• Megtudtuk, miért futnak a nők

        Szerző:
        WEBBeteg

        A futás népszerűsége évek óta töretlenül növekszik Magyarországon. Mára sokak számára természetes, hogy a nők szeretnek sportosan és egészségesen élni, számukra a mozgás örömet és pozitív élményeket jelentő hétköznapi tevékenység. A Budapest Sportiroda és a 21 Nő az egészségügyért alapítvány országos kutatása első alkalommal mérte fel azt, hogy miért futnak a nők.

        Bár sokan rávágnák, hogy a legtöbb nő azért fut, hogy fogyjon, a testsúly csökkentése csak a harmadik helyen áll az okok rangsorában. A sportolók közel fele az egészségmegőrzési szándékot, 43 százaléka a stresszoldást jelölte meg az okok között, és tízből csak négyen mondták azt, hogy fogyni szerettek volna. Motiváló tényező az is, hogy a rendszeres futás önbizalmat ad, segít átvészelni a magánéleti válságokat és nagyban javítja az állóképességet is.

        Hirdetések

        Kik és milyen távon?

        A kérdőívet kitöltő 1900 hölgy átlagéletkora 38,6 év. Egyharmaduk 1-3 éve, további egyharmaduk 4-10 éve hódol a futás szenvedélyének, bő 10 százalékuk pedig még csak az elmúlt év során kóstolt bele ebbe a sportba. A megkérdezettek 60 százaléka heti 2-3 alkalommal fut, további 25 százalékuk legalább heti négyszer. Abban, hogy ki milyen távot fut le, jelentősek az eltérések. Tíz megkérdezettből négyen 11-25 kilométert, hárman 26-45 kilométert, ketten 10 kilométernél kevesebbet teljesítenek heti átlagban, míg egy ember 46 kilométernél is többet fut.

        Kép forrása: 21 Nő az Egészségügyért Alapítvány

        A mozgás hiányának élettani és pszichés következményeivel az egyén nap mint nap találkozik, tapasztalja negatív hatásait. A futás, a gyaloglás mindenki számára elérhető mozgásforma, amelynek pozitív hatása szinte azonnal jelentkezik, már a mozgás alatt örömet és sikerélményt tud adni. Erre az egészségtrendre reagál a Budapest Sportiroda (BSI) és a 21 Nő az egészségügyért alapítvány, a nők és a futás témakörében elvégzett első, országos kérdőíves kutatás kezdeményezői.

        Kocsis Árpád, Kép forrása: Budapest Sportiroda

        Kocsis Árpád, a BSI versenyigazgatója: "A BSI 25 éve szervez helyi és országos sportversenyeket, sokszor 20 000–30 000 résztvevővel, évről évre egyre több hölgy regisztrál a versenyekre. A legidősebb gyalogos számban indult versenyző 82 éves, a legfiatalabb 7 éves volt, aki lefutotta az 5 kilométeres távot. A kérdőíves kutatás arra ösztönöz minket, hogy még jobban hangsúlyozzuk, hogy a nők szerepe a szabadidő sportban is ugyanannyira fontos, mint a férfiaké, ugyanannyi idő kell, hogy jusson nekik a sportra, mint férfitársainknak. Igenis lehet egy család laza és támogató abban, ha egy anya, feleség, nagymama időnként azt választja, hogy elmegy futni meleg vacsora készítése és vasalás helyett."

        Kertész Éva, a A 21 Nő az egészségügyért ügyvezetője: „Az alapítvány a tevékenységét az egészségügyi edukációnak szenteli. Alapítványunk tagjai magánemberként és a hazai egészségügy meghatározó döntéshozóiként is azt tapasztalják, hogy a mozgás a fizikai és lelki egészség megőrzésének egyik lehetősége. A kérdőíves felmérés pedig azt is bizonyítja, hogy egyre többen vagyunk nők, akik tudatosan a kezünkbe akarjuk venni a sorsunkat, és nem bízzuk a véletlenre a saját egészségünket. Minél többen vagyunk, akik ezt fontosnak tartjuk, annál több eséllyel dolgozhatunk a hazai lakosság egészségének jobbítása érdekében.”

        A futás jó - ez ma már nem kérdés

        A legáltalánosabb változás az állóképesség javulása: erről a megkérdezettek 85 százaléka számolt be, függetlenül az életkortól, de még attól is, hogy hány éve kezdték el a futást. A sport stresszoldó hatása az évek múlásával erősödik: míg az egy évnél rövidebb ideje futók körében csupán 38 százalék számolt be ilyen hatásról, a tíz évnél is régebb óta futók 61 százaléka tapasztalta meg. A válaszadók 58 százaléka számolt be arról, hogy amióta futni kezdett, nőtt az önbizalma. Ez az arány a falvakban és a kisvárosokban valamivel magasabb (62-63 százalék), míg Budapesten alacsonyabb, 55 százalék. A futás közösségépítő szerepe sem elhanyagolható, a megkérdezettek 40 százaléka szerzett új barátokat a sportnak köszönhetően. A futóbarátságok pedig nemcsak a pályán segítenek a teljesítményünk - a lefutott táv vagy a sebesség - növelésében és a motiváció fenntartásában, hanem a mindennapi életben is védelmet jelenthetnek például a magány vagy a depresszió ellen.

        Még nem figyelünk eléggé magunkra

        A pozitív hatások mellett nem elhanyagolható az a tény, hogy a futás megterhelheti a szervezetet. A kérdőív azt is felmérte, mit tesznek a sportolók az esetleges káros hatások enyhítése, elkerülése érdekében. Ebben a tekintetben egyelőre nem lehetünk túl bizakodóak: bemelegítést csak a megkérdezettek fele végez, a megfelelő folyadékpótlásra a futók szűk kétharmada figyel, a fiatalok körében biztatóbbak az arányok.

        A kutatás dr. Menczel Zsuzsa, pszichológus szerint egy ígéretes kezdet. Az eredmények, a válaszadó hölgyek körében azt mutatják, hogy a korral együtt jár egyfajta egészségtudatos növekedés. A negyvenes éveik felé közeledve a nők egyre jobban figyelnek testi és lelki egészségükre. Az, hogy a mozgást tudatosan használják például a stresszel való megküzdésre, egy olyan információ, amelyet a fiatalabbak számára is közvetíteni lehet. Ugyancsak megerősíti a kutatás azt a más területekről már ismert tényezőt, miszerint az iskolázottság a sportos és egészséges életmód magasabb szintjével jár együtt.”

        A lakosság egészségkultúrájának növelése komoly társadalmi feladat Magyarországon, ahol az emberek egészségi állapota és születéskor várható élettartama alacsonyabb, mint Európa más országaiban. A rendszeres testmozgás az egészségtudatos ember válasza a 21. század kihívásaira. A BSI és a 21 Nő az egészségügyért alapítvány a felvállalt edukációs munkát a jövőben újabb kutatásokkal, kezdeményezésekkel szeretné folytatni.

        (Budapest Sportiroda, 21 Nő az Egészségügyért Alapítvány)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Ízületi fájdalmak gyötrik?

        WEBBeteg

        Egyszerű és célzott fájdalomcsillapítás masszázsfej segítségével. (x)

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        COPD és sport

        A COPD-nek és a sportnak az általános vélekedéssel ellentétben kéz-a kézben kell járniuk. Miért? Mert a testedzés segít visszanyerni az irányítást az élete felett, fokozza az önbizalmat, és javítja az általános egészséget is.

        Hasizom-erősítés óriáslabdával

        A hasfeszítéses gyakorlatok (stabilizációs tréning) következő nehézségi fokozata óriáslabdával történik. Az ideális labdaméret a gyakorlásokhoz az a labdaméret, amire ha ráül, akkor a csípő és térdízületei pontosan derékszöget zárnak be.

        Hogyan befolyásolja a testmozgás az immunitást?

        A testmozgás az immunitás szempontjából vegyes üzenetet hordoz. A rendszeres, mérsékelt intenzitású fizikai aktivitásról kimutatták, hogy véd egyes betegségek ellen, különösen a felső légutakat érintő (pl. megfázás) megbetegedésektől, ugyanakkor a túl sok testmozgás ellenkező hatást válthat ki, és csökkenti az immunitást.

        Singh Viki a fogyás után most edzeni kezdett

        Viki a leadott tíz kiló után kardioedzésbe kezdett. Azt mondja, mindig is sportolt, de fogyni ennek ellenére nem igazán tudott. Azzal csapta be magát általában, hogy egy kiadós edzés után úgy érezte, hogy büntetlenül megeheti a finomságokat, hiszen a sportolással már úgy is tett az alakformálásért. Így viszont egy bizonyos kiló leadása után mindig megállt a fogyása. Az apukája által hozott gyógynövénykeverékek az étvágycsökkentésben is segítettek neki, így most már könnyebben tud a nassolásnak ellenállni.

        A hosszútávú sportteljesítménynél a növényi táplálkozás az előnyösebb

        Táplálkozási szokásokat kutatók olyan népek táplálkozását is tanulmányozzák, akiknek szokásaik és étkezési kultúrájuk nagy részben különbözik az európai étkezési szokásoktól. A tarahumara indiánok például főként növényi alapú ételeket fogyasztanak, mégis ultramaratoni távok megtételére képesek.

        Kerülje el a hibákat a sportolásban - A mozgásterapeuta tanácsai

        Valójában mennyi és milyen minőségű mozgásra van szükségünk? Mik a leggyakoribb tévhitek a sportokkal kapcsolatban? Melyek a javasolt és nem javasolt sportok gerincproblémák esetén? Most megtudhatja a válaszokat! A 90.9 Jazzy rádiónak a Több mint TestŐr műsorban Feövenyessy Krisztina, a WEBBeteg.hu mozgásterapeuta szakértője adott interjút.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA