• Már három perc mozgás elég a jó közérzethez

        Szerző:
        WEBBeteg

        Magyar szakemberek által végzett felmérés mutatta be a szakirodalomban először, hogy már a 3 percig tartó könnyed testmozgás is mérhető változást idézhet elő az ember közérzetében.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A testmozgás pozitív pszichológiai hatásáról nagyon sok tudományos, mélyreható kutatásokon alapuló anyag jelent meg. Abban minden szakember egyetért, hogy az időtartamban és intenzitásban eltérő mozgásfajták egyaránt pozitív hatással vannak a közérzetre és az érzelmi állapotra.

        Hirdetések

        Megkérdőjelezhetőek ugyanakkor azok a fiziológiai elméletek, amelyek kizárólag az edzés intenzitását vélik mérvadónak a pszichés állapot javulásában. Az alábbiakban bemutatott felmérés arra kereste a válasz, hogy okozhat-e, és ha igen, mi okozza a rövid ideig - akár 3 percig - tartó mozgás hangulatjavító hatását.

        A vizsgálatban 155 rekreáció- és sportszervező képzést kapó magyar egyetemista (53 férfi és 102 nő) vett részt, akik hasonló szociokulturális háttérrel és etnikai hovatartozással rendelkeztek. A vizsgálat során az egyetemistákat két csoportra osztották, az egyik csoport 3 perces gyakorlatsort végzett, míg a másik csoport 3 percig nyugodtan ült.

        A résztvevők közérzetüket egy tételes (10 pontos) úgynevezett Likert-skálán értékelték a testmozgás (illetve a pihenés) előtt és után. Az eredmények azt mutatták ki, hogy a testgyakorlást végzők jobban érezték magukat 3 perc után, míg a kontrollcsoport tagjainak a közérzete nem változott.

        Ezek az eredmények az elsők a szakirodalomban, amelyek azt mutatják, hogy már 3 perc mozgás is közérzetjavulást okoz. A szakemberek kétféle módon magyarázták a vizsgálat eredményét, amelyek együttesen vagy külön-külön is érvényesek lehetnek:

        1. A mozgás okozta magasabb arousal (a szervezet általános izgalmi és éberségi állapota) jobb közérzetet váltott ki, és
        2. a mozgás jótékony hatásának ismeretében a résztvevők elvárták a közérzetjavulást. Ez egyfajta placebo hatásként is tükröződött a válaszukban, hiszen mint rekreáció és sportszervező hallgatók nagyon sok információval rendelkeznek a sport és a testedzés pozitív hatásairól.

        A kutatás a tervek szerint folytatódik más populációkban és a két tényező részletesebb vizsgálatával kibővítve. Addig is az itt ismertetett kutatás eredményei jó alapot adnak arra, hogy a rövid idejű mozgás pozitív pszichológiai hatása beépüljön a mindennapok gyakorlatába, és tudatosan alkalmazzuk a tanulás, munka, vagy más tevékenység során.

        (A mozgasgyogyszer.hu cikke, a kutatás eredményéről részletesebben itt olvashat.)

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Diabétesz, inkontinencia

        B. M., szakfordító

        Összefüggés van a hólyag működészavara és a cukorbetegség között.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        10 egyszerű tanács a rák megelőzéséhez

        Az alábbiakban közöljük a 10 legfontosabb teendőt, melyet az Amerikai Dietetikusok Szövetsége tett közzé chicagói konferenciáján. Bár a legtöbb tanács közismert, a legtöbben mégsem teszünk meg mindent, hogy csökkentsük a rákos megbetegedés esélyét.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA