• Milyen sportok okoznak porcsérülést, porckopást?

        Szerző:
        WEBBeteg

        A sport általában jót tesz az egészségnek, segít megőrizni erőnlétünket, ám vannak bizonyos sportágak, amelyek megterhelik az ízületeket, ezért kerülendők, különösen azok számára, akiknek már voltak térd- vagy egyéb ízületi problémáik. Melyek ezek a sportágak, és mit válasszunk, ha nem akarunk lemondani a testmozgás öröméről, és ízületeinket is kímélni szeretnénk?


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Az emberi test mozgékonyságának egyik feltétele az ízületek egészséges működése. Mivel a mozgás javítja a porcszövet vérellátottságát, jót tesz az ízületeknek. Az ízületi fájdalmak, sérülések esélye a minimálisra csökkenthető bemelegítéssel, a túlerőltetés kerülésével és az adott sportágak előírásainak megfelelő védőfelszerelés, öltözet viselésével, kellő óvatossággal és körültekintéssel.

        Hirdetések

        Ha sport közben akut fájdalom lép fel, azonnal abba kell hagyni az edzést, és a sérülés súlyosságától függően orvoshoz kell fordulni vagy mentőt hívni!

        A krónikus sérülések azonban sokszor észrevétlenül, hosszabb idő alatt alakulnak ki túlterhelés, egyoldali megerőltetés hatására, de lehetnek többszöri, nem megfelelően kezelt akut sérülések következményei is.

        A sportsérülések leggyakrabban a boka-, a hüvelykujj-, az ujjpercek-, a könyök- illetve a térdízületet érintik. A gyors sebesség- és irányváltásokkal, ugrásokkal, ütközésekkel járó sportágak veszélyeztetik leginkább az ízületek épségét, ilyen például a futball, mely elsősorban a térd- és a csípőízületekre nézve jelent veszélyt. A kosárlabda és a röplabda a térd- és bokaízületeket terheli meg, a küzdősportok főként a végtagok ízületeire rónak nagy terhet.

        Térdfájdalom: Milyen sportot válasszon?


        Rengeteg embernek fáj a térde, a csípője, ám ez nem befolyásolja a rendszeres mozgásban. Holott ilyen panaszok esetén feltétlenül fontos lenne ízületkímélő sportokat választanunk, amelyek nem rontják tovább a helyzetet. Ebben a kérdésben ad tanácsot dr. Dobos Márta, az Oxygen Medical ortopéd szakorvosa. Térdfájdalom: Milyen sportot válasszon?>>

        A szabadidős sportolók jelentős része a futást választja, ami különösen a kezdők, illetve a túlsúlyosak esetében jelenthet veszélyt nem csak az ízületi porcokra, hanem az ízületi szalagokra és ínakra nézve is. A legtöbb kezdő lelkesedésében túl nagy tempót választ, vagy túl hosszú távval kezd, sokan nem választanak megfelelő lábbelit, nem melegítenek be edzés előtt. Mindez sérülésekhez vezet. Sokan elkövetik továbbá azt a hibát, hogy teljesen felkészületlenül és edzetlenül vágnak bele a futásba, és figyelmen kívül hagyják testük olyan vészjeleit, mint például az oldalukba nyilalló szúró fájdalom, a hirtelen felszökő pulzusszám illetve az izomgörcsök.

        Hogy kerülheti el a sérüléseket?

        • Ha ízületi problémái vannak, életkora már nem teszi lehetővé, erősen túlsúlyos vagy olyan betegsége van, amely kizáró ok, ne fusson!
        • Futáshoz, kocogáshoz viseljen mindig megfelelő kialakítású futócipőt!
        • Melegítsen be edzés előtt pl. öt perc gyaloglással.
        • Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

          Futáshoz nem megfelelő sem a túl kemény, sem az egyenetlen talaj. Ha földúton vagy erdei ösvényen fut, legyen különösen óvatos és körültekintő, a fák gyökerei, letört ágak, stb. miatt.
        • Lazább tempóval kezdjen, és rövidtávon! Ha már kellően edzett, akkor sem kell rohanni! Sokan azt hiszik, hogy minél gyorsabban fut valaki, annál eredményesebb az edzés, pedig ez nem így van! Akkor jó a tempó, ha futás közben még kényelmesen tud beszélgetni a futótársakkal. Elektronikus pulzusmérő is segíthet abban, hogy ne lépje túl az ideális tempót.
        • Hetente maximum háromszor eddzen, hagyjon szervezetének elég időt a pihenésre! Kipróbálhatja a jógát és a Jacobson-féle progresszív izomlazítást is.
        • Ha bizonytalan, kérjen tanácsot orvosától!
        • A kerékpározás és az aquajogging segít formába hozni azokat az izomcsoportokat, amelyeket a futással is megdolgoztat.

        Mely sportágak kímélik az ízületeket?

        A kerékpározás kíméli az ízületeket, és a szív- és érrendszernek is jót tesz. A mérsékelt tempójú kocogás és a gyaloglás jót tesz a csontoknak, ízületeknek és az egész szervezetnek. A nordic walking is kíméli az ízületeket. A csontokra és ízületekre nehezedő terhelés nagyon kicsi a vízben, ezért az úszás, a vízi torna és az aquajogging nagyon jó hatással vannak az egészségre.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: apotheken-umschau.de; Lektorálta: Dr. Árki Ildikó)

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Földimogyoró-allergia

        Dr. Hidvégi Edit

        A tünetek súlyossága az enyhe irritációtól az életveszélyes reakcióig terjedhet.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Mit tehetünk, ha kopik a porc?

        A fiatalokat is érintheti a nyak, a derék, a váll, a térd vagy az ujjak ízületeinek fájdalma, de negyven felett valóban sokaknak megkeseríti a mindennapjait. Dr. Dobos Márta, holisztikus szemléletű ortopéd orvos a mozgás és a fájdalomcsillapítás lehetőségeit ismertette.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Miért ropognak az ízületeim? - Az orvos válaszol

        20 éves lány vagyok, korábban 2 évig intenzív súlyzós edzéseket végeztem. Azt tapasztalom, hogy borzasztó módon ropog mindenem bármilyen kisebb mozdulatot is tegyek. Mi a teendő? Szedjek porcerősítőt? Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA