• Tippek a derékfájás megelőzéséhez

        Szerző:
        WEBBeteg

        A derékfájdalom jó eséllyel megelőzhető a fizikai állapot karbantartásával, erős gerinc körüli izomzat kialakításával, megfelelő testtartással, illetve mozgás- és emelési technikákkal. Az alábbi módszerekkel tarthatja hátát egészségesen és erősen.

        A téma cikkei - Derékfájás

        3/1  A derékfájás: hogyan kezelhető? – Áttekintés
        3/2 A derékfájás gyakori és kevésbé gyakori okai
        3/3 A vakbélgyulladás tünetei és diagnózisa gyermekeknél

        A porckorongok eltéréseitől gyakoribb eset, hogy a környező izmok, szalagok megfeszülése, bekeményedése okozza a panaszokat. Ennek hátterében semmilyen képalkotó vizsgálattal kimutatható eltérés nem áll. Kiválthatja egyszerűen egy rossz mozdulat, nehéz súly emelése, de mozgás nélkül is jelentkezhet, ha pl. egy irodában órákon keresztül egy bizonyos kényelmetlen pozícióban görnyedünk. Ezekben az esetekben elsősorban a testtartás javításától és a rendszeres mozgástól, az izmok erősítésétől várhatunk eredményt.

        Torna. A rendszeres aerob (fokozott légzésre kényszerítő) tevékenységek, amelyek nem terhelik túl a derekat, erősítik a gerinc körüli izomzatot és növelik a hát terhelhetőségét. Az úszás és a speciálisan erre kifejlesztett talajtorna a megfelelőbbek erre. Kérje ki orvosa véleményét ezzel kapcsolatban.

        Tartsa meg egészséges testsúlyát! A többletsúly megterheli a gerincét. Ha Ön túlsúlyos és gerincproblémái vannak, eggyel több oka van testsúlya csökkentésére.

        Álljon helyesen! Lehetőleg álljon függőleges testtartással és ne görnyedjen meg. Ha muszáj hosszú ideig állnia, segíthet, ha az egyik, illetve a másik lábát felváltva ráhelyezi valamire, például egy nagyobb kőre lép.

        Üljön helyesen! Válasszon olyan széket, amely megfelelően megtámasztja derekát. Ülés közben tartsa térdeit és csípőjét egy szintben.

        Emeljen helyesen! Bízza a munka nehezét a lábaira, függőlegesen törzzsel mozogjon fel és le, csak a térdeit hajlítsa be. A tárgyakat a testéhez közel emelje fel (ne nyújtott karral). Ha emel, egyidejűleg ne forduljon. Ha elmúlt 40 éves, elővigyázatosságból olyan nehéz tárgyak emeléséhez is kérjen segítséget, amelyek korábban nem okoztak problémát.

        Feküdjön helyesen! A legjobb a közepesen kemény, vízszintes matrac vagy heverő. Ne használjon annyi párnát, amennyi a nyakát túlságosan megtöri.

        Hirdetések

        Alternatív gyógymódok

        Az orvosi kezelés és a különböző öngyógyító tevékenységek mellett vannak, akik alternatív kezelési módhoz folyamodtak

        Csontkovács (kiropraktikus). A derékfájdalom az egyik leggyakoribb oka a csontkovács felkeresésének. Ha Ön gondolkozik a csontkovács bevonásán, beszéljen orvosával, hogy a legmegfelelőbb szakemberhez fordulhasson.

        Bővebben Mozgásszervi problémák kezelése lágyrész manuálterápiával, triggerpont oldással

        Akupunktúra. Az akupunktúra során sterilizált vékony tűket szúrnak a bőr bizonyos pontjaiba. Bizonyos fajta derékfájdalomban szenvedők beszámoltak arról, hogy az akupunktúra enyhítette tüneteiket. Egyes vizsgálatok szerint, az akupunktúra hatékony lehet a krónikus fájdalom bizonyos formáinak kezelésében is. Az akupunktúra vélhetőleg a szervezet saját természetes fájdalomcsillapító molekuláinak (endorfinok, enkefalinok) felszabadításával hat. Az akupunktúra a fájdalomra adott válaszon túl módosíthatja a vérnyomást és a testhőmérsékletet is.

        Gerinciskola - gyógyító gyakorlatok

        Megelőzni kellene

        • Súlyfelesleg esetén testsúlycsökkentés.
        • Rendszeres gerinctorna (gyógytornász által javasolt gyakorlatokkal) végzése. A legfontosabbak a nyújtó gyakorlatok, gerinc melletti izomzatot, hasizmokat erősítő gyakorlatok.
        • Rendszeres sportolás. A választható sportok: úszáskerékpározás, séta.
        • Időnkénti fizikoterápia.
        • Kényszertartásban végzett munka során, óránként 5 percre álljunk fel, mozgassuk meg gerincünket.
        • Nehéz fizikai munka esetén, a gerinc tartását fokozó gerincfűző viselése javasolt.
        • Változtassunk alvási szokásainkon, lehetőség szerint cseréljük ki ágyunkat, a gerinc alvás közbeni tartását biztosítóra. 

        A másik út az úgynevezett gerinciskola, ahol szakképzett gyógytornász megtanítja az izmok lazítását, nyújtását, erősítését szolgáló gyakorlatokat, a mindennapi életet segítő tanácsokkal látja el az érintetteket. Ilyen mozgásformák:

        • a medence- és a csípő izomzatának erősítése és nyújtása
        • a hátizomzatot, hasizmokat erősítő gyakorlatok precíz elsajátítása
        • a vízben végzett tornagyakorlatok
        • az úszás
        • a légzőtorna
        • figyeljünk rá, hogy aszimmetrikus sporttevékenységnél - pl. tenisz - a két oldalt egyformán terheljük. 

        Tanácsok álló- és ülőmunkát végzőknek

        Az ülőmunkát végzők nagytöbbsége rossz széken, és rossz testtartással ül. Az ülés sokkal jobban megterheli az ágyéki gerincet, mint az állás. Annak érdekében, hogy megelőzzük a fent említett fájdalmakat, mindenképpen be kell iktatni mindennapjainkba a rendszeres testmozgást, mellyel izmainkat is erősítjük. Tanácsaink

        • olyan széket válasszanak, amelyikben egyenes háttal és kényelmesen lehet ülni,
        • mindkét talp érje a talajt, soha ne tegye egymásra keresztbe a lábát,
        • ülés közben megfelelően támaszkodjon az ágyék, és a gerinc,
        • az ülési pozíciót gyakran kell változtatni, ehhez kényelmes, széles széket kell választani,
        • időnként fel kell állni, sétálni és átmozgatni a váll, derék és csípőízületeket és az izmokat.

        Az álló munkát végzőknek ügyelni kell arra, hogy a két lábon egyenletesen helyezzék el a testsúlyukat. Ne álljanak sokáig egy pozícióban, gyakran mozduljanak el! Nagyon fontos a kényelmes cipő viselete, mely semmiképpen ne legyen magas sarkú! Másfél, két óránként feltétlen tartani kell egy kis szünetet arra, hogy átmozgassa az ízületeit, izmait.

        Tornagyakorlatok munkahelyre és otthonra

        A derékfájást jobb és könnyebb megelőzni, mint kezelni. Olyan gyakorlatokat ajánlunk, melyek nem vesznek el az idejéből csak kb. 30 percet, érdemes rászánni, hiszen az élete minőségén nagyon sokat javíthat.

        Bővebben Praktikus tanácsok derékfájás, hátfájás és mozgásszervi panaszok ellen

        Dr. Zsuga Judit, általános orvos, klinikai farmakológus

        Forrás: WEBBeteg összeállítás
        NetDoktor.de; Fordította: B. M.
        Orvos szerzőink: Dr. Zsuga Judit neurológus, Dr. Németh Ágnes

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • PharmaPlaza - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Ortopédiai problémák

        Bizonyos ortopédiai rendellenességek gyakrabban fordulnak elő gyermekkorban. Ezek egy része megelőzhető.

        Fogamzásgátlás

        Melyek a fogamzásgátló tabletták hatékonyságát befolyásoló tényezők?

        Milyen betegségek okozhatnak szúró fájdalmat?

        A fájdalom nagyon sok formában jelentkezhet. Milyen betegségek járhatnak szúró fájdalommal?

        Erősítse a hátát, és előzze meg a hátfájást!

        Sokan számítógép előtt töltik egész napjukat. Erősítő gyakorlatok az egyenes testtartáshoz.

      •  





        Hozzászólások (8)
        Írta: Vadász Eszter
        Rajtam most pont a Thermacare dolgozik... Gondoltam, közben uténajárok itt is egy kicsit... Szerencsére eddig csak jókat olvastam róla, és egyelőre nekem sincs negatív tapasztalatom. Úgy 3-4 órája tettem fel, és érzem az enyhülést a kellemes hő hatására. Kíváncsi vagyok, ez meddig marad így!

        Írta: Koncz Kinga
        Én próbáltam és nekem segített...

        Írta: TaHa
        Én sajnos nem vihetem magammal a labdát a munkahelyemre.... :P

        Lapozzon a hozzászólások között!