• A törzsstabilitás szerepe a sérülések megelőzésében

        Szerző:
        WEBBeteg

        Ha a törzs izomzata nem elég erős, az sérülések kialakulásához vezethet. Egy amerikai tanulmány a törzsstabilitás és az elszenvedett sérülések összefüggéseit vizsgálta. Ennek eredményéből többek között kiderült, hogy a core izmok erőparaméterei és a sérülések kockázata közt összefüggés van.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A gyenge aktivitású és ebből következően nem elég stabil törzsizmok feltehetően ok-okozati összefüggésben állnak az alsó végtagok sérüléseivel, elsősorban nőknél. Az amerikai tanulmány ezért a nők és férfiak törzsizomzata stabilitásának összehasonlításával foglalkozott, továbbá az adott szezonban sérülést elszenvedett atléták törzsizomzatának stabilitását összevetették a sérülésmentes társaik értékeivel. Egy vagy több olyan erőparamétert kerestek, amelyek az említett sérülések kialakulásában kockázati tényezőként szóba jöhettek.

        Hirdetések
        A leggyakoribb sportsérülések: Mit kell tudni róluk?

        Izomhúzódás, csonttörés, egyéb sérülések: a sport egészségtelen is lehet, az örömöt gyorsan felválthatja a fájdalom. A sérülésveszély nem egyforma mértékben áll fenn a különböző sportágaknál, ilyen szempontból a csapatsportok a legkockázatosabbak a gyakori testi kontaktus miatt. A leggyakoribb sportsérülések: Mit kell tudni róluk?>>

        A tanulmányról

        80 nőt (életkoruk 19,1 ± 1,37 év, testtömegük 65,1 ± 10 kg) és 60 férfit (életkoruk 19 ± 0,9 év, testtömegük 78,8 ± 13,3 kg) teszteltek versenyszezonjuk előtt, akik kosárlabdáztak, illetve a könnyű atlétikai számokban versenyeztek. Vizsgálták  a csípő abdukciójának és kifelé rotációjának az erejét és a hasi (abdominális) izomműködést, illetve a hátfeszítőizom, valamint a négyszögű ágyékizom (Musculus quadratus lumborum) kitartását. A férfiak jelentősen jobb eredményeket mutattak, mint a nők a csípőabdukció (férfiak: 32,6 ± 7,3 %, nők: 29,2 ± 6,1 %), csípő kifelé rotáció (férfiak: 21,6 ± 4,3 %, nők: 18,4 ± 4,1 %) és a M. quadratus lumborum kitartásának idejét (férfiak: 84,3 ± 32,5 s, nők: 58,9 ± 26,0 s) tekintve. A sérülésmentes sportolóknál jelentősen erősebb csípőabdukciót (férfiak: 31,6 ± 7,1 %, nők: 28,6 ± 5,5 %) és csípő külső rotációt (férfiak: 20,6 ± 4,2 %, nők: 17,9 ± 4,4 %) mértek.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A nők kisebb erővel rendelkeztek

        Az eredmények azt mutatták, hogy csak a csípő kifelé rotációjában résztvevő izmok erő értékei jelentenek megbízható adatot a sérülések kockázatbecslése szempontjából, illetve ezen izmok kisebb ereje komoly rizikófaktort jelent.

        Összefoglalva elmondható, hogy a törzsstabilitás egy döntő tényező a sérülések megelőzése szempontjából. További tanulmányokra van szükség azonban annak megállapítására, hogy ezen a területen miért rendelkeznek rosszabb értékekkel a nők, ami miatt gyakrabban szenvednek sérülést. Ezért szükséges a személyre szabott edzésprogram  és a hatékony megelőzést szolgáló intézkedések kidolgozása.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: www.trainingsworld.com; Magyar Sporttudományi Társaság)

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiégés szindróma

        Dr. Balogh Katalin

        Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA