• Ön tudta a C-vitaminról?

        Szerző:
        WEBBeteg

        A C-vitamin, más néven aszkorbinsav sokrétű védőszerepet tölt be az emberi szervezetben. Testünk nem képes saját maga előállítani, így a C-vitamint az azt tartalmazó élelmiszerek fogyasztásával juttatjuk szervezetünkbe.

        Szent-Györgyi Albert fedezte fel a C-vitamint, a paprikából vonta ki az aszkorbinsavat. 1937-ben Nobel-díjat kapott felfedezéséért.

        Miért fontos a megfelelő mennyiségű C-vitamin a szervezet számára?

        A C-vitaminnak fontos szerepe van a kötőszövet, az íny a fogak és a csontok felépítésében, valamint a stressz kivédésében. Fontos bizonyos szervek megfelelő működéséhez, így például az agyalapi mirigyéhez (hipofízis), az agyéhoz, a szemlencsééhez, a májéhoz, a lépéhez és a fehérvérsejtekéhez (leukocyták). Továbbá elősegíti a vas bélben való felszívódását. Részt vesz a kollagénrostok termelődésében és biztosítja szilárdágukat, hiányában a bőrünk töredezett és száraz lesz. Antioxidáns tulajdonsággal rendelkezik, ennek következtében véd a szabadgyökök kialakulásával szemben. A vas- és C-vitamin-igény terhesség alatt nő. Kisgyermekek normális fejlődéséhez is megfelelő mennyiségű C-vitaminra van szükség.

        Mit okoz a hiánya?

        Súlyos vitaminhiányos állapotban C-vitaminhiány-betegség, azaz skorbut alakul ki, amelynek velejárja az érfalak meggyengülése és megrepedése, illetve fog- és ínygyulladás, ez a hiánybetegség akár halálos kimenetelű is lehet.

        Milyen élelmiszerekben fordul elő C-vitamin?

        A növényvilág C-vitaminban igen gazdag. Kiváló természetes C-vitamin-forrás a paprika, a fekete ribizli, a csipkebogyó, a homoktövis, a citrusfélék, a kivi, a fekete áfonya, a naspolya, a füge, a vadcseresznye, a málna, a brokkoli, a paradicsom, a káposzta, a savanyú káposzta, a karalábé és a burgonya.

        Milyen veszélyekkel jár a mértéktelen C-vitamin-fogyasztás?

        Az aszkorbinsav vízben oldódó vitamin lévén nem halmozódik fel a zsírszövetben, hanem fölösleges mennyisége a vizelettel távozik. Ennek ellenére semmi esetre sem szabad túladagolni! A C-vitamin ugyanis a szervezetben kémiai anyagokká (oxaláttá) bomlik le, és ez ürül a vizelettel. A szükségesnél nagyobb mennyiségben fogyasztva tehát fokozza a vesekőképződést. A vesekövek háromnegyede kalcium-oxalátból áll, ezért gátat kell szabni a mértéktelen (napi 4 g-ot meghaladó) C-vitamin-fogyasztásnak.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Hgb (haemoglobin)

        Dr. Dobi Gyöngyi

        Mennyi a normálértéke? Mi okozhatja azt, ha a szintje eltér a normál tartománytól?

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Sokan összekeverik az ételallergiát az ételintoleranciával

        Alapvető különbség a két betegség között, hogy az ételallergia kialakulásában minden esetben az immunrendszernek van szerepe. Az ételintolerancia viszont az emésztőrendszer betegsége. Itt általában enzimhiány van a háttérben. A tüneteket az emésztőrendszer váltja ki, immunológiai eltérés nélkül.

        Az izolált C-vitamin fogyasztása gyorsíthatja a szürke hályog kialakulását!

        A Karolinska Intézetben pár évvel ezelőtt bebizonyították, hogy a menopauza utáni hölgyeknél az izolált C-vitamin fogyasztása gyorsíthatja a szürke hályog kialakulását. Továbbra is fontos a C-vitamin fogyasztása, de gyümölcsök és zöldségek formájában. A szervezet ugyanis természetes formában máshogy dolgozza fel a vitaminokat.

        C-vitamin - Előnyök és ártalmak

        Szent-Györgyi Albert 1928-ban felfedezett egy addig ismeretlen vegyületet a mellékvesében, melyet azután sikeresen a paprikából is kivont. Később ezt nevezték el C-vitaminnak. A C-vitamin szerepéről, előnyeiről és esetleges mellékhatásairól.

        Lazacolaj az okos és egészséges gyermekekért

        Az omega-3 zsírsavak és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkenése közötti összefüggéseket azt követően állapították meg, hogy megfigyelték, a grönlandi eszkimók körében annak ellenére alacsonyabb a koszorúér-betegségből eredő halálozás, hogy zsírban gazdag az étrendjük. Kiderült, hogy ennek az az oka, hogy a halakból, fókából és bálnából álló étrend nagy mennyiségben tartalmaz omega-3 zsírsavakat.

        Tavaszi láz vagy tavaszi fáradtság?

        A tavaszi láz kifejezést különféle fizikai és pszichikai tünetekre alkalmazzuk, melyek a tavasz beköszöntével jelennek meg. Általában arra az állapotra utal, amikor energiáink visszatérnek, egészségesebbnek érezzük magunkat és megnövekszik szexuális étvágyunk is.

        A narancs a legjobb C-vitamin forrás

        A narancs egészséggőrző hatása régóta ismert. A Brigham Young Egyetem kutatói most azt vizsgálták, hogy egy narancs elfogyasztása vajon miért hatékonyabb, mint a C-vitamin tabletták szedése.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.