• Fájdalommentes házimunka

      Szerző:
      WEBBeteg

      A 35 évnél idősebb magyarok fele megterhelőnek érzi az olyan hétköznapi tevékenységeket, mint a házimunka, a cipekedés, a lépcsőzés, a közlekedés, a kisgyermekek emelgetése vagy a kertészkedés, ráadásul a 35-50 évesek fele fájdalmat is tapasztal közben. (x)

      A fájdalom leggyakoribb oka lehet a porckopás, amely már a 35 és 50 év közöttiek egynegyedét érinti – derült ki a Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társaságának 2014-es felméréséből. Szomorú tény, hogy attól még, hogy hátfájdalmaink vannak, a házimunkát a legtöbb esetben senki nem fogja elvégezni helyettünk.

      Az Ízületőr oldal néhány praktikus ötletet javasol a mindennapi teendőkhöz:

      1. A fájdalomcsillapítás nem elég: a porckopás egy idő után vissza ugyan nem fordítható, de lassítható, késleltethető folyamat. A porcszövet károsodását ugyanis porcépítő készítményekkel csökkenteni lehet. A fájdalomcsillapítók ebben viszont nem segítenek.

      2. Figyeljünk oda, ha előre kell hajolnunk. Igyekezzünk úgy hajolni, hogy hátunkat ne érje megerőltetés.

      3. Emeléskor használjuk inkább a láb- és hasizmainkat. A felemelt tárgyat tartsuk minél közelebb testünkhöz.

      4. Ne csavarjuk ki testünket túlságosan. Ha például porolunk, ne egy-egy testrészünket forgassuk, hanem egész testünket egyszerre.

      5. Pihenjünk. Ne végezzünk egy fajta munkát túl sokáig, szünet nélkül. Pihenjünk vagy váltogassuk az elvégzendő feladatokat.

      6. Ha túl nehéz egy feladat, halasszuk későbbre.

          

      Tippek az egyes házimunkákra

      Porszívózás

      • Ahelyett hogy oda-vissza rángatnánk a porszívó fejét a szőnyegen, álljunk egyenesen és járjuk végig az egész szobát oda, majd vissza.

      Takarítás

      • Ne hajlongjunk. Az alacsony zugokat seprűnyél vagy valamilyen bot végére helyezett ronggyal érjük el.

      Telefonálás

      • Ne szorítsuk a telefont fülünk és vállunk közé, még rövid időre sem. Ha semmiképp nem tudjuk a telefont a kezünkben tartani, inkább tegyük le.

      Vezetés

      • Úgy szálljunk be az autóba, hogy először beülünk, majd utána egyszerre húzzuk be a lábainkat.
      • Toljuk az ülést előre, hogy kényelmesen elérjük a pedálokat és a kormányt. Hajlítsuk be a térdünket úgy, hogy ne kelljen az egész lábunkat mozgatni fékezéskor.
      • Kényelmesebb lehet a vezetés, ha egy kis párnát vagy összetekert törülközőt helyezünk a hátunk mögé.

      A fürdőszobában

      • Helyezzünk kapaszkodókat a fürdőkád és a vécé köré, hogy kevésbé kelljen megerőltetnünk a hátunkat, miközben leülünk és felállunk.

      Mosogatás, vasalás

      • Ha sokáig kell egy helyben állnunk, jobban tesszük, ha egyik lábunkat kicsit magasabbra helyezzük, mint a másikat. Mosogatás, vasalás közben tegyünk egy-két könyvet a földre és tegyük arra a lábunkat. Guggoljunk, ne hajoljunk, amikor a könyveket a földre tesszük!

      Gyerekek felemelése

      • Csak ülve vagy guggolva emeljük fel az unokákat, állva ne!

      Kertészkedés

      • Sok kerti munkához van szükség előrehajolásra. Ilyenkor inkább üljünk le, guggoljunk vagy térdeljünk.

      Bevásárlás utáni pakolás

      • Lehet, hogy időt takarítunk meg, ha a kocsiból egyszerre pakoljuk be a szatyrokat, viszont a hátunk nem fog örülni. Inkább gondoljunk arra, hogy edzésnek is jobb, ha többször is megtesszük az autó és a konyha közti utat.
       

      (Forrás: izuletor)

      Legutóbb frissült:
      • WEBBeteg.hu