• Migrén és genetika - Először találtak összefüggést

Egy nemzetközi kutatócsoport először azonosított olyan örökletes, genetikai kockázati tényezőt, amely a migrén gyakori típusával van összefüggésben.

A Nature Genetics című tudományos folyóiratban vasárnap ismertetett tanulmányban 40 orvosi központ vett részt, amelyekben 50 ezernél több ember genetikai profilját elemezték. A vizsgálatba bevontak között súlyos migréntől szenvedő páciensek és egészséges emberek egyaránt voltak.

A genetikai összehasonlításból kiderült, hogy egy apró génváltozat - az rs1835740 jelű - mintegy ötödével növeli a migrén felbukkanásának kockázatát. Ez az allél a 8-as kromoszómán található, és a glutamát nevű hírvivő molekula felhalmozódásában játszik szerepet az agysejtek találkozásánál (a szinopszisoknál), ami a migrén kirobbanásához vezethet a tudósok szerint. A most fellelt DNS-szakasz egy olyan gén mellett található (MTDH/AEG-1), amelynek megváltozó aktivitása szabályozza, hogy mekkora mennyiségben keletkezik a glutamátot az agyi szinapszisokról letisztító fehérje.

A glutamát felhalmozódásának megelőzésére alkalmas anyag hatékony migrénellenes szer lehetne. A tanulmány első körében Finnországban, Németországban és Hollandiában hasonlították össze 3 ezer migrénes, valamint 10 ezer nem migrénes ember genomját. A második fázisban az így kapott eredményeket vetették egybe újabb 3 ezer migrénes és 40 ezer migréntől nem szenvedő ember genetikai állományával. Az adatok szerint a migrén az európai nők 17, a férfiak 8 százalékát érinti, a legtöbb páciens 35 és 45 év közötti.

Fiatalkori mellrák

Tóth András

Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Fáj a feje? A helytelen rágás is állhat a hátterében!

Vannak, akik évekig szenvedne kínzó fejfájástól, orvostól orvosig járnak, ám az okot nem találják. Gyakran csak egy fogorvosi vizsgálat során derül fény, a háttérben meghúzódó problémára.

Migrénje van? Ezeket az ételeket kerülje, és így kezelje a fájdalmat

A migrénes fejfájás általában hirtelen és pulzáló fájdalommal jelentkezik. A fájdalomérzet fény hatására erősödhet, s gyakran a migrént egy figyelmeztető jelenség, az úgynevezett aura előzi meg.

A migrén terápiája - Gyógyszerek és egyéb gyógymódok

A migrén kezelése gyógyszeres és nemgyógyszeres kezelések kombinációjából tevődik össze. Az orvosok különbséget tesznek a migrénes rohamok és a tünetmentes időszakok terápiája közt (migrénmegelőzés).

Migrén: már gyermekkorban is

A migrén jellegzetes módon gyerekkorban, kamaszkorban vagy fiatal felnőttkorban kezdődik, és az öregedés során egyre ritkábban és egyre kisebb intenzitással jelentkezik. A fizikai szenvedés mellett gyakori az iskolai hiányzás és a rendszeres kórházlátogatás, ehhez jön még hozzá az aggódó szülők által kivett táppénz is.

A fej idegi eredetű fájdalmai - Betegségek és tüneteik

Sokan vannak, akiknek mindennapjait keseríti meg a naponta jelentkező fejfájás. Az esetek döntő többségében nincs szervi eltérés a háttérben, ám a fej- és arcfájdalmak egy részét az érzőidegek kóros működése is okozhatja.

Élet migrénnel

A migrénes betegek számára fontos az életminőség javítása és a munkaképesség fenntartása. Ennek érdekében kipróbálhatnak olyan technikákat, gyakorlatokat, amelyek az orvosi kezelésen kívül segíthetnek a tünetek enyhítésében, illetve a rohamok rövidülésében.