• Magas ózonszint mellett szabad sportolni?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Ha odakint süt a Nap, nagyobb kedvünk van edzeni. Ám az ilyen ragyogó időnek van árnyoldala is. A fokozódó hőség és az egyre több napsütés hatására nő az ózonszint. Magas ózonterhelés mellett fokozott óvatosság ajánlott, ha a szabadban szeretne sportolni!


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Noha a legtöbben fényvédő krémekkel védekeznek az UV-sugarak káros hatásaival szemben, magas ózonszint mellett csak alig néhányan gondolnak egészségük védelmére. Pedig a magas ózonszint nagyon veszélyes! Ha a tűző napsütés napokon át tart, és tartósan 25oC feletti hőmérséklet mérhető, akkor tanácsos az edzéseket estére vagy a reggeli órákra időzíteni.

        Hirdetések

        A fokozódó napsütéssel a levegő ózonszintje is emelkedik. Minél intenzívebb a napsütés, annál magasabb ez az érték. Az autók kipufogógáza és az ipari tevékenységből származó gázok tovább rontják a levegőminőséget, növelik az ózonszintet. Ha a levegő ózonszintje meghaladja a tájékoztatási küszöbértéket, vagyis értéke 180 mikrogramm/köbméter fölé emelkedik, akut egészségügyi kockázatot jelent a szabadban tartózkodni. Magas ózonszint értékek mellett minden körülmények között tilos a tűző napon tartózkodni!

        Mi is az az ózon?

        Sportolás hőségben


        Annak, aki nagy melegben, hőségben sem mond vagy mondhat le a sportról, két dolgot mindenképp érdemes megfogadnia: igyon sok vizet és tartson gyakran pihenőt! Sportolás hőségben>>

        Az ózon oxigénatomokból áll. A normál oxigén molekula a levegőben kétatomos (O2), az ózont azonban három oxigén atom alkotja (O3). Normál körülmények között ózon az atmoszférában keletkezik. Intenzív napsugárzás és magas kipufogógáz koncentráció hatására azonban a föld közelében is kialakulhat. A földfelszín közelében az ózon olyan káros anyagokból képződik, amilyen például az autók kipufogógázának egyik összetevője, a szén-dioxid (CO2), vagy az ipari gázok. Ezért az ózonterhelés az iparvidékek vonzáskörzetében és a nagy forgalmú utak közelében általában jelentősen magasabb, mint vidéken.

        Miért veszélyes az ózon?

        Nyári tanácsok asztmás betegek részére


        A nyár a jó idő, a szabadtéri programok időszaka. Az asztmás betegek számára azonban a környezetben található szennyeződések, allergének akár rohamok kialakulásához is vezethetnek. Nyári tanácsok asztmás betegek részére>>

        Az atmoszférában található ózon véd az UV-sugarak káros hatásaitól. Belélegezve azonban káros az egészségre, nagy megterhelést jelent a légutakra nézve. Ezért is különösen ártalmas a sportolók esetében. Az ózon ingerli a nyálkahártyákat és a szemet. Nagy koncentrációban légzési panaszokat okoz, különösen sport közben. Különböző egyéni tényezőktől függ, hogy ki milyen mértékű károsodást szenved. Mielőtt a szabadban sportolni kezdene, minden esetben tájékozódjon a levegőminőségről! Különösen legyenek elővigyázatosak azok, akiknek légúti betegségük, -problémájuk van vagy tudják magukról, hogy érzékenyek az ózonra!

        Mikor sportolhatunk?

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Először is tájékozódjunk az aktuális ózonszintről! Ezt megtehetjük például az Országos Meteorológiai Szolgálat honlapján. Ha nem magas az ózonszint, nyugodtan sportolhat, természetesen a nyári melegben ebben az esetben se a dél körüli órákra időzítse az edzést, hanem lehetőleg reggelre, amikor a legalacsonyabbak a napi hőmérsékleti értékek! A nap folyamán az ózonszint is emelkedik az UV-sugárzás mértékével együtt. Mivel egy ideig eltart, míg kialakul az ózon, az ózonszint emelkedése kis lemaradásban van az UV-sugárzás napi mértékéhez képest, csúcsát délután éri el, és este kezd csökkenni. Az ózonszint 16-17 óra körül a legmagasabb.

        Ha a szabadban sportol, mindig igyekezzen friss és tiszta levegőn sportolni!

        Ha légúti problémái vannak, mindenképp forduljon orvoshoz, enyhébb esetben is jobb kihagyni vagy szüneteltetni az edzést! Légúti betegség, illetve enyhébb probléma esetén is kérje ki orvosa véleményét, mielőtt sportolni kezdene a szabadban, és tartsa be tanácsait, hogy jó levegő és kedvező környezeti feltételek esetén nyugodtan élvezhesse a szabadban való sportolást!

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: trainingsworld.com)

         
        Legutóbb frissült:
        Címkék: Ózon, Sport,
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fiatalkori mellrák

        Tóth András

        Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

        Az életmódváltást csoportosan könnyebb elkezdeni

        Az életmódváltás nemcsak lemondásokkal jár, de új szokásokkal is. Egyedül egy kicsit tanácstalan az ember, hiszen új alapanyagokat, új recepteket kell megtanulnia. Az étkezési szokás mellett a bevásárlási szokáson is változtatni kell, vagy éppen a mozgást kell becsempészni a napi rutinba. Ezeket a változásokat szakemberi segítséggel lényegesen könnyebb meglépni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA