• Mikor sok a sóból? Kutatási eredmények a só hatásairól

        Szerző:
        WEBBeteg

        Számos tanulmány hangoztatja, hogy a túlzott sófogyasztás sok súlyos megbetegedés, többek közt a szívbetegségek és a stroke kockázatát növeli, ezért csökkenteni kellene a napi sófogyasztás javasolt mértékét. De vajon mi az a mennyiség, amikor a só már túl sok a szervezetünknek?

        Az amerikai táplálkozási irányelvek szerint a felnőtteknek legfeljebb napi 2300 mg nátriumot kellene fogyasztania, ami nagyjából 1 teáskanál sónak felel meg. A modern irányelvek azonban még szigorúbbak: mindössze 5 grammban határozzák meg a felnőtteknek még egészségesnek tekinthető adagot – 50 év fölött még ennél is kevesebb ajánlott. A Centers for Disease Control and Prevention (CDC)  egyik idei beszámolójában azonban megállapítja, hogy az amerikaiak, a felnőtteket és gyermekeket együttvéve, a javasoltnál jóval több, napi 3400 mg-ot meghaladó mennyiségű sót fogyasztanak.

        A CDC igazgatója, Dr. Tom Frieden riasztónak nevezte a beszámoló eredményeit, és szerinte az eddiginél jóval többet kellene tennünk azért, hogy csökkentsük a sófogyasztást és ezáltal életeket mentsünk.

        A feldolgozott ételekben lévő só teszi ki a bevitel 75%-át

        Az Amerikai Szív Társaság (American Heart Association, AHA) adatai szerint az amerikai népesség nátrium fogyasztásának 90%-a a konyhasóban lévő és a feldolgozott ételekhez tartósítás és ízfokozás céljából hozzáadott nátrium-kloridból származik.

        Hirdetések

        Azonban szervezetünknek szüksége van bizonyos mennyiségű sóra az izmok és idegek működéséhez, valamint a vízháztartás szabályozásához. A Cell Metabolism szakmai folyóirat hasábjain tavaly megjelent tanulmány egyenesen azt állítja, hogy a sófogyasztás távol tartja a káros baktériumokat és csökkenti a gyulladás veszélyét. Ezzel szemben számos tanulmány azt jelzi, hogy a túlzott sófogyasztás súlyos egészségügyi problémák, különösen a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát növeli, hiszen a kutatók sok esetben kapcsolatba hozták a magas vérnyomással, a stroke-kal és a szívbetegséggel. A Journal of Agricultural and Food Chemistry című szaklapban megjelent tanulmány arra utal, hogy a nagymértékű sófogyasztás májkárosodást is okozhat, míg egy másik vizsgálat szerint a sclerosis multiplex fokozott kockázatával áll kapcsolatban.

        Miért káros a szervezet számára a nagymértékű sóbevitel?

        A túl sok só hatására fokozódik a vízvisszatartás, így további terhelés éri a szívet és az érrendszert, ami növeli a vérnyomást és fokozza a kardiovaszkuláris megbetegedések veszélyét.

        De vajon hol van az a pont, amikor a sóbevitel már nem egészséges, hanem károsítja a szervezetet. Nos, ez a kérdés egy darabig még biztosan vita tárgyát képezi.

        Túlságosan alacsony a javasolt mennyiség?

        Bár a jelenlegi irányelvek napi legfeljebb 2300 mg nátrium fogyasztását ajánlják, a Medical News Today szaklap néhány hónappal ezelőtti kiadásában megjelent tanulmány szerint még a napi 3000 mg is olyannyira kevés, hogy veszélyeztetheti az egészséget.

        A kanadai McMaster Egyetem kutatói által vezetett tanulmány megállapította, hogy azok a felnőttek, akik napi 3000 mg-nál kevesebb sót fogyasztanak, a szívroham, a stroke és az idő előtti halálozás fokozott kockázatának teszik ki magukat az átlagos napi sóbevitellel élőkhöz képest.

        Sőt, a nagymértékű sófogyasztás egészségügyi kockázatainak vizsgálata közben a kutatók megállapították, hogy a nagymértékű, azaz napi 6000 mg-ban meghatározott sófogyasztás csak azoknál a felnőtteknél növelte a stroke és a szívbetegség veszélyét, akik már eleve magas vérnyomás betegségben szenvedtek. „Bár adataink rávilágítanak, hogy magas vérnyomás esetén fontos a sófogyasztás mértékének csökkentése, nem támasztják alá azt, hogy a általánosságban a sófogyasztást alacsony szintre csökkentsük.” – összegezte a tanulmányt vezető Andrew Mente, a McMaster orvostudományi karának kutatója.

        Nem ez az első vizsgálat, amely megkérdőjelezi a sófogyasztás mértékére vonatkozó jelenlegi irányelveket. A New York-i Albert Einstein Egyetem Michael H. Alderman által vezetett 2014-es tanulmánya azt állapította meg, hogy napi 2500 mg-nál kevesebb só fogyasztása nem csökkentette a nagymértékű sófogyasztással járó betegségek kockázatát.

        „A bizonyíték egyértelmű: kevesebb só, alacsonyabb vérnyomás”

        Az előbbi eredmények ellenére az FDA álláspontja szerint a bizonyítékok túlnyomórészt arra utalnak, hogy a sóbevitel napi 2300 mg alá történő csökkentése megelőzi a nagymértékű sófogyasztással járó egészségügyi kockázatokat.

        „Az amerikai Orvostudományi Intézet (Institute of Medicine)  szakértői arra a következtetésre jutottak, hogy a sófogyasztás napi 2300 mg alá történő csökkentése jelentős mértékben hozzájárul a vérnyomás csökkenéséhez, és ily módon százezreket ment meg az idő előtti megbetegedéstől és halálozástól.” – közölte Susan Mayne, az FDA Élelmiszerbiztonsági Központjának igazgatója.

        A szervezet emellett azokra a korábbi tanulmányokra is rámutat, melyek szerint, ha az USA-ban az elkövetkezendő 10 év során a jelenlegi 40%-ára csökkenne a sófogyasztás mértéke, akkor nagyjából 500 000 ember életét menthetnénk meg és megközelítőleg 100 milliárd dollárral csökkennének az egészségügyi kiadások.

        Korábban Dr. Frieden elismerte, hogy egyes szakértők vitatják a sófogyasztás csökkentésének egészségjavító hatását, ám azt állítja, hogy az általuk említett tanulmányok súlyos hibáktól szenvednek. A Dr. Frieden által említet hibák kapcsán Cheryl Anderson dietetikus, a 2015-ös táplálkozási irányelvek tanácsadó bizottságának tagja elmondta, hogy az alacsony mértékű sófogyasztás negatív hatásait emlegető vizsgálatok többnyire kevés vizeletmintával dolgoztak, így eredményük félrevezető lehet. Anderson azt is hozzátette, hogy néhány tanulmány a „fordított okság” csapdájába eshetett, vagyis előfordulhat, hogy nem az alacsony mértékű sóbevitel okoz kardiovaszkuláris megbetegedéseket, hanem a kardiovaszkuláris betegségek miatt folytatnak az emberek alacsony sótartalmú étrendet.

        További kutatásokra van szükség

        Miközben nyilvánvalóan sok szakértő támogatja a sóbevitel csökkentését célzó amerikai kormánystratégiát, mások szerint azonban a javaslatok megfogalmazása előtt az alacsony mértékű sófogyasztás hosszú távú hatásainak kapcsán több kutatást kellene elvégezni. Mindemellett számos kutató és szakmai szervezet úgy tartja, hogy az egészségügyi szempontból hasznos sófogyasztás mértékének pontos meghatározásához további kutatásokra van szükség.

        A jelenlegi bizonyítékok alapján úgy tűnik, hogy az érvényben lévő irányelvek követése a legjobb mód a nagymértékű sófogyasztással járó egészségügyi kockázat csökkentésére. Most még nem tudni, hogy az efféle javaslatok a jövőben rossz tanácsnak bizonyulnak-e.

        Olvasson tovább! Legnagyobb ellenségeink: telített zsír, só és cukor

        WEBBetegForrás: WEBBeteg
        E.M.M., fordító, medicalnewstoday.com

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Gasztroparézis

        Dr. Felszeghy Enikő

        Az étkezési szokások megváltoztatása mellett milyen kezelés jöhet szóba?

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Hogyan mérje helyesen a vérnyomását otthon?

        A vérnyomás több tényezőtől függ, így a testhelyzettől, a napszaktól, az érzelmi állapottól, a fizikai aktivitástól. A mérést befolyásolja a kar vastagsága és a mandzsetta mérete.

        Vérnyomáscsökkentő módszerek - Amit Ön is megtehet

        Egyszerű életmódbeli változtatásokkal sikeresen csökkentheti a vérnyomását. Íme néhány praktikus jó tanács, hogy újra ideális értékeket érjen el a vérnyomása.

        Irány a természet

        Kimutatott tény, hogy a természet látványa sokaknál vérnyomáscsökkentő hatású, ezenkívül a stresszt és a gyulladást is csökkenti a szervezetben.

        Vérnyomásmérés - A helytelen mérési mód megtévesztő adatokat szolgáltathat

        A vérnyomást befolyásolja a testhelyzet, a napszak, az érzelmi állapot. Gyakran az orvosi rendelőben magasabb értékek kerülnek rögzítésre, mint az otthon mért vérnyomásértékek. A magasvérnyomás-betegség diagnózisának felállításában, valamint a kezelés hatékonyságának felmérésében is segíthet az otthoni mérés.

        Ezért veszélyes az éjszakai műszak

        A szervezet belső órájának felborítását okozó éjszakai műszakban való munka növeli a diabétesz és az elhízás kialakulásának esélyét - állítják amerikai kutatók.

        Hallott már a zöld kávéról? Mutatjuk, hogy milyen a hatása

        A zöld kávé, illetve a belőle készült kivonat mint étrend-kiegészítő összetétele a szemes kávéhoz nagyon hasonló. Főleg magasabb klorogénsav-tartalmában különbözik a megszokott babkávétól, feltételezett előnyös hatása elsősorban a klorogénsavnak, valamint a belőle keletkező ferulasavnak tulajdonítható. Cikkünkben áttekintjük a zöldkávé-kivonat egészségre gyakorolt hatásaival kapcsolatos tudományos vizsgálatokat és bizonyítékokat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA