• A végtagok megfelelő erejéhez erős törzsizmokra van szükség

        Szerző:
        WEBBeteg

        A törzsizomzat jelentőségét sokan számos szempontból vizsgálták. A különféle vizsgálatok alapján egyre több figyelmet fordítanak a törzs izmainak erőkifejtésben betöltött szerepére.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Könnyen belátható, hogy optimálisan edzett törzsizmok nélkül például a súlylökés nem kivitelezhető.

        Hogyan befolyásolja a törzs ereje a teljesítményt?

        A vállak stabilitását javító gyakorlatok fekvőtámasz révén

        A klasszikus fekvőtámasz egy nagyon komplex gyakorlat, ami elsősorban a test stabilitását javítja és edzi a törzsizmokat is, több mint százféle változata ismert. A vállak stabilitását javító gyakorlatok fekvőtámasz révén>>

        Egy amerikai tanulmány keretében azt vizsgálták, hogy sportolók törzsizomzatának ereje milyen hatással van sportteljesítményükre. 25 egyetemi futballista végzett medicinlabda-dobást (előre, hátra, jobbra és balra) statikus és dinamikus pozícióban. Az eredményeket több a sportolói teljesítőképességet számszerűen kifejező mutató alapján elemezték. Ezek a következők voltak: 1 RM (térdhajlítás közbeni maximális ismétlésszám), térdhajlítási index (1 RM/testtömeg), lendületvétellel végrehajtott függőleges felugrás (Counter Movement Jump (CMJ)), 40 yard  futás és pro agility (ingafutás, PrA). A lökő gyakorlat során mért erőből következtettek az egész testre átvitt erőre. Több korrelációt is felfedeztek mind a dinamikus, mind a statikus medicinlabda-dobás és a mért értékek között.

        Hirdetések

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Majdnem minden kinetikus lánc központja a törzs

        Az eredményekből azt a következtetést vonták le, hogy a törzs izomzatának ereje döntő befolyással bír az erőkifejtésre és az erőnek a sportoló végtagjai által történő továbbítására. Manapság többnyire statikus stabilizációs gyakorlatokat (alkartámasz, oldalsó fekvőtámasz) választanak a törzs erősítésére. Ezekkel azonban az a probléma, hogy a sportágspecifikus igénybevételnek nem felelnek meg. Az emberi szervezetben majdnem minden kinetikus láncnak a törzs a centruma, tehát megfelelően kell edzeni, lehetőleg változatosan, nagy arányban dinamikus erősítő gyakorlatokkal.

        (WEBBeteg – B. M., Forrás: www.trainingsworld.com; Magyar Sporttudományi Társaság)

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        A szív útja

        Tóth András, újságíró

        A szív útját nyomon követő 11 perces filmjéről Nyárai Gerzsonnal beszélgettünk.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA