között!