• Tanácsok a csontritkulás megelőzéséhez

        Szerző:
        WEBBeteg

        A csontritkulást (osteoporosis) akkor lehet eredményesen megelőzni, ha már fiatal felnőttkorban elkezdődik a megelőzése.

        Harmincöt éves kor után ugyanis szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. Az osteoporosis kockázata pedig főleg attól függ, hogy addig mekkora csonttömegre tett szert az egyén és a csonttömeget milyen gyorsan kezdi el veszíteni.

        Előzze meg az eséseket!

        Kialakulóban lévő betegség esetén nagyon fontos az esések megelőzése, melynek érdekében használjon csípővédőt, illetve kerülje a tartós és megerőltető terhelést.

        Táplálkozzon megfelelően!

        A csontok egészségének megőrzéséhez elengedhetetlen, hogy a szervezet megfelelő mennyiségű kalciumhoz és D-vitaminhoz jusson. A menopauzán átesett és hormonpótlásban részesülő nőknek ajánlott naponta legalább 1200 mg kalciumot, valamint legalább napi 400 nemzetközi egység (NE) D-vitamint bevinniük szervezetükbe. Azoknak a nőknek, akik menopauza után vannak és hormonpótló kezelést nem kapnak, valamint azoknak az embereknek, akik hosszú távon szteroidot szednek, továbbá a 65 év fölötti férfiaknak naponta legalább 1500 mg kalciumot, valamint legalább napi 800 NE D-vitamint kell magukhoz venniük.

        Rendszeres testmozgás

        csontritkulás megelőzéséhez és a csonttömeg megtartásához a rendszeres testmozgás is hozzájárul. Ajánlott az úszás, a rendszeres séta friss és tiszta levegőn.

        Kerülje a nagy erőkifejtést és a magas pulzusszámmal járó terheléseket!

        Vannak speciális gyakorlatok, melyek az izomzat karbantartását, a csontok ásványianyag-tartalmának növelését szolgálják, ezekkel kapcsolatban kérje gyógytornász tanácsát.

        Kerülje a dohányzást, a mértéktelen alkoholfogyasztást és a többi káros szenvedélyt!

        Ha van valamilyen csontritkulás kialakulására hajlamosító alapbetegsége, akkor feltétlenül figyeljen oda arra is, hogy betartsa az orvos utasításait a gyógyszerszedést illetőn, és járjon rendszeresen kontrollra.

        Ha a csontritkulás másodlagosan alakul ki valamilyen egyéb alapbetegséghez társulva, akkor az alapbetegség időbeni és megfelelő kezelése jelenti a hatékony megelőzést.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Diabétesz, inkontinencia

        B. M., szakfordító

        Összefüggés van a hólyag működészavara és a cukorbetegség között.

        A korai menopauza növeli a csontritkulás esélyét

        A menopauza számos kellemetlenséggel járhat, amelyeket azonban szakértő segítséggel jól lehet kezelni. Dr. Demjén László nőgyógyász, menopauza-szakértő arra figyelmeztet, hogy a korán bekövetkező klimax akár a csontritkulás esélyét is növelheti.

        Ösztrogén- és progeszteronszint - Fontos az egyensúly!

        Mindkét hormonfajta a petefészkek szövetének terméke. Keletkezésük mennyiségét az agyalapi mirigy tüszőérlelő (FSH) és sárgatestérlelő (LH) serkentőhormonjai szabályozzák.

        A D-vitamin pótlásának jelentősége krónikus betegségekben

        A D-vitamin-hiány okozta népegészségügyi probléma az elmúlt évtizedben a kutatások középpontjába került, és napjainkra egyértelműen igazolódott, hogy a civilizációs betegségeknek tartott kórképekben a betegség előfordulása és a D-vitamin-hiány között összefüggés van.

        Naponta fél liter tejet kéne fogyasztani

        A tej a kalcium mellett A-, B1-, B2-, B12- és D-vitamint is tartalmaz. Ezenkívül ásványi anyagokban is gazdag. A tejfogyasztás egyre csökken, pedig nemcsak a csontépítésben van támogató szerepe, de a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. A napi átlag másfél deciliter helyett fél liter tej vagy tejtermék lenne az ajánlott mennyiség.

        A kalcium hiányának tünetei és veszélyei

        A kalciummal kapcsolatban leginkább a csontok egészségére gondolunk, holott ez az ásványi anyag csontrendszerünk mellett számos egyéb szervünk működése szempontjából is létfontosságú.

        A lenmag fogyasztásának szervezetre gyakorolt hatásai

        A lenmag magas fehérjetartalmú, rostokban, B-vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag. Kiemelkedő a tiamin-, magnézium- és foszfortartalma. Mégis, az utóbbi időkben számos tudományos publikációban tanulmányozott, egészségre gyakorolt kedvező hatását a benne lévő különleges olajokra és lignánokra lehet visszavezetni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.