• Reggel vagy este születik több arany?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Reggel vagy este jobb sportolni? Mikor lesz hatékonyabb a testedzés? Esélyesebb az éremre, aki közvetlenül ébredés után megy ki a pályára? Befolyásolja-e az esélyeket az időpont? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

        Az, hogy mikor sportoljunk, bioritmusunknak mi a legmegfelelőbb, örök dilemma azok körében, akik sportolásra adják a fejüket. Általánosan elfogadott szabály nincs, a szakemberek azt javasolják: mindegy mikor sportolunk, csak mozogjunk.

        Hirdetések

        Mégis van pár tudnivaló, amit be kell tartani. Ha a kora hajnali órákra tesszük a sportolást, annak hatásai egész nap érezhetőek lesznek. Nem igaz, hogy elfáradunk tőle, éppen ellenkezőleg, egész napos frissességre lehet számítani, az anyagcsere pedig felgyorsul. Egy valamire kell azonban ilyenkor fokozottan figyelni: velünk együtt az izmaink is  lustábbak ilyenkor, merevek, az ízületeknek és a szívnek is kell idő, míg ráhangolódik a testedzésre, így több bemelegítést igényelnek. Minimum 20 perces laza bemelegítéssel számoljunk, amikor kerüljük a futást, ugrálást!

        A legveszélyesebb sportágak


        Az extrém sportokat leszámítva számos olyan, a londoni olimpia programjában is szereplő sportágat űznek versenyszerűen és tömegsport jelleggel a világban, amelyek komoly veszélyeket jelenthetnek a sportolókra nézve. A legveszélyesebb sportágak közül kiemelkedik a kosárlabda, a kerékpározás, a röplabda és a tenisz. A legveszélyesebb sportágak>>

        A későn fekvőknek ideális időpont lehet munka után, levezetésként edzeni. Az egész napos stressz következtében adrenalin termelődik a szervezetben, ami estére olyannyira feldúsulhat, hogy ha ez rendszeresen előfordul, hamar szívproblémákra számíthatunk. A helyzet ilyenkor fordított, mint reggel: bemelegíteni ilyenkor is szükséges, de elég pár percben, a levezetésre azonban még nagyobb hangsúlyt kell fektetni! A magason hagyott pulzusszám miatt ugyanis arra lehet számítani, hogy elaludni is nehéz lesz.

        Fontos szempont az is, hogy ha reggel, ha este sportolunk, azt tervezzük meg előre. Ha hajnalban vágyunk futni, feküdjünk le időben, különben csak rossz emlékekkel teli nyűglődés lesz a korán kelés és a sport. Ha este vágunk neki egy kis szabadtéri testedzésnek, készüljünk a megváltozott látási viszonyokra, s arra, hogy a sportkörnyezet biztonságos legyen. Sportorvosilag sem a „túl későn”, sem a „túl korán” fogalma nem ismert, így a nap bármely szakában ajánlott a mozgás – magyarázta dr. Tállay András, az Országos Sportegészségügyi Intézet szakorvosa.

        A versenyen nincs választható időpont

        Míg otthon könnyűszerrel megválaszthatjuk, hogy munkába menetel előtt, vagy egy fárasztó nap után levezetésként állunk neki sportolni, addig ez egy versenysportolónál aligha lehetséges. A felkészülési időszakban minden napra 2-3 edzés jut, napszaktól függetlenül, s a versenyek időpontját sem állítja senki ahhoz, hogy délelőtt vagy délután érhetőek-e el jobb eredmények.

        A 2012-es londoni ötkarikás játékokkal nekünk (és a többi európai versenyzőnek) igen nagy szerencséje van ebből a szempontból: Pekinggel ellentétben ugyanis itt semmiféle időeltolódással nem kell küzdenie a játékosoknak. Csupán egyéni bioritmusuk lehet a szabályozó tényező.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Ha a 2012-es olimpiai éremtáblázatunkkal szeretnénk összevetni a fentieket, akkor azt látjuk, hogy Szilágyi Áron és Berki Krisztián délután, míg Pars Krisztián és Gyurta Dániel este hozta el olimpiai aranyát. A kajak-kenusok közül 500 méteren a Szabó, Kozák, Kovács, Fazekas összeállítású kajaknégyes délelőtti versenyzéssel tudhatták magukénak a legfényesebb érmet, ugyanúgy, mint a Dombi, Kökény kajakpáros.

        Ungvári Miklós szintén délután lett ezüstérmes, míg a birkózó Lőrincz Tamás este örülhetett a második helynek.

        A bronzokat hozó cselgáncsozó Csernoviczki Éva, a birkózó Módos Péter és az úszó Cseh Laci versenynaptárában szintén ilyesmi számadatokat találunk: bármiféle rendszer nélkül. Így tehát tényleg joggal állítható, hogy semmiféle jelentősége nincs, hogy mikor mozgunk.

        (WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró)

        Legutóbb frissült:
        Címkék: Sport, Olimpia,
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiégés szindróma

        Dr. Balogh Katalin

        Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        A 10 leggyakoribb sérülés a futballban

        A futball kontakt sportág, melyben nagy a sérülések veszélye. Különösen a lábak érintettek. Az izmok, szalagok és csontok sérülései hozzátartoznak a focisták mindennapjaihoz.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA