Halat enni egészséges. Ezt már gyermekkorunkban is sokat hallottuk. A benne lévő fehérje könnyen emészthető, telítetlen zsírsavakat tartalmaz, ami nélkülözhetetlen a szervezet számára, emellett az A-, D-, B- és E-vitamin tartalma, valamint a benne található ásványi anyagok szintén fontos részei az egészséges táplálkozásnak.
Most egy angol kutatás során arra is fényderült, hogy a heti kétszeri halfogyasztás segíthet a cukorbetegség súlyos és gyakori szövődményének, a vesekárosodásnak a megelőzésében is.
Cikkünk a hirdetés után folytatódik
A vesebetegség egy nagyon gyakori szövődménye a cukorbetegségnek. Fennállása esetén károsodik a vese szűrő és méregtelenítő funkciója. Ha fehérje jelenik meg a vizeletben, az már a vesekárosodás első jele. Ha pedig a vesék teljesen felmondják a szolgálatot, a beteg dialízisre vagy veseátültetésre szorul.
Angol kutatók, akik a diéta és az életmód összefüggéseit tanulmányozták középkorú és idősebb európai emberek körében, a felmérés során azt találták, hogy a heti kétszeri halfogyasztás csökkenti a vesekárosodás kialakulásának valószínűségét a cukorbetegségben szenvedők körében. A vizsgálat során kérdőív segítségével mérték fel a résztvevők életmódját, táplálkozási szokásait, rákérdezve többek között a halfogyasztás gyakoriságára, mennyiségére is.
A résztvevők között 517-en diagnosztizált cukorbetegségben szenvedtek. A felmérés részét képező vizsgálatok során a cukorbetegségben szenvedők több mint egyötödénél találtak fehérjét a vizeletben, de hasonló probléma állt fenn a cukorbetegségben nem szenvedők 11,4 százalékánál is.
Amikor összehasonlították a diabéteszes betegek étkezési szokásait, azt találták, hogy azoknál, akik hetente csak egyszer vagy még ritkábban fogyasztottak halat, négyszer gyakrabban lehetett kimutatni a vesekárosodást jelző fehérjeürítést. Összességében vizsgálva a felmérésben résztvevőket, az is látszott, hogy azok körében, akik ritka halfogyasztásról számoltak be, 18 százalékban volt kimutatható a vese károsodása, míg a heti kétszer halételt fogyasztók között mindössze 4 százalékban találtak hasonló problémát.
Az eredmény pontos magyarázata nem ismert, de feltételezhető, hogy a halban található tápanyagok fokozzák a vércukor kontrollt is és segítenek a megfelelő vérlipidszint fenntartásban is. Így ennek is része lehet a vesekárosodást megelőző hatásban.
A kutatás eredménye szerint tehát - ha a fenti eredményt további vizsgálatok is megerősítik - érdemes lehet cukorbetegségben szenvedőknek javasolni a rendszeres halfogyasztást, hogy ezzel is segítsük a veseszövődmény elkerülését.
(WEBBeteg - Debreczeni Anikó, forrás: www.medicalnewstoday.com)
Egészség? Betegség?
Nézze meg a WEBBetegen!
Robottechnika Svédországból, a legprecízebb fogpótlásért: Procera szkenner. (x)
Az orvosi mezoterápia helyreállítja bőrünk feszességét és segít a sejtmegújító anyagokat...
Dr. Csuth Ágnes
Orvos tanácsadó
Regisztráljon és kérdezzen!
Regisztráció Kérdés feltevés Válaszaim megtekintése Összes orvos válaszol kérdésGyakori kérdések Fogyókúra, egészséges táplálkozás témában:
Milyen fogyókúrás gyógyszert használjak? Hasi elhízás Hogyan fogyhatnék le?