• A nátha és az influenza hatékony megelőzése

        Szerző:
        WEBBeteg

        Főként ősszel és télen szenvednek sokan a vírusfertőzés következtében kialakuló nátha, azaz a megfázás tüneteitől. Nem létezik olyan módszer, amivel a megfázás teljes bizonyossággal megelőzhető lenne, ám mégis tehetünk a kockázat csökkentése érdekében. Az influenza ellen azonban van védőoltás, amelynek beadatása az influenza elleni védekezés leghatékonyabb módja.

        Noha a neve mást sugall, a megfázást valójában nem a hideg okozza. Fertőző betegségről van szó, amelyet bizonyos vírusok okoznak a szervezetbe jutva, ha ott az immunrendszer nem győzi le őket. Mindazonáltal a nedves és hideg időjárás erős megterhelést jelent az immunrendszer számára, így ebben az időszakban a szervezet fogékonyabb a vírusfertőzésekre, így a náthára és influenzára.

        Tesztelje tüneteit! Influenza vagy egyszerű nátha?

        Mit tehetünk a kockázat csökkentése érdekében?

        Az influenza ellen alapvetően védőoltással védekezhetünk a leghatékonyabban, emellett ajánlott betartani a megfázás megelőzésére vonatkozó tanácsokat is.

        A megfázás megelőzéséért alapvetően két dolgot tehetünk:

        • Igyekezzünk elkerülni a megfázást okozó vírusokkal való kontaktust!

        • Erősítsük immunrendszerünket!

        Hirdetések

        Védekezzünk a megfertőződés ellen

        A legjobb az lenne, ha nem kerülnénk kapcsolatba a náthát, megfázást vagy influenzát okozó vírusokkal, ám ez a gyakorlatban kivitelezhetetlen. A közlekedési eszközökön, kávézókban, bevásárlóközpontokban, munkahelyen, iskolákban, óvodákban, bölcsődékben, tehát ahol sok ember megfordul, zárt terekben nagyobb a kockázata a vírusokkal való megfertőződésnek. A kórokozók köhögés, tüsszentés útján kerülnek a levegőbe és terjednek emberről emberre. Emellett a tárgyak felületén is képesek megtapadni és azok megérintésével a kézre, a szájba, orrba bekerülni. Könnyen megfertőződhet a kilincseknek, a közlekedési eszközök kapaszkodóinak érintésével, de úgy is, ha kezet ráz valakivel.

        Akinek erős az immunrendszere, az is elkaphatja másoktól a náthát vagy az influenzát. Ezért fontos szerepe van a higiéniának, mindenekelőtt a kézmosásnak, amelyre ezen betegségek megelőzése érdekében ősszel és télen különösen nagy hangsúlyt kell fektetni. A higiéniás szabályok betartása egyéb kórokozók veszélye miatt is természetesen egész évben fontos, ám a nátha és influenzavírusok fő szezonja a hidegebb hónapokra tehető (októbertől áprilisig), mivel a hűvös, nyirkos, párás környezet jelenti a legkedvezőbb feltételeket ezen kórokozók szaporodásához. A megfertőződés azonban az év bármely szakában bekövetkezhet.

        Ha olyan személlyel érintkezett, aki fertőzött, vagy bármilyen formában kapcsolatba kerülhetett a kórokozókkal, például tömegközlekedési eszközön utazott, minél gyakrabban mosson kezet vízzel és szappannal! A rendszeres és alapos szappanos kézmosás - beleértve minden hazaérkezéskor, étkezések előtt és mosdóhasználat után - elengedhetetlen! Ugyanez vonatkozik a gyerekekre is, akiknek már egészen kicsi korban tanítsuk meg a helyes kézmosás technikáját és szabályait!

        A higiéniás intézkedések ellenére is nap mint nap kapcsolatba kerülünk baktériumokkal és vírusokkal, amelyekkel szemben erős immunrendszer nélkül szervezetünk védtelen lenne. Vannak kórokozók, amelyekkel szemben a legerősebb immunrendszer sem jelent védelmet, ám a legtöbbjükkel szemben képes felvenni a harcot.

        Hogyan erősíthető az immunrendszer?

        Minél egészségesebb az immunrendszer, annál könnyebben kivédheti a kórokozók támadásait, ezért a megelőzés másik kulcsa az immunrendszer erősítése.

        Olvassa el kapcsolódó cikkeinket! Mi mindent tehetünk az immunrendszerünkért?

        Ennek érdekében nagy hangsúlyt kell fektetni a kiegyensúlyozott, tápanyagokban gazdag táplálkozásra és a tartós stressz elkerülésére. A szabadban, friss levegőn való mozgás, a rendszeres testedzés pozitív hatásairól sem szabad elfeledkeznünk, amely azáltal tartja fitten immunrendszerünket, hogy serkenti a vérkeringést és stresszoldó hatású! Sportolás után öltözzünk át és ne menjünk ki a hidegbe, különben könnyen megfázhatunk! Hideg időben öltözzünk rétegesen, de igyekezzünk elkerülni a kimelegedést és izzadást, mert a hidegben így nagyon gyorsan meg lehet fázni. A mérsékelt intenzitású, állóképesség javító sportágak, amilyen a gyaloglás, futás, úszás, támogatják leginkább az immunrendszert. Úszás után alaposan törölközzünk meg, szárítsuk meg hajunkat, jól öltözzünk fel, és vegyünk fel feltétlenül sapkát, sálat is, mielőtt az utcára lépnénk! A túlzásba vitt, megerőltető sportolás viszont már gyengíti az immunrendszert! Megfázva vagy influenzásan tilos sportolni!

        A tartós stressz rontja az ellenálló képességet, ezért mindig szakítson időt a pihenésre, kikapcsolódásra, lazításra, stresszoldásra.

        A rendszeres, megfelelő mennyiségű és minőségű alvás erősítheti az immunrendszert. Aki hosszabb távon rosszul alszik, annak tartósan gyengül az ellenálló képessége. Az alvásigényünk egyénenként változó, átlagosan napi 7-9 óra alvásra van szükségünk éjszakánként. Ha alvásproblémái vannak, mielőbb kérjen orvosi segítséget!

        Az egészséges, változatos étrend fontos tápanyagokat szolgáltat az immunrendszer számára, így támogatva az ellenálló képességet. Az megfázást okozó vírusokkal szembeni küzdelemhez az immunrendszernek szüksége van vitaminokra (főként C- és D-vitaminra), ásványi anyagokra és másodlagos növényi anyagokra. Ezeket helyesen összeállított étrenddel pótolhatjuk.

        • A sok friss zöldség és gyümölcs fogyasztása elsősorban C-vitamint szolgáltat, ami azáltal fokozza a szervezet ellenálló képességét, hogy növeli az immunrendszer részét képező fehérvérsejtek számát és fokozza működésüket.

        • Sokkal hatékonyabb, ha a szükséges vitaminokat természetes formában juttatja szervezetébe, mintha vitaminkészítményeket, étrend-kiegészítőket szedne. Változatos, kiegyensúlyozott étrend mellett táplálékkiegészítők szedésére nincs szükség a megfázás megelőzéshez. A C-vitamin természetes formában hozzáférhető például brokkoli, narancs, paprika, petrezselyem, alma stb. formájában.

        • A brokkoliban cink is található, ami szintén szerepet játszik a megfázás megelőzésben, aktiválja a falósejteket és támogatja az antitestek termelését.

        • A béta-karotin, a C- és az E-vitamin antioxidánsok, amelyek a szabad gyökökkel szemben védik a szervezetet, és ezáltal erősítik az immunrendszert. Az egyik legfontosabb béta-karotin-forrás a sárgarépa, E-vitamin pedig megtalálható többek között a növényi olajokban, a mandulában, a mogyoróban. A mandula tartalmaz B2-vitamint is, mely szintén szerepet játszik a kórokozókkal szembeni védelemben.

        • A másodlagos anyagcseretermékek bioaktív anyagok, melyeket nem sorolnak ugyan a tápanyagok közé, mégis számos egészségtámogató hatással rendelkeznek, ilyen például a fokhagymában lévő allicin, amely megköti a szabad gyököket, így a szervezetben a sejtmembránokat védi a károsodástól.

        • A D-vitamin központi szerepet tölt be az immunrendszer aktivizálásában és szabályozásában, ugyanakkor az is feladata, hogy gondoskodjon róla, hogy az immunrendszer aktivitása ne forduljon a saját szervezet ellen. Ez a vitamin a természetes ölő T-sejtek (NKT-sejt) képződéséhez is szükséges, mely sejtek döntő szerepet játszanak számos betegséggel szembeni küzdelemben, illetve az immunválasz modulálásában is. D-vitamin hiányában nem termelődik elegendő NKT-sejt. A szervezet megfelelő D-vitamin-ellátottsága érdekében elegendő időt kell a természetes napfényen tölteni. Élelmiszereink közül a halak, a tej és tejtermékek, valamint a vargányagomba és a tojássárgája tartalmazza. Orvosi rendelvényre szükség lehet ősztől tavaszig D-vitamin-készítmények szedésére.

        • Az ideg- és izomanyagcserében központi feladatot ellátó kálium megtalálható például a brokkoliban és az almában.

        • A falósejtek (makrofágok) csak a szervezet megfelelő vasellátottsága mellett tudják felvenni a harcot a kórokozókkal. A jód az anyagcsere-folyamatokhoz szükséges létfontosságú nyomelem. A szelén a szabad gyökök lebontását végző enzimeket támogatja.

        • Ügyeljünk a megfelelő folyadékpótlásra is!

        Ha el akarja kerülni a megfázást, ne dohányozzon és mondjon le az alkoholfogyasztásról. A nikotin és az alkohol ugyanis gyengítik az immunrendszert.

        Influenza elleni védőoltás

        Az influenzát az influenzavírus okozza. Az influenza elkerülése érdekében ajánlott lehetőleg októberben vagy novemberben beadatni a védőoltást influenza ellen, azonban még a járvány idején sem késett el teljesen, de számolni kell azzal, hogy a védettség kialakulásához szükség van 2-3 hétre. 

        Elsősorban a 60 év fölöttieknek és a krónikus betegségekben szenvedőknek ajánlott a védőoltás. Mivel az influenza szövődménye bakteriális tüdőgyulladás is lehet, a tüdőgyulladást okozó pneumococcus baktérium elleni vakcina beadatása is megfontolandó!

        A náthát többféle légúti vírus okozza, ez ellen védőoltás nincs. Az influenza elleni védőoltás a megfázás ellen tehát nem nyújt védelmet. Több mint 200 különböző vírustípus van, amely megfázást képes okozni, ezért nem tudnak ellene védőoltást kifejleszteni.

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító;
         onmeda.delifeline.deaugsburger-allgemeine.devitamind.net
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Verejtékmirigy-gyulladás

        Cs. K., fordító

        A betegséggel járó stressz kezelhető, és van rá mód, hogy jobban érezze magát!

        Hidradenitis suppurativa

        Cs. K., fordító

        A szőrtüszőkből eredő gyulladásos kórkép ott alakul ki, ahol sok a verejtékmirigy is.

        6 dolog, amihez sose nyúljon a munkahelyén influenzaszezonban!

        Az évnek eme időszakában olybá tűnhet, hogy a megfázás és influenza gyorsabban terjed az irodában, mint egy zsúfolt óvodában. Azonban ennek ellenére is egészséges maradhat, ha megfogadja tanácsainkat!

        Mit tegyünk, ha influenzás lett a gyermekünk?

        Sokan tanácstalanok, hogy vajon mit is tegyenek, és mikor forduljanak orvoshoz a kisgyermekükkel, ha az influenza tünetei jelentkeznek.

        Tovább nőtt az influenzaszerű megbetegedések száma

        A 6. héten tovább emelkedett az influenzás panaszokkal orvoshoz fordulók száma: 2016. február 5-11. között a figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentéseinek alapján végzett becslés szerint az országban az előző hetinél 27,5 százalékkal több, 60 900 beteg fordult orvoshoz influenzaszerű tünetekkel.

        Ezek a leggyakoribb tévhitek az influenzával kapcsolatban

        Szakértők szerint az influenzával kapcsolatos tévhitek elleni harc legalább olyan nehéz, mint a vírus legyőzése. Mivel az influenza veszélyes, akár még halálos is lehet, fontos, hogy mindannyian tudjuk, mi a mese és mi a valóság. Íme a leggyakoribb tévhitek.

        Férfi influenza: valós betegség lehet?

        A férfi influenza kifejezést leginkább pejoratív értelemben használjuk azokra, akik túl sokat panaszkodnak a megfázásuk vagy influenzájuk miatt. Egy kutatás eredménye azonban arra enged következtetni, hogy a férfi influenza valós betegség lehet.

        Influenza: tünetek, szövődmények és kezelés

        Influenza vagy egyszerű nátha? Az influenza szövődményei egytől egyig súlyos, életveszélyes betegségek, ezért már az influenza tüneteinek első jelentkezésekor érdemes megkezdeni a kezelést. Ismerje meg a tüneteket!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.