• Munkahelyi stressz - Megalázás és kiközösítés

        Szerző:
        WEBBeteg

        Stresszhelyzetbe bárhol, bármikor kerülhetünk. Az, hogy ezekben a szituációkban hogyan cselekszünk, függ attól is, hogyan tudunk megküzdeni az adott helyzettel, mennyire bízunk önmagunkban, saját erőnkben, saját döntéseink helyességében.

        Fontos lehet az is, hogy ha hibázunk, fel tudjuk-e ismerni, be merjük-e vallani, tudunk-e váltani, változtatni az esetleges hibás döntésen. Sokszor azt is meg kell tanulni, hogy merjünk hibázni, és merjük beismerni. A munkahelyi stressz kapcsán sincs ez másként.

        Hirdetések

        A munkahelyi stressz

        Van objektív stressz, ami az adott munkával együtt jár, előre látható, tudható, kiszámítható, és a munkába álláskor eldönthető, hogy bevállalja-e a munkába álló vagy sem. Ha mégsem bírja ezeket és ezzel szembesül, ezt belátja, akkor munkahelyet lehet és kell változtatni (ilyen lehet a monoton munka, az egy helyben ülés, a zaj, összezártság stb.).

        Szubjektív stressz, ami előre nem kiszámítható, aminek oka gyakran belül, a személyiségben keresendő, ami leggyakrabban önismereti hiányból, tolerancia-hiányból, önértékelési és önbizalomhiányból és/vagy váratlanul előálló krízishelyzetből fakadhat.

        Gyakran a munkahelyi közösség úgy vezeti le az önmagával és a munkahellyel kapcsolatos elégedetlenségét, hogy ahelyett, hogy átgondolnák, min tudnának változtatni ahhoz, hogy jobb, könnyebb legyen, vagy gyávák változtatni, tovább nehezítik azzal, hogy egymást bántják, egymást hozzák megalázó, rossz helyzetbe, „ha nekem rossz, legyen neked is rossz” alapon.

        A mobbing

        Ennek a magatartásformának mostanság divatos összefoglaló neve a mobbing: kiközösíteni, megalázni, tönkretenni, kikészíteni viselkedésükkel a másik embert. Önmagában az is szomorú, hogy már szakszó is született erről. Néhány példa:

        • Kiégés (burnout)- teszt

          A kiégés- (burnout) szindróma egy tünetegyüttes, amely hosszú távú fokozott érzelmi megterhelés, kedvezőtlen stresszhatások következtében létrejövő fizikai-érzelmi-mentális kimerülés.

          Töltse ki tesztünket, és állapítsa meg, szenved-e hasonló problémától!
          Sugdolóznak a háta mögött.
        • Ha közeledik, elhallgat a csapat.
        • Gúnyosan végigmérik az öltözékét.
        • Arcába fújják a füstöt, pedig tudják, hogy zavarja a dohányzás.
        • Esznek, kínálgatják egymást, de egyvalakit kihagynak.
        • A legunalmasabb munkával bízzák meg konzekvensen, és ha elvégzi, kapja az újabbat, stb..

        Emberi játszma és védekezés

        Sajnos, vannak olyan emberek, akiknek az a jó, ha a másiknak rossz. Ennek érdekében bármire képesek. Jó, ha tudjuk, hogy ez csak akkor működik, ha ehhez a másik fél is aktív partner. Ezt nevezi a pszichológia emberi játszmának.

        A játszma viszont azonnal működésképtelenné válik, ha a szenvedőnek kipécézett fél nem a másik elképzelésinek megfelelően reagál, hanem meg tudja védeni magát, ki tud állni önmagáért, szakszóval élve: asszertív magatartással képes önmaga érdekeit megvédeni. Ilyenkor gellert kap a mobbingoló törekvése, hiszen nem az történik, amit ő elképzelt. Nem tudta kiszolgáltatottjává alacsonyítani a másik embert, mert az meg tudta fordítani a játszma menetét. Ez önmagában meg tudja szüntetni a stresszt.

        Kiégés

        A burnout (kiégés) szindróma tünetei: ha elfásul, ha indítékszegény, munkájával, környezetével érdektelen, közönyös, kilátástalanságérzése van, fáradékony, gyakran beteg, nehezen gyógyul, nem tud aludni – ez esetben kezelést igényel! Forduljon pszichiáterhez, pszichoterapeutához. Az állapot magától nem múlik el, nem érdemes várni, szenvedni. Gyógyítható.

        Képzeljék is el ezt a helyzetet: végigmérik, és kinevetik, majd elfordulnak, pusmognak, valószínűleg arról, hogy néz ki, milyen a haja, a ruhája. Gondolja végig:

        • Mit tennének hasonló helyzetben?
        • Volt-e már életében, akár gyerekként is hasonló helyzetben?
        • Mit tett akkor?
        • Most mit tenne, ha visszafordítható lenne az időkerék?
        • Elégedett a viselkedésével?

        Ha igen, az jó. Ismerik az asszertivitást, az önmaguk érdekeinek képviseletét.

        Nem? Akkor tudják-e, hogy mért viselkedtek úgy, hogy attól rossz érzésük maradt? Önökön múlt? Máson múlt? Lehetett volna másként is? Akkor mért nem viselkedtek másként?

        Ezzel a gondolatmenettel, önismereti munkával közelebb kerülhetnek önmagukhoz, és annak megismeréséhez, hogy az énképük, az önértékelésük milyen szinten áll.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Pozitív énkép és relaxáció

        A stresszhelyzetek jó megoldásához fontos a pozitív énkép, a reális önértékelés, a valós eredményeken nyugvó önbizalom és a változtatni tudás és merés képessége és bátorsága. A munkavégzés közben elfáradhatunk még a legjobb munkahelyen is. Telítődhetünk az ingerekkel, a feladatokkal, a hallottakkal, látottakkal.

        Ilyenkor nagyon jót tesz a relaxáció, az autogén tréning, de sokat segít néhány egyszerű mozdulatsor, mély légzésekkel, vagy néhány korty folyadék, vagy pl. egy szelet csoki.

        A lényegi megoldás azonban az, ha a munkáltató odafigyelve a munkahelyi stressz okozta ártalmakra, biztosít a dolgozóinak rendszeres feltöltődést eredményező pihenést, testi-lelki tréningeket. Utóbbiak célzottan arra szolgálnak, hogy a dolgozók elsajátíthassanak olyan módszereket, amelyekkel egymást könnyebben megértik, konfliktusaikat kezelni tudják anélkül, hogy a gyakori, ám semmit meg nem oldó sértődés vagy agresszió jelentkezzen. Ezeken a tréningeken elsajátítható az relaxáció gyakorlata is.

        Kazimir Ágnes, pszichoterapeutaForrás: WEBBeteg
        Szerzőnk: Kazimir Ágnes, pszichoterapeuta

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Ízületi fájdalmak gyötrik?

        WEBBeteg

        Egyszerű és célzott fájdalomcsillapítás masszázsfej segítségével. (x)

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        Futballőrület - ne vegyük a szívünkre!

        2006-ban müncheni kutatóorvosok különleges témát dolgoztak fel, történetesen megvizsgálták, hogy az országukban rendezett labdarúgó világbajnokságon szereplő hazai csapatért való izgalom hogyan befolyásolja a szurkolók egészségi állapotát.

        Migrénje van? Ezeket az ételeket kerülje, és így kezelje a fájdalmat

        A migrénes fejfájás általában hirtelen és pulzáló fájdalommal jelentkezik. A fájdalomérzet fény hatására erősödhet, s gyakran a migrént egy figyelmeztető jelenség, az úgynevezett aura előzi meg.

        Stresszhelyzetek a gyermekkori hasfájás hátterében

        A helyes étkezési szokások kialakítását gyermekkorban kell elkezdeni, ugyanis amelyeket gyermekünk megtanul és elsajátít, azokat viszi tovább élete során. A kiegyensúlyozott táplálkozásnak köszönhetően hosszabb, egészségesebb életre van kilátásuk, és nagyobb eséllyel kerülik el őket azok a megbetegedések, amelyek összefüggésbe hozhatóak az étrenddel.

        Az őszülés és hajhullás orvosi magyarázata

        Kihullik a hajam tőle - mondogatjuk gyakran, ha úgy érezzük, megoldhatatlan és bosszantó feladattal állunk szemben, amibe aztán akár bele is őszülhetünk. Vajon van-e valóságalapja a felsorolt kifejezéseknek és a túlzott mértékű stressznek valóban hajunk látja kárát?

        Hogyan okozhat a stresszes életmód haspuffadást?

        A feszültséggel teli mindennapok könnyen és igen hamar okozhatnak kellemetlen mellékhatásokat. A kimerültség, türelmetlenség, a rossz hangulat és az alvásproblémák mellett számos egyéb negatív testi és lelki velejárója lehet a rohanó életmódnak. Tudta, hogy a gyakori puffadásos tüneteket is sok esetben a stressz válthatja ki?

        Az alkotás öröme elűzi a stresszt

        A mai rohanó világban szinte mindenkinek az életében jelen van a stressz. Fontos, hogy mindenki megtalálja a számára legalkalmasabb kikapcsolódási technikát, ami például a művészet is lehet. Nem kell, hogy profi legyen benne az ember, hiszen szakemberek segítségével garantált a siker.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.