A csokoládé egyik előnye, hogy flavonoidokat tartalmaz, melyek erősítik a csontokat, lassítják a csontritkulást. Azonban lehetséges volna, hogy a csoki többet árt, mint használ csontjainknak?
Jonathan M. Hodgson és társai azt vizsgálták, vajon kálciumpótlással megelőzhető-e idősebb nőknél a csontok ásványianyag vesztesége, mely a csontok gyengülését és a törések kockázatának növekedését okozza.
A tudósok az étrend hatására voltak kíváncsiak mintegy ezer, véletlenszerűen kiválasztott, korosodó nő esetében. A csokoládé volt a vizsgált ételek egyike, mind szilárd, mind folyékony állapotában. A csoki flavonoidjaitól azt várták, hogy növeli a kálcium beépülését a csontokba. A folyamatot csontsűrűségmérő röntgennel követték nyomon.
A kutatók várakozásaival ellentétben azoknak a nőknek, akik az átlagosnál több csokoládét fogyasztottak (több mint egy csésze kakaót vagy egy tábla csokit naponta), alacsonyabb volt a csontsűrűsége a kísérletek megkezdése után öt évvel, mint azoknak, akik nem. Ugyanakkor sokkal energikusabbak és meglepő, de vékonyabbak voltak.
Cikkünk a hirdetés után folytatódik
Az alacsonyabb csontsűrűséget feltehetően a csokoládé egy másik összetevője, az oxálsav okozza. Az oxálsav megköti a táplálékból (zöldségek, tejtermék) szervezetünkbe jutó kalciumot és gátolja annak felszívódását, így a csokiban való jelenléte megakadályozza, hogy a kálcium egy része valaha is eljusson a csontokba, ugyanakkor az is lehetséges, hogy valami más, a csokoládéhoz nem köthető tényező befolyásolja a kálcium beépülését.
Egy másik elmélet szerint, a vizsgálatban résztvevő csokoládéfogyasztók valamivel kisebb testsúllyal és testzsírral rendelkeztek, mint azok a nők, akik kerülték a csokit. Különösen idősebb nőknél a magasabb testzsír nagyobb ösztrogénszintet eredményez, mely növeli a csontok kalciumszintjét.
Talán a vizsgálatban részt vevő valamivel súlyosabb, klimaxon túli nőknek, akik kevesebb csokit ettek, eleve magasabb volt a kalciumszint a csontjukban, a magasabb testzsír miatt termelődő többlet ösztrogénnek köszönhetően.
|
A kérdés az, vajon a kutatás eredménye érvényes-e a fiatalabb korosztályra is? Nehéz erre választ adni, mivel nem ismerjük a pontos okát annak, mi vezetett alacsonyabb csontsűrűséghez azoknál a nőknél, akik több csokoládét fogyasztottak.
Egy dologról biztosan tudjuk, hogy segíti fenntartani, illetve növelni a csontok erősségét, sűrűségét, ezáltal lassítani a csontritkulás folyamatát. Ez nem más, mint a testedzés, mely kétségkívül kellemesebb, mint a csokoládéról való lemondás.
(FH)
Puffadás, emésztési zavarok? Pattanások, kiütések? Visszatérő fejfájás? Migrén? (x)
Dr. Csuth Ágnes
Orvos tanácsadó
Regisztráljon és kérdezzen!
Regisztráció Kérdés feltevés Válaszaim megtekintése Összes orvos válaszol kérdésGyakori kérdések Menopauza témában:
Nyakamon a klimax? Mit tegyek a hőhullámok ellen? Miért menstruálok még mindig?