• Sportpszichológia: a tanulási fázisok

        Szerző:
        WEBBeteg

        Ha egy sportoló számára egy új készséget szeretnénk megtanítani, fontos, hogy megismerjük az alábbi tanulási modellt.

        Egy új dolog elsajátítása során négy fázison mehetünk keresztül és minden fázisban másfajta hozzáállást és segítséget igényelünk.

        Hirdetések

        I. fázis: a tudattalan hozzá nem értés


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Ez az a stádium, amikor még nem vagyunk tisztában egy készségünk hiányban, azaz azt sem tudjuk, hogy mit nem tudunk. Ebben a helyzetben könnyen sérülhet, vagy frusztrálódhat a sportoló, hiszen nincs tisztában a készsége hiányával.

        Ha egy biciklizni tanuló gyermeket veszünk például, akkor ebben az állapotban merészen felpattan a kerékpárra, és nekiindul az útnak. Lehet, hogy egy egyenes szakaszon jól fog teljesíteni és ezen felbátorodva nekiindul a lejtőnek. Mivel még csak egyenes szakaszban gyakorolta a kerékpározást, nincs meg a tudása, hogy meredek lejtőn mit kell csinálnia, így könnyen eleshet, megsérülhet.

        Edzőként már a legelső lépéseknél fel kell hívni a sportoló figyelmét az összes rizikótényezőre, mert a kezdeti sikerélmények adta vakmerőség elvonhatja a sportoló figyelmét ezekről.

        II. szakasz: a tudatos hozzá nem értés

        Ebben az állapotban a sportoló már tudja, hogy mit nem tud. Itt már sokkal óvatosabban jár el a készség elsajátításában, mert tudja, hogy hol sérülhet, milyen veszélyhelyzetek várhatnak rá. Az előző állapottal ellentétben itt a figyelem fókusza nem a feladatra, hanem a lehetséges veszélypontokra irányul, így néhol túlzottan is óvatos lesz. Ha visszatérünk a kis biciklistánkra, akkor ez az állapot a nagy esés után fog elkövetkezni.

        Könnyen meglehet, hogy ezután hanyagolni fogja a bringát, hiszen nemcsak fájdalmat okozott neki, de fel is hívta a figyelmét technikai hiányosságaira. Edzőként, főként, ha sérült a készség elsajátítása során a sportoló, fontos, hogy a készséget lebontsuk részeire és emeljük ki, hogy miben teljesített jól, és hol van szükség még egy kis fejlődésre. Éreztessük vele, hogy bár az élmény nem éppen kellemes, de ez a tanulás egy fázisa, mindenki átesett már hasonló tapasztalaton. Emeljük ki a pozitív személyiségvonásait – mondjuk el neki, hogy milyen bátor volt, hogy megtette, és megvan benne minden, ami ahhoz kell, hogy jó biciklista legyen.

        III. szakasz: a tudatos hozzáértés

        Itt már úgy végezzük a tevékenységet, hogy tudjuk, mit csinálunk. Ebben a stádiumban már ismerjük a szabályokat, tisztában vagyunk a lehetőségekkel, az előnyökkel és a kockázattal is, de a tevékenység végzése még állandó odafigyelést és folyamatos kontrollt igényel. Sportolónk itt már magabiztosan végzi a tevékenységet, de ez egy tudatos dolog, azaz folyamatosan figyeli, és kontroll alatt tartja magát a tevékenységet.

        Apró kerékpárosunk, már ismeri a bringázás csínját-bínját, így mielőtt nyeregre pattan, gondoskodik a védőfelszerelésről, ellenőrzi a kerékpár fékjeit. Az út során figyel önmagára és figyeli az utat, és végig erőteljesen koncentrál. Tudja, hogy már mindent megtanult és mindent tud, de a dolgokat még nem rutinszerűen végzi, még van benne egy tartás néhány helyzettől.

        Akárcsak az előző részben, itt is nagyon fontos, hogy visszajelzést adjunk a teljesítményről, de ebben a szakaszban már kevésbé kell tanítani, inkább csiszolgatni kell a megszerzett tudást.

        IV. fázis: tudattalan hozzáértés

        A tanulás utolsó fázisa, itt a tevékenység már automatikussá válik, megszokottá válnak az ehhez szükséges "mozdulatok", kialakul a rutinszerű működés. Már nem kell komoly odafigyelés, a tevékenység nem köt le sok energiát, működik minden magától a legnagyobb természetességgel.

        Ha esetleg probléma merül fel, nincs gond, hiszen rögtön megvan hozzá a megoldás is, és ez teljes biztonságot és bizonyosságot ad. Itt a kis biciklistánk már többször is találkozott a kerékpározáshoz kapcsolódó nehéz helyzettel, és minden szituációra van megoldása. A figyelme már inkább a cselekvésre irányul, mint magára a folyamatra, rutinszerűen végzi azt.

        (A sportpszicho.blog.hu cikke)

         
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fiatalkori mellrák

        Tóth András

        Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Mi lenne a focival drukkerek nélkül? A szurkolás lélektana

        Képzeljük el a foci vb-t üres lelátókkal: vajon milyen érzés lenne a focistáknak a rajongók morajlása nélkül végigjátszani egy mérkőzést? A buzdításnak, az összetartozásnak és a nemzeti érzésnek a sportban is óriási szerep jut. Miért olyan megható, felemelő érzés, amikor a mieink győzedelmeskednek? Hogyan hat a rajongók jelenléte a játékosokra? Erről kérdeztük pszichológus szakértőnket, Máténé Áfra Viktóriát.

        Sportpszichológia: tükör-teszt

        Harvardi kutatók meghatározták azt az öt tényezőt, ami ténylegesen sikeressé teszi az embert/sportolót, mindezt elnevezték 5 L modellnek.

        Győri kosarasok balesete - Hogyan történik a trauma feldolgozása?

        Több hétig tartó folyamat is lehet, amíg feldolgozzák a tragikus eseményt, és újra pályára lépnek a HAT-AGRO UNI Győr női kosárlabdacsapat múlt héten balesetet szenvedett tagjai. Kapuvár és Vitnyéd között ütközött össze egy személyautóval a csapatot a soproni mérkőzésre szállító autóbusz. A balesetben ketten meghaltak, többen megsérültek.

        Díjmentes előadások a pszichológia napján

        Ingyenes előadásokkal várják az érdeklődőket Budapesten, Szegeden és Debrecenben a pszichológia napján; a szombati fővárosi rendezvény középpontjában a sport és egészség pszichológiája áll.

        Összpontosítás - Próbálja ki magát!

        A sportpszichológusok különbséget tesznek az összpontosítás és a koncentráció között. A koncentráció az átfogó megfogalmazás, az összpontosítás pedig a pontos. A koncentráció egy hosszabb távú tevékenység, míg az összpontosítás jóval rövidebb.

        Paralimpia: kapaszkodó is lehet a sport

        Többet jelent a paralimpia egy egyszerű sportversenynél, a közönség a szurkolás mellett - amely hatalmas bátorítást jelent a sportolóknak - lehetőséget kap arra is, hogy megismerkedjen a fogyatékossággal, levetkőzzék előítéletüket, sajnálatukat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA