• Megtalálták a férfiak kopaszodásának okát?

Amerikai kutatók megfejtették a férfiak kopaszodásának biológiai okát, jelentősen növelve ezzel egy olyan kezelés kidolgozásának a reményét, amely képes lesz megállítani, vagy akár visszafordítani a retteget folyamatot.

A Science Translational Medicine című folyóiratban közölt tanulmány szerzőinek sikerült azonosítaniuk azt a fehérjét, amely kulcsszerepet játszik a kopaszodás beindításában. A férfiak többségénél nagyjából a negyvenes éveik környékén indul be a folyamat, és mire elérik a hetven éves kort, körülbelül 80 százalékuk küzd már bizonyos szintű hajveszteséggel.

A kopaszodásban jelentős szerepet játszik a tesztoszteron nevű férfi nemi hormon, illetve a genetikai tényezők. Ezek hatására a hajtüsző zsugorodni kezd, mígnem olyan apróvá válik, hogy láthatatlan lesz. A Pennsylvania Egyetem kutatói kopasz férfiak és laboratóriumban kitenyésztett egerek vizsgálatai révén figyelték meg, hogy mely gének "aktivizálódása" előzi meg a folyamat beindulását.

A megemelkedett prosztaglandin szint gátolja a hajnövekedést

A szakemberek a prosztaglandin D szintézis nevű kulcsfontosságú fehérje megemelkedett szintjét fedezték fel a fejbőr kopasz részein található hajtüszők sejtjeiben, míg az "ép" területeken nem tapasztaltak elváltozást. Az adott fehérjéből nagy mennyiséggel rendelkező egerek teljesen megkopaszodtak a tanulmány során, míg a fehérje megemelkedett szintjének hatására a beültetett emberi haj növekedése is leállt - olvasható a BBC brit közszolgálati médium internetes oldalán.

Kimutattuk, hogy a férfiak kopasz fejterületén megemelkedett volt a prosztaglandin fehérje szint, és ez gátolta a hajnövekedést - mondta az egyetem bőrgyógyászati tanszékén dolgozó George Cotsarelis, a tanulmány vezetője. - Megtaláltuk tehát a célpontot, amelyre a kezelésnek irányulni kell.

A szakember rámutatott: a következő lépés azon vegyületek felkutatása lesz, amelyek hatással vannak erre a fehérjére. A kutatóknak továbbá azt is ki kell deríteniük, hogy a fehérje blokkolásával visszafordítható, vagy csupán megelőzhető-e a kopaszodás.

Mint hangsúlyozták: számos olyan készítmény létezik, amely kifejezetten ezt a fehérjét célozza, és néhány közülük már klinikai tesztelés alatt áll. A kutatók szerint van esély arra, hogy sikerül kifejleszteni egy olyan kezelést, amely a fejbőrön alkalmazva képes lesz megakadályozni a kopaszodást, és talán a haj újra-növekedését is elősegíti.

Hajhullás és a hormonok

A hajhullás egy bizonyos mértékig természetes folyamat. Akkor tekinthető rendellenesnek, ha túlzott mértékű (naponta több mint 60-100 hajszálat veszítünk el), és hiányzik a normál visszanövekedés. Hajhullás és a hormonok>>

Az intimlézer

Dr. Kiss György

Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

A mellékhere és herezacskó daganatai

A férfi nemi szervek bármilyen elváltozásával forduljon orvosához, hiszen ha időben fény derül a betegségre, akkor rendszerint kisebb beavatkozás is elegendő, és így elkerülhetőek a radikális műtéti beavatkozások!

Férfias típusú hajhullás - Jellemzők és kezelési lehetőségek

A férfias típusú hajhullás (androgén alopecia) férfiak körében a hajhullás leggyakoribb típusa, de ritkán nőknél is előfordulhat. Körülbelül öt férfi közül négyet érint többé-kevésbé kifejezett formában. Oka a szőrtüszők férfi nemi hormonokkal szembeni genetikailag meghatározott túlérzékenysége.

Szükség van-e a prosztatamegnagyobbodás kezelésére?

A prosztata jóindulatú megnagyobbodása (benignus prosztata hiperplázia, BPH) a 40 éves kor feletti férfiak körében fordul elő, a korral az érintettek aránya nő. A 60 éven túli férfiak akár 50 százaléka is szenvedhet a kórkép tüneteitől.

A túl sok cukor fogyasztása depressziót okozhat a férfiaknál

A túl sok cukrozott üdítőital, sütemény és más édesség fogyasztása növeli a depresszió kockázatát férfiaknál - derítették ki brit kutatók, akik ugyanezt az összefüggést nők esetében nem tudták kimutatni.

A hajhullás és kopaszodás lehetséges okai

A hajhullás akkor tekinthető kóros mértékűnek - alopeciának - ha naponta több mint 150 hajszál hullik ki. Napi 70-100 hajszál kihullása még normális. Ha a páciens ilyen problémával fordul orvoshoz, az első dolog, amit meg kell tennie, hogy fésülködés vagy hajmosás során meg kell számolnia a kihullott hajszálakat.

A prosztatadaganatok szövettani típusai

A prosztatarák elsősorban az idősebb férfiak betegsége, de 40 éves életkor után bárkinél bármikor kialakulhat, kockázata az életkor előrehaladásával növekszik.