• Búvárkodás - A sportorvos javaslatai

        Szerző:
        WEBBeteg

        A búvárkodás szinte az egyetlen sportág, amely egyszerre frissít, kikapcsol, erősít és gyönyörködtet. A rekkenő nyári nagy melegben az ember szinte semmi másra nem vágyik, csak a vízre, egy nagy csobbanásra. Sokan a tengerparton találják meg a felhőtlen kikapcsolódást, mások a tengerben, a hűsítő habokban.

        Méltán válhat a víz és élővilág szerelmeseinek legkedveltebb szabadidő-sportjává tehát a búvárkodás. A palackos búvárkodás eredete az 1800-as évekre nyúlik vissza, amikor egy amerikai feltaláló megalkotta a rézből készült sisakot.

        Hirdetések

          Sportorvosi vizsgálatok - Mire számítson?


        Versenyezni — néhány sportág kivételével — kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. Sportorvosi vizsgálatok - Mire számítson?>>

        Akkoriban még nem volt megoldott a palack hátra erősítése. Később, Cousteau és munkatársai dolgozták ki a palackos merülést, amely azóta szerte a világon az egyik legnépszerűbb szabadidő-sporttá fejlődött.

        Nem alaptalanul, hiszen a búvárkodás ezerféle örömöt hordoz magában.

        Mit nyújt a búvárkodás?

        A természetes vizek önfeledt nyugalmát, a maximális kikapcsolódást. Általa a sokszínű, változatos tengeri élővilág részeseivé válhatunk.

          Mire utal a pulzusszám? Mennyi az optimális tartomány?


        A hétköznapi ember a legegyszerűbben a pulzus gyakoriságot, az egy perc alatt tapintott pulzusszámot tudja mérni. Legkönnyebb a csukló hüvelykujj felé eső részén kitapintani az itt futó ütőeret, és annak ütésszámát vizsgálni, de jól tapintható még a halántéktájon és a nyak két oldalán futó ütőér is.
        Mire utal a pulzusszám? Mennyi az optimális tartomány?>>

        A súlytalan lebegés, lassú egyenletes légzés, komótos előrehaladás alatt együtt tempózhatunk a vízi világ lakóival, megismerkedhetünk a picasso hallal, napóleonnal, dobozhallal, barakúdával, naphallal és a játékos bohóchalakkal – hogy csak néhányat említsünk. A szerencsésebbek testközelből láthatják a delfineket is, akik különleges atmoszférát teremtenek, hatásukra szinte minden ember jókedvre derül.

        A palackos búvárkodás azonban számos veszélyt rejt magában, ezért a merülés előtt mindenkinek kötelező többnapos tréningben részesülni.

        Természetesen a bemutató, ú.n. intro merüléshez elegendő az alaptudnivalókat meghallgatni és követni.

        A búvárkodás orvosi feltételei

        A búvárkodásnak orvosi feltételeit sem szabad figyelmen kívül hagyni. Számos olyan betegség, ill. állapot állhat fenn, amely a merülést kizárja. Ide tartoznak a szív-érrendszeri betegségek (trombózis, stb.), daganatos betegségek, pszichiátriai betegségek (pl. alkohol vagy drogfüggőség, pszichózis, fóbia, pánik betegség, stb.), epilepszia, stb. valamint a várandósság.

          Gyógyúszás és gyógytestnevelés


        A gyógyúszás során alkalmazhatók a normál úszásnemek egyes részelemei vagy egésze, meghatározott terheléssel, meghatározott távokon. Használjuk azokat a terápiás jellegű úszó mozdulatokat, amelyekkel az izomtónus-szabályozást, bizonyos izmok nyújtását, mások erősítését lehet elérni.
        Gyógyúszás és gyógytestnevelés >>

        Ha fennáll az esély, hogy a merülni vágyó hölgy várandós, még akkor is ha nem tudja, de szeretne babát, nem merülhet, mert a megváltozott nyomásviszonyok a magzat fejlődését, életét veszélyeztetik.

        Abban az esetben, ha nincs ismert betegségünk, de mégsem érezzük jól magunkat, vagy egész egyszerűen nem vagyunk ráhangolódva a búvárkodásra, ne erőltessük, ne hagyjuk, hogy mások rábeszéljenek, inkább pihenjünk és gondoljuk át a búvárkodás ötletét még egyszer.

        Mindez rendkívül lényeges a balesetek megelőzése szempontjából.

        A búvárkodás alapszabályai

        A búvárkodás egyik fontos alapszabálya, hogy egyedül senki nem merülhet, mindenképp szükség van megbízható merülőtársra, aki sokszor – különösen kezdők esetében – az oktató maga. Nagyon fontos, hogy megbízzunk társunkban, hiszen 15-20m mélyen adódhatnak olyan helyzetek, amikor életveszélybe kerülünk és a társunk figyelmén, rátermettségén múlhat életünk.

          Hogyan hat az úszás a szervezetre?


        Az úszás az egyetlen sportág, amely légzésszabályozásra kényszerít. A ritmusos tempózás, a vízbe merülés, majd kiemelkedés és légvétel váltakozása révén a légzőszerv igen nagy tréningnek van kitéve. De nem csak a légzőrendszer lendül működésbe, hanem szinte az összes izom is.
        Hogyan hat az úszás a szervezetre?>>

        A búvárkodás meglehetősen nagy terhet ró az egész szervezetre, mivel a vízben egyre mélyebbre merülve egyre nagyobb vízoszlop nehezedik egész testünkre. Mindez megváltoztatja a gázcserét, a gázok, különösen a levegő oldhatatlan nitrogénje a mélyben oldott formává alakul és szétoszlik a vérben. Mindez csak akkor okoz gondot, ha túl gyorsan érkezünk a felszínre, nem várjuk meg a kötelező „deco” időt az egyes mélységi lépcsőknél.

        Ugyanis akkor, ha búvár nyelven szólva „fellőjük” magunkat, a vérben szétoszlott oldott nitrogén hirtelen buborékokká formálódik (Keszon betegség), érelzáródáshoz, embolizációhoz, végül halálhoz vezet. Ilyenkor az első és legfontosabb teendő a 100%-os oxigén belélegeztetése és a sérült azonnali keszon kamrába szállítása, ahol mesterséges körülmények közt hoznak létre mélységi nyomásviszonyokat és a vérben buborékká alakult nitrogént újra oldott formára alakítják.

        A búvárkodás kalóraigénye

        A búvárkodás meglehetősen nagy energiát von el, amely vetekszik a sífutás kalóriaigényével, óránként akár 700-800 kalóriát is jelenthet. Ezért a fizikailag jó kondíció, az alap állóképesség, a megfelelő, szabályozott légzés nagy előnyt jelent. Különösen a rendszeresen úszók, vízilabdázók, jógázók vannak nagy előnyben, mivel a szabályozott légvételek, a kedvező légcsere csökkenti a levegő-felhasználás ütemét.

         Mindent a sport egészségügyi hatásairól
        Sportról a WEBBetegen>>

        Különösen azok számára válhat a búvárkodás a legkedveltebb nyári hobbivá, akik eleve szeretik a vizet és a tengert választják a hegyek helyett. Azonban bárkivel és bármilyen körülmények között merülünk, mindig tanúsítsunk a tenger élővilága iránt kellő tiszteletet.

        (Sportorvos.hu)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Földimogyoró-allergia

        Dr. Hidvégi Edit

        A tünetek súlyossága az enyhe irritációtól az életveszélyes reakcióig terjedhet.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA