• Sporttippek ötven éven felülieknek

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az egészség megőrzése érdekében az életkornak és erőnlétnek megfelelő sportos életmód ötven felett is fontos. Olyan mozgásformákat válasszon, amelyek nem megterhelőek, nem súrolják teljesítőképessége határait.

        Ebben az életszakaszban a szervezet már egészen másképp működik, mint a húszas életévekben: a csontok és ízületek sokkal sérülékenyebbek.

        Fontos a megfelelő felkészülés

        Attól is függ, hogy milyen mozgásformát választhat, hogy a sport már eddig is élete része volt-e vagy csupán most szeretné elkezdeni a rendszeres mozgást. Amennyiben most szeretne sportosabb életmódra váltani, mindenképpen legyen nagyon óvatos és körültekintő, a hirtelen kezdett testedzés ugyanis veszélyeket hordoz magában (pl.: ízületiszalag-szakadás, izomszakadások, rándulások stb.). Ezért csak fokozatosan kezdje hozzászoktatni szervezetét a rendszeres fizikai aktivitáshoz és ne követeljen magától sokat! Ez a sportot újrakezdőkre is vonatkozik! A sportolás megkezdése előtt – különösen akkor, ha egészségügyi problémái vannak – orvosi vizsgálatok elvégzése szükséges.

        Az eddig is rendszeresen sportoló, jól edzett emberek is kerüljék a túlerőltetést és vegyenek részt rendszeresen orvosi kontrollvizsgálatokon!

        A rendszeres sportolás előnyei

        A sport erősíti az immunrendszert, a szívet és a keringési rendszert, segít az ideális testsúly megőrzésében vagy elérésében és nem utolsósorban javítja a kedélyállapotot. A rendszeres edzés időskorban is segít megőrizni a jó erőnlétet, az aktivitást.

        Milyen mozgásformák ajánlottak?

        Edzés előtt mindig végezzen bemelegítő gyakorlatokat!

        Idősek számára az erősítő gyakorlatok kezdetben könnyebben kivitelezhetők a kitartó sportoknál. Később kombinálhatja ezeket kitartó gyakorlatokkal. Célszerű hetente három-négyszer sportolni, pihenőnapok közbeiktatásával.

        Azok számára, akik inkább egyedül sportolnának, leginkább az úszás, a gyaloglás vagy a futás a legideálisabb mozgásforma.

        Akik szívesebben sportolnak társaságban, azok például választhatják a teniszt, a társastáncot, a kerékpározást, de kipróbálhatják akár a nordic walkingot, a jógát, a pilatest vagy a gerinctornát is. Az edzőtermi óráknak megvan az az előnyük, hogy az edző kontrollálja a résztvevők mozdulatait.

        A felsoroltak mellett még számtalan sportág közül válogathat, találja meg a magához illőt, hogy örömét lelje benne!

        Még egy jó tanács: Mindig legyen kéznél mobiltelefon, hogy sérülés esetén tudjon segítséget hívni.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        A sportsérülések kialakulásának mechanizmusa: a tenziós, az overload és a sérülés zóna

        Az emberi test nem felejt. Sem a jót, sem a rosszat. Őrzi az egyes traumák emlékeit, s e nyomok mindegyike gyengébbé, sebezhetőbbé teszi. Az élet során bekövetkező számtalan kisebb-nagyobb sérülés bizony a test idő előtti kifáradásához, öregedéséhez vezet, pedig jellemzően oly könnyen elkerülhető lenne.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Tanácsok pollenallergiásoknak szabadtéri tevékenységekhez

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban való időtöltést a pollenallergiások számára.

        Szarkopénia - Izomerő- és izomtömegvesztés a kor előrehaladtával

        Az USA-ban 2004-ben a társadalombiztosító 16,3 milliárd dollárt költött a csontritkulásos betegek kezelésére, gondozására, de ennél jóval többet költöttek (18,5 milliárd dollár) egy ugyancsak mozgásrendszeri problémára, a szarkopéniára.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        Nem minden sport megengedett trombózis után

        A trombózis igen nagy trauma annak, aki versenysportolóként kénytelen volt szembenézni vele. Nemcsak a fájdalom és a gyógyszerek miatt, hanem azért is, mert az addigi életmódjában komoly változások állnak be.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.