• Az egyik leggyakoribb sportsérülés: Hogy kerülhető el az izomhúzódás?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Egy elvétett mozdulatnak vagy a túlterhelésnek könnyen lehet éles fájdalommal járó izomhúzódás, rándulás a következménye. Hogyan előzhető meg, és mit lehet tenni, ha már megtörtént a baj?

        Mi okozhat izomhúzódást?


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Az izomhúzódás a leggyakoribb sportsérülések egyike. Rossz mozdulat, hirtelen irányváltás, ugrás következménye lehet. Gyakori a futballban, a kézilabdában, a baseballban és a jégkorongozóknál. De előfordulhat maratoni futóknál is, esetükben azonban nem akut sérülésről van szó, hanem a folyamatos túlterhelésből adódhat. A nem megfelelő lábbeli viselete is nagyban hozzájárul az ilyen típusú sérülések kialakulásához.

        Felelőssé tehető továbbá az izomhúzódásért a bemelegítés hiánya és az alacsony környezeti hőmérséklet. Ezért is nagyon fontos minden edzés előtt bemelegíteni, különösen hideg időben.

        Hirdetések

        Honnan lehet tudni, hogy valóban izomhúzódás történt?

        Izomhúzódás leggyakrabban a lábszár-, a comb-, a hát-, a felkar- vagy a has izmaiban következik be.  Függetlenül attól, hogy mely izomcsoport érintett, a sérülés mindig ugyanolyan tüneteket produkál: nagyjából olyan érzés, mintha jeges fuvallat suhanna át az izmon, amely hirtelen megkeményedik, a sérült terület nyomásra éles fájdalommal reagál. Ilyen esetben a mozgást azonnal meg kell szakítani, további erőletetés még súlyosabb sérülés; izomszakadás kockázatát jelentené.

        Elsősegély izomhúzódás esetén

        Lábszárgörcs: Mi okozza, mit tehet ellene?


        Mi a teendő lábszárgörcs estén? A lábszárgörcs többnyire a sportolók, a nők, a kismamák és az idősek problémája. Sokszor éjszaka alakul ki, és megzavarja a nyugodt alvást. Lábszárgörcs: Mi okozza, mit tehet ellene?>>

        Mivel az izomhúzódásnak nagyon súlyos következményei lehetnek, nagyon gyorsan és óvatosan kell cselekednünk! Az elsősegély négy alapvető lépésből áll:

        • A mozgás azonnali beszüntetése, pihentetés: Nem szabad sportolni, sem semmilyen módon erőltetni a sérült izmot. A sérült izomcsoportot, testrészt haladéktalanul nyugalomba kell helyezni.
        • Jegelés: Az érintett területet jéggel, folyó hideg vízzel vagy hideg borogatással kell hűteni.   A hidegnek izomlazító, vérzéscsillapító és duzzanatlohasztó hatása van. A hűtés 20 percig tartson! A hideg semelyik módszernél sem érheti közvetlenül az érintett testfelületet. A hűtés megkezdése előtt helyezzen textil zsebkendőt a sérült területre! Figyelem!: Nyílt seb esetén  a hűtés és jegelés minden formájának alkalmazása tilos!
        • Kompresszió: (az elasztikus anyagból készült kompressziós (szorító) harisnyák, zoknik, kötések, stb. megfelelnek erre a célra). Hideg borogatást helyezzen a kötés köré. Így megakadályozható a vérömleny kialakulása.
        • A sérült testrészt helyezze magasra!: Fekvő helyzetben tegyen párnákat az érintett testrész alá, hogy az magasra kerüljön, így nem alakul ki fájdalmas duzzanat. Három nappal a sérülést követően már lehet meleg borogatást alkalmazni, amely gyorsítja a gyógyulást. Kímélő mozgás, például séta, megengedett. Eközben is legyen felhelyezve a meleg borogatás. A jó vérellátású szövetek gyorsabban regenerálódnak. A teljes gyógyulás érdekében azonban megerőltető mozgás néhány hétig nem végezhető.

        Házi praktikák az izomhúzódás kezelésére

        Segítheti a gyógyulást:

        • az árnikát tartalmazó kenőccsel vagy oldattal történő finom masszázs
        • az érintett terület gyümölcsecetbe áztatott zsebkendővel való óvatos bedörzsölése
        • iszappakolás
        • mézes-majorannás pakolás, illetve
        • a körömvirágkenőcs enyhíti a fájdalmat.

        Mikor forduljon orvoshoz?

        Feltétlenül orvoshoz kell fordulni, ha a fájdalom rövid időn belül nem enyhül, továbbá, ha izomgyengeség lép fel, illetve az izomműködés, ezáltal a mozgás korlátozódik! Az orvosnak be kell számolni a sérülés, baleset pontos körülményeiről. Szükség lehet ultrahang vizsgálatra, amely megállapítja, hogy valóban izomhúzódásról van-e szó, és nem történt-e izomszakadás, nincs-e belső vérzés, pontosan hol helyezkedik el, és milyen mértékű a sérülés.

        Megelőzés

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A leghatékonyabb megelőzés az edzések előtti alapos bemelegítés, nyújtó gyakorlatok végzése. Az edzés befejeztével is szükséges a levezetés lazító, nyújtó gyakorlatokkal. A bemelegedett izmot ne tegye ki hidegnek! Edzés után jót tesz a meleg zuhany, mely ellazítja az izmokat. Nagyon fontos, hogy az izmok elegendő magnéziumhoz jussanak. Magnézium hiányában az izmok nem tudnak elernyedni, görcsök alakulhatnak ki. Mivel nyáron a verejtékkel magnéziumot is veszítünk, az izomsérülések gyakrabban következnek be a meleg hónapokban.

        Ha gyakran szenved izomhúzódást, rándulást, ajánlott kivizsgáltatni, nincs-e valamilyen krónikus betegség a háttérben. Az izomhúzódás összefügghet krónikus fertőzésekkel, mint például a foggyökerek gyulladásával, mandula- vagy orrmelléküreg-gyulladással. Ezek a betegségek nagyon gyakran összefüggésbe hozhatók az izomsérülésekkel.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: gesund.co.at)

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fiatalkori mellrák

        Tóth András

        Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        A 10 leggyakoribb sérülés a futballban

        A futball kontakt sportág, melyben nagy a sérülések veszélye. Különösen a lábak érintettek. Az izmok, szalagok és csontok sérülései hozzátartoznak a focisták mindennapjaihoz.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Ezek a gombamérgezés tünetei

        Kis mennyiségű mérges gomba fogyasztása is elegendő ahhoz, hogy súlyos mérgezés alakuljon ki. Az elfogyasztott gombafajtól függően a tünetek perceken belül is jelentkezhetnek, de előfordulhat, hogy csak napok múlva lépnek fel.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA