• Öregedés és a sportos életmód

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az egészség sokáig megőrizhető, az öregedés folyamatai lelassíthatók a mindennapi sportolás segítségével.

        A kutatások azt bizonyítják, hogy a civilizációnak szinte minden betegségét is - az elhízástól az infarktuson át a szélütésig - megelőzhetik azok, akik a sportos életmódot választják. Sőt az immunrendszert jó állapotban tartó testmozgás még a rákbetegség kockázatát is csökkentheti.

        Ezt az életmódot akár negyven-ötven éven felül sem késő elkezdeni: az időskori testnevelés vizsgálatát tette szakdolgozata témájává Kocsár László triatlon szakedző, maga is többszörös szenior magyar bajnok.

        Hirdetések

        1995-1999 közötti vizsgálódásának tárgyául 40-60 éves sportolókat választott, akik korábban nem sportoltak, vagy nem a - szív- és érrendszert támogató - hosszú távú, az oxigénellátást egyensúlyban tartó aerob sportmozgásokat (futás, úszás, kerékpározás) végezték. Átlagéletkoruk a vizsgálatkor 46,7 év volt. A vizsgálati csoport minden egyes tagja ma is kiváló egészségnek örvend.

        Hogyan öregszik szervezetünk?


        Az öregedés az élethez hozzátartozó biológiai folyamatok összessége, melyre a mai kor embere hajlamos betegségként gondolni, pedig ugyanolyan fiziológiai folyamat, mint az alvás vagy emésztés. Az öregedés elkerülhetetlenül bekövetkezik, annak legfeljebb ütemét és az esztétikai megjelenését lehet megváltoztatni. Hogyan öregszik szervezetünk? - Az időskor.>>

        Ezt a tényt azzal kell összehasonlítani, hogy a magyar népesség igencsak meg van verve a civilizációs betegségek rizikófaktoraival. A koleszterindús táplálkozás és a mozgásszegény életmód miatt 20 százaléka magas vérnyomásban szenved, 35 százaléka dohányzik, 12 százaléka alkoholista (önbevallás szerint, tehát valószínűleg alábecsülve). Ráadásul az ugyanekkor készült felmérés szerint a 15-64 év közötti lakosság 80 százaléka az egészségi állapotát megfelelőnek tartotta.

        A testnevelési főiskolai diplomamunkában szereplő csoport ennél tudatosabbnak bizonyult az egészségét illetően. A megkérdezettek fele az elhízás elkerülése érdekében kezdett aktív vagy a korábbinál aktívabb testmozgásba.

        Egyharmaduk a csendes gyilkos, a magas vérnyomás miatt választott hosszú távú, az oxigénellátást egyensúlyban tartó (aerob) sportfajtákat. De volt olyan a mintában, aki korábban koszorúér-szűkületben, alkoholizmusban, gyomorvérzésben szenvedett, illetve napi másfél csomag cigarettát szívott. Mások egyszerűen csak rossz közérzetre, depresszióra panaszkodtak, és ekkor javasolta nekik az orvos a sportolást.

        Szükséges az orvosi vizsgálat

        A felsoroltak után önként adódik a kérdés: ha már a negyvenévesekben is ilyen kórképek fejlődnek ki, szabad-e aktívabb sportolásra biztatni őket.

        A sport lassítja a sejtek öregedését


        A rendszeres testmozgás nem csak az egészséges életmódhoz járul hozzá jótékonyan, hanem általa a test sejtjeinek öregedését is lassíthatjuk - olvasható a "Bild der Wissenschaft" című német tudományos lap augusztusi számában. A sport lassítja a sejtek öregedését.>>

        A válasz igen, de e sportélet megkezdése előtt szükséges az orvosi vizsgálat. Ennek célja a meglévő betegségek feltárása, a nyugalmi pulzus és vérnyomás mérése, a nyugalmi és terheléses EKG vizsgálat. Ilyen ellenőrzésekre a 30-40. életév után egyébként az orvosok véleménye szerint mindenkinek szüksége lenne.

        Hogy az egészségügy mennyire nem képes ennek ellátására, jó példa a terheléses EKG. A sportorvosi rendelőben csak sportolók ilyen irányú vizsgálatát végzik el, a szakorvosi ellátásban pedig csak már meglévő panaszok esetén, de jóval kisebb terhelés alatt, mint amilyenek a hatásos sporttevékenységnél fellépnek.

        Természetesen olyan bajok is kiderülhetnek, amelyekkel nem szabad belevágni napi egyórás sporttevékenységbe sem. Ezek az örökölt vagy szerezett szívhibák, kezeletlen komoly ritmuszavarok, szív- és érbetegségek, fogbetegségek, nagyon magas vérnyomás, krónikus fertőző és anyagcsere-betegségek.

        Meglétük esetén a már említett jellegű sport is csak akkor végezhető, ha az orvos kellő mértékben kikezeli az érintetteket, és ilyenkor a sporttevékenység során is a szokásosnál gyakoribb ellenőrzés szükséges.A vizsgálatban szereplők mindannyian átestek ilyen vagy ehhez hasonló ellenőrzésen, és ha később versenyeztek, számukra a versenyengedélyhez évenkénti sportorvosi vizsgálatot írtak elő.

        Mit mutat a terheléses EKG?


        Ha a koszorúér-betegség lehetősége felmerül, terheléses EKG vizsgálat készítése is javasolt. A vizsgálattal a koszorúereken fennálló jelentősebb "kemény" szűkületeket lehet kimutatni. A panasz (szívnél a mellkasi fájdalom) csak akkor jelenik meg, amikor a szívizom nem kap elég friss vért. Az EKG és a terheléses EKG?>>

        Más kérdés, hogy az utóbbiban például triatlonsportolók (úszás-futás-kerékpározás) esetében szemészeti (!), vizelet- és nyugalmi EKG vizsgálat van előírva - terheléses helyett, ami pedig minden rejtett szívhibát kimutatna!

        Az edzetlenek esetében minden sportágban fokozatosan kell növelni az edzésen megteendő távokat.

        A kardiológusok szerint napi háromnegyed-egy óra aerob sportmunka már jelentősen csökkenti a szívizominfarktus veszélyét: ezt az edzésmennyiséget kell fokozatosan elérni az egyes sportmozgásokban. Az említett sportágak közül ezt leghamarabb az úszásban, majd a kerékpározásban, végül a futásban lehet teljesíteni. Akinek ez jól megy, és kedve van hozzá, akár triatlonversenyen is elindulhat. A kerékpározás a napi életvitelbe is beilleszthető, például aki naponta 10 kilométert kerékpározik - akár munkába menet és vissza -, az egy év alatt 3650 kilométert teljesít.

        Akik versenyezni szeretnének a korosztályos megméretéseken, azoknak természetesen hosszabb és intenzívebb edzéseket kell végezniük. A mintában szereplők edzésterjedelmei elérték a napi két-három órát is, amely úszásban 5-6 kilométert, futásban 20-40, kerékpárban 60-95 kilométert jelenthet.

        A versenyzők nemcsak aerob, hanem anaerob edzéseket is végeztek, amelyek maximumában pulzusuk 15-30 percig 170-200-at ütött percenként. Ez messze az egészségért történő sportolás értékei felett van.

        Egészségesebbek lettek

        Milyen eredményekkel kecsegtet az ilyen sportos életmód?

        Az élet minősége javítható meg több évtizedre. Mert előbb-utóbb valóban meghalunk, de szeretteink szempontjából nem mindegy, hogy mikor, és számunkra sem, hogy milyen betegségben - és főleg: hogyan élünk addig.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A vizsgálat alanyai az utánkövetés adatai szerint elérték azt a minimális célt, hogy egészségesebbek lettek. Közülük közel 15 év alatt senki sem halt meg, nem szenved civilizációs és egyéb betegségben. Keringési és egyéb panaszaik megszűntek, közérzetük jó, nem híztak el, alkohol-, illetve nikotinfüggésük megszűnt. És részesültek - illetve részesülnek - a mozgás nem lebecsülendő örömében.

        Nagyobbik felük mindmáig versenyszerűen is sportol, triatlonozik, sokuk teljesítette az Ironman viadalt (3,8 km úszás, 180 km kerékpár, 42,195 km futás), valamennyien letudtak számos rövidebb távút.

        Ez persze csak azoknak meglepetés, akik nem olvastak egy korábbi szakirodalmi adatot: Japánban olyan mértékben rehabilitáltak tényleges infarktuson átesett embereket, hogy egy részük lefutotta a maratoni távot is.

        A versenyszerűen sportoló idősebbek nyugalmi pulzusa még 65-70 éves korukban is 40-45 közötti, vérnyomásuk egészséges szinten van, de határterheléskor, anaerob viszonyok között negyed órákig is gond nélkül elviselnek 170-es pulzust és 180-as vérnyomást is.

        (MTI-Press)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Hgb (haemoglobin)

        Dr. Dobi Gyöngyi

        Mennyi a normálértéke? Mi okozhatja azt, ha a szintje eltér a normál tartománytól?

        Rett-szindróma

        Dr. Debreczeni Anikó

        Általában a szokottnak megfelelő a fejlődés 1 éves korig, de ekkor megreked.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Az EKG és a terheléses EKG

        A szívünk egy finoman megszerkesztett pumpa, amit elektromos automatika irányít. Az elektronika elemei maguk a szívizomsejtek. A pici elektromos jeleket az EKG készülék több görbe formájában jeleníti meg.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA