• Szklerózis multiplex: ezért érint kevesebb férfit

Amerikai kutatók megtalálták azt a molekulát, amely miatt kevesebb férfi szenved szklerózis multiplexben, mint ahány nő - írta a medicalxpress.com az amerikai tudományos akadémia lapjában megjelent tanulmányra hivatkozva.

A férfiak magas testoszteronszintjének védő hatása

A tudósok kiderítették, milyen mechanizmus teszi lehetővé a védelmet: a betegség egérmodelljén azonosították a tesztoszteron hormon irányításával termelődő molekulát, amely valószínűleg védi a férfiakat a szklerózis multiplex (SM) ellen.

Amikor SM-es nőstény egereket kezeltek a molekulával, a tüneteik megszűntek - írták a chicagói Northwestern Orvostudományi Egyetem kutatói.

"Ez lehet az oka, hogy a férfiaknál mind a SM, mind más autoimmun betegségek ritkábban fordulnak elő. Az eredmények teljesen új SM-kezelésekhez vezethetnek, amelyekre óriási szükség van" - összegezte Melissa Brown, a kutatás vezetője, a Northwestern Egyetem immunológusa, mikrobiológusa.

A szklerózis multiplex
        A sclerosis multiplex nevű betegség a központi idegrendszer krónikus, gyulladásos megbetegedése, amely ma hazánkban 10-12 ezer beteget érint. Leginkább a 20 és 40 év közötti korosztályban a veszélyeztetett, 70 százalékban nők.

A szklerózis multiplex a központi idegrendszer gyulladásos autoimmun betegsége, amelynek során károsodik az agy és a gerincvelő idegsejtjeit védő velőshüvely. A védőburok szétesése miatt zavar támad az idegrendszer kommunikációs rendszerében: lelassul vagy megszűnik az ingerületátvitel, látási, érzékelési, mozgási és esetenként pszichiátriai problémákat okozva.

Nőknél gyakoribb a betegség

Nőknél három-négyszer nagyobb gyakorisággal jelentkezik a kór, mint a férfiaknál. A tudósok a tesztoszteron védő hatásának mechanizmusát egy véletlennek köszönhetően fedezték fel: egy kísérletben hím egereket használtak nőstények helyett, mert az egyik hallgató még nem tudta a nemeket megkülönböztetni egymástól.

Az egyetem kutatói kimutatták, hogy a tesztoszteron hatására az immunsejtek egy fajtája, az úgynevezett hízósejtek vagy masztociták egy védő molekulát, az úgynevezett citokin IL-33-at kezdik termelni a hím egerekben. Ez a molekula olyan anyagokat vált ki, amelyek megakadályozzák egy másik immunsejtfajta, a Th17 kialakulását, amely közvetlenül a velőshüvelyt támadhatja meg. A beteg nőstény egerekben több Th17 alakult ki. Amikor megkapták az IL-33 molekulát, a velőshüvely károsodása megszűnt.

Bővebben A szklerózis multiplex

Túlzott izzadás

Dr. Bodnár Edina

Mi okozza a hiperhidrózist, és mik lehetnek a következményei? Mit tehetünk?

Verejtékmirigy-gyulladás

Cs. K., fordító

A betegséggel járó stressz kezelhető, és van rá mód, hogy jobban érezze magát!

Amikor a szervezet önmaga ellen fordul

A szklerózis multiplex a központi idegrendszer autoimmun eredetű, krónikus, gyulladásos megbetegedése. Elsősorban a fiatal felnőtteket (a 20-40 éves korosztályt), ezen belül is főként (akár 70 százalékban) a nőket sújtja. Az immunvédekezés hibája nyomán az idegsejtek nyúlványának védőburka sérül, emiatt az ingerület-átvitel lelassul, majd egyeseknél teljesen gátlódik.

Évekre megállítható a szklerózis multiplex

Legalább öt évre képes lefagyasztani a betegséget és megállítani annak súlyosbodását a szklerózis multiplexszel - SM - élő pácienseknél egy hatékony, de kockázatos kezelés - számoltak be az eredményeikről orvosok a JAMA Neurology című folyóiratban.

Nagyobb a szklerózis multiplex esélye, ha kevés a D-vitamin

Nagyobb a szklerózis multiplex kockázata azoknál az embereknél, akik genetikailag hajlamosak arra, hogy vérükben kevés a D-vitamin legyen - állapította meg egy nagy léptékű kanadai tanulmány.

Őssejtes kezelés fordíthatja vissza a szklerózis multiplex tüneteit

Őssejtes kezelés fordíthatja vissza a szklerózis multiplex (SM) tüneteit: kerekesszékhez kötött betegek kezdtek újra járni.

A HPV-oltás nem növeli a szklerózis multiplex kockázatát

A HPV-oltás nem növeli a szklerózis multiplex (SM) vagy más, a központi idegrendszert érintő betegségek kockázatát - derült ki egy hosszú távú, igen nagy létszámú dán vizsgálatból.

A szklerózis multiplex az immunrendszer átprogramozásával kezelhető

A Bristoli Egyetem kutatóinak reményei szerint kifejleszthető olyan gyógyszer, amely átprogramozva az immunrendszert kikapcsolja a szklerózis multiplex kialakulásához vezető autoimmun folyamatokat. A kutatásokról a Nature Communications folyóiratban jelent meg tanulmány.