• Testzsír-százalék: Mítoszok helyett tények!

        Szerző:
        WEBBeteg

        Aki azt gondolja, hogy a testsúlya az egyetlen fontos mérőszám, amely megmutatja, milyen formában van, az téved. Hiszen pusztán a kilogrammok számából nem derül ki, milyen arányban zsíros vagy izmos a testünk. Egy nyolcvan kilós férfi lehet elhízott és csupa izom – ennek a pontos kiderítésére szolgál a testzsír-százalékmérés. – ismerteti dr. Babai László, az Élj Tovább 5 Évvel! mozgalom megalapítója.

        Hogyan lehet fittebb egy nagyobb súlyú ember?

         Testtömeg-index


        Ellenőrizze Ön is BMI-értékét testtömegindex-kalkulátorunkkal!

        Ha példának veszünk egy rendszeresen sportoló nőt, akinek a testsúlyát jelentős részben az izomtömege teszi ki, könnyen elképzelhető, hogy alatta többet mutat a mérleg, mint egy fogyókúrázó, de nem sportoló nő alatt, hiszen ő csupán az izomtömegéből veszített. Ebben az esetben hiába mennek lefelé a kilók, a testzsír-százalék növekszik, mert a zsír nagyobb arányban lesz jelen a kisebb testsúlynál is.

        Természetesen a zsírra szükség van, hiszen ez párnázza ki a vázrendszert, védi a belső szerveket, rész vesz a test hőmérsékletének szabályozásában, és tárolja a vitaminokat. Ráadásul az „éhezés” időszakaiban (amely szerencsés esetben nem a rossz körülmények miatt adódik), a tartalékok segítenek a szervezet önellátásában. Vagyis a cél nem a zsír teljes kiiktatása a szervezetből, csupán az egészséges szintre csökkentése.

        Hirdetések

        Ennek érdekében az Élj Tovább 5 Évvel! mozgalom minden egyes szűrés jelentős elemeként alkalmazza a testzsír-százalékmérést, hogy mindazok pontos képet kapjanak fizikai állapotukról, akik fontosnak tartják az egészségmegőrzést.

        Soványtól az elhízottig

        A test zsírtartalmát befolyásolja a nem és az életkor is, ezt figyelembe véve az alábbiak szerint alakulnak az arányok.

        Nők

        A haskörfogat fontosabb jelzőszám, mint a BMI
        A világ legnagyobb elhízással kapcsolatos vizsgálata szerint az elhízott nők esetén kétszer annyi zsír halmozódott fel az alsó végtagokban, mint a férfiakban. Hova került férfiak esetén? A hasüregben rakódott le.
        A haskörfogat fontosabb a BMI-nél>>
        • 20-39 év között: 21 %-ig túl vékony, 22-33 % egészséges, 34-39 % túlsúlyos, 39 % fölött elhízott
        • 40-59 év között: 23 %-ig túl vékony, 24-34 % egészséges, 35-40 % túlsúlyos, 40 % fölött elhízott
        • 60 év fölött: 24 %-ig túl vékony, 25-35 % egészséges, 36-42 % túlsúlyos, 42 % fölött elhízott

        Férfiak

        • 20-39 év között: 8 %-ig sovány, 9-20 % egészséges, 21-25 % túlsúlyos, 25 % fölött elhízott
        • 40-59 év között: 11 %-ig sovány, 12-22 % egészséges, 23-28 % túlsúlyos, 28 % fölött elhízott
        • 60 év fölött: 13 %-ig sovány, 14-25 % egészséges, 26-30 % túlsúlyos, 31 % fölött elhízott

         Optimális vérnyomáskalkulátor


        A vérnyomás függ a testhelyzettől, a napszaktól, az érzelmi állapottól, a fizikai aktivitástól, a mérést befolyásolja a kar vastagsága, a mandzsetta mérete.
        Optimális vérnyomáskalkulátor>>

        A számítások alapján kilogrammban is kifejezhető, ki mennyi zsírt tárol. Ha egy 60 kilós nőnek 22 % a testzsírja, akkor ő 60x0,22= 13,2 kg zsírral rendelkezik.

        Aki a testzsír-százalékát figyelembe véve a túlsúlyosnak számít, nem csupán esztétikai problémával néz szembe, de jelentősen nő a kockázata a szív-és érrendszeri betegségeknek, a magas vérnyomásnak, a mozgásszervi- és a cukorbetegségnek, a depressziónak, sőt, bizonyos daganatos betegségeknek is.

        Hogyan csökkenthető a zsír mennyisége?

        Ebben a kérdésben időről időre hallhatunk csodamódszerekről és eljárásokról, pedig csodák – legalábbis a zsír mennyiségének csökkentésében - nincsenek. – mondja dr. Babai László, prevenciós szakértő. - A testzsír-százalék csökkentésére a legjobb módszer a heti legalább 5x30 perces aerob mozgás.

        A cél az, hogy megizzadjunk és lihegjünk, a pulzusszámunk azonban akkor marad a zsírégető tartományban, ha nem megyünk 100 fölé. Ilyen szempontból remek zsírégető az intenzív gyaloglás, a futás és a biciklizés. Emellett érdemes korlátoznunk a szénhidrát-bevitelt, és főként fehérjéket, zöldségeket, gyümölcsöket, valamint rengeteg folyadékot fogyasztanunk. A tudatos életmód az egészség, a fittség és a hosszú élet felé vezet.

        (www.oxygenmedical.hu)

        Legutóbb frissült:
      • PharmaPlaza - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Kiemelt hírek

        Visszeresség: milyen vizsgálatokra számíthat?

        Egyszerű és gyors vizsgálatokkal feltérképezhetőek a problémás érszakaszok.

        Főzzön Ön is egészségesen!

        Válaszoljon 2015. augusztus 13-ig három, az emésztési görcsökkel kapcsolatos kérdésre és nyerjen egy konyhai készüléket!

        Stressz és a daganatok

        Vajon mekkora szerepe van a rákos megbetegedések kialakulásában a pszichés terhelésnek? A stressz valóban megnöveli a daganatok kockázatát?

        Biztonságos a mindennapos probiotikum-fogyasztás?

        A probiotikumok rendszeres használatával megakadályozható a bélflóra egyensúlyának eltolódása. Vajon mennyit szabad fogyasztani belőlük?

      •  





        Hozzászólások (7)
        Írta: Spiltyu
        2015-01-13 14:21
        Írta edzo 2014-08-03: Azért ez nem teljesen így van ahogy írod. Én 15 évig versenyszerűen bringáztam (főleg MTB de volt országút is), évente átlagban 17-20.000km-t bringáztam (versenykilóméterekkel együtt), melette futottam 500km-t és az alapozó időszakban hetente 2-3 alkalommal konditerembe is jártam (természetesen szakedző irányításával). Egy átlagos ebédem úgy nézett ki hogy egy nagy tányér leves, rántott csirke rizzsel és savanyúval és 10 szilvásgombóc (nem vicc!). Naponta 3-5 liter folyadékot is elfogyasztottam és végig 73-74kg voltam a 184cm magasságomhoz, a testzsírszázalékom pedig 7-9% között volt. Szóval van az a mozgásmennyiség ami mellett szinte már bármennyit lehet enni :)

        Írta: edzo
        2014-08-03 01:29
        Pontosan ugy van ahogy azEszter irta. egyebkent hozzatennem, hogy a zsirvesztes nagyreszt az etkezesen mulik. ha ott bajok vannak, futhattok akarmennyit akarmilyen pulzusszamon

        Írta: HambreV
        2014-05-05 14:05
        Írta: Lajos 2013-04-29 Azt azért jobb ha tudod, hogy a hasonló koplalásoknál a test első körben felszabadítja a máj glikogénraktárait ami önmagában nem nagy cucc, de 4szeres vízmennyiséget használ raktárnak, szóval mikor te súlyt vesztesz, az nem zsírból ment le és a raktárat a májad pótolni is fogja,a mint lehetősége lesz rá.

        Lapozzon a hozzászólások között!