• A csökkentett cukortartalmú üdítők fogyasztása csökkenti az elhízást?

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző:
        WEBBeteg

        A kapcsolatot alátámasztó bizonyítékok meggyőzőek, a hatásvizsgálatok kevésbé.

        Egy nemrégiben megjelent tudományos cikkben az Alabama Egyetem kutatói próbáltak választ találni eme vitás kérdésre. K. A. Kaiser és munkatársai a felnőttek és a gyermekek üdítőital-fogyasztása és a testsúly változása közötti összefüggéseket vizsgálták.

        Hirdetések

        Két fő kérdésre keresték a bizonyítékokat:

        • A hozzáadott cukrot tartalmazó italok fogyasztásának emelkedése növeli az emberek testtömegét, vagy a testtömeg indexüket (Body Mass Index, BMI)?
        • A hozzáadott cukrot tartalmazó italok fogyasztásának mellőzése csökkenti az emberek testtömegét, vagy a BMI-t?

        Mennyire hatékony a só- és cukoradó? Nemzetközi tapasztalatok


        Az egészségtelen táplálkozás, és az azzal kapcsolatos betegségek gazdasági költségeinek visszaszorítására, már több országban bevezették, illetve tervezik bevezetni a főként gyors ételeket, és szénsavas üdítőket sújtó só- és cukoradót. Mik a várakozások és mik az eddigi eredmények? Mennyire hatékony a só- és cukoradó? Nemzetközi tapasztalatok>>

        A kutatók azt az ökológiai összefüggést figyelték meg az Egyesült Államokban, miszerint a cukorral édesített italok fogyasztása emelkedett, csakúgy, mint az elhízás gyakorisága.

        A vizsgálatban résztvevő kutatók azonban egyetértenek Dr. Pan és Dr. Hu 2011-ben tett állításaival, miszerint „A laboratóriumban végrehajtott kísérletek eredményei nem feltétlenül reprodukálhatóak a való életben, mert több hatás befolyásolja a jóllakottságot, így ezek az eredmények nem reprezentatívak.” Randomizált kontrollált vizsgálatokat végeztek, hiszen ezek az eredmények a legmegbízhatóbbak az egymástól független hatások bizonyítására.

        Három új kutatásban, ahol hozzáadott cukrot tartalmazó italokat fogyasztottak felnőttek (90-500 kcal/nap között) és gyermekek (158 kcal/nap). Az eredmények szerint statisztikailag szignifikáns súlynövekedés volt megfigyelhető a felnőttek esetében (0,39 – 1,14 kg), míg a gyermekek körében a kezelt és a kontroll csoportban sem volt szignifikáns különbség a súlynövekedés tekintetében.

        A szerzők több tanulmány eredményeit sorakoztatták fel, amelyek bizonyítékokkal támasztják alá a felvetéseket. A kutatók úgy vélik, hogy sok vizsgálati adat nem áll egymással ok-okozati összefüggésben, torzítva ábrázolják az eredményeket. Véleményük szerint szükséges lehet ezen bizonyítékok újbóli megfigyelésére és újraértelmezésére.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A kutatók szerint az egyszerűsített meta-analízis vizsgálatok megmutatják, hogy a jelenleg elérhető eredmények megbízhatatlanok az elhízás és a cukorral édesített italok fogyasztásának csökkentésének tekintetében. Lényegi következtetés a BMI csökkenésben kevés, mindössze 1,5% -os azoknál, akik elhízottak voltak a vizsgálat kezdetekor.

        A vizsgálat tehát arra az eredményre jutott, hogy a vitatott kérdéseket a rendelkezésre álló bizonyítékok nem támasztják alá. Szerintük a jövőben további, nagyobb volumenű kutatásokra van szükség ennek a kérdésnek a megválaszolására. 

        (WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Fehérjedús, kalóriaszegény, egészséges majonéz is készíthető

        Köztudott, hogy a majonéz egy kalóriadús étel. Testépítők kifejlesztettek egy kalóriaszegény, zsírszegény, egészséges változatot, amit tojásfehérjéből, zsírszegény olajból, mustárból készítenek. Sóval, borssal és édesítőszerrel fűszerezve.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Tények és tévhitek az édesítőszerekről

        A cukorral és az édesítőszerekkel kapcsolatban számtalan tévhitről hallhatunk, olvashatunk, olykor egymásnak ellentmondó információkkal is találkozunk. Ezek közül némelyek valós tényeken alapulnak, némelyek azonban teljesen alaptalanok.

        Mire kell figyelni a csokoládéválasztásnál!

        A csokoládé alapvetően egy egészséges étel. A jó csoki (70+%-os) tobzódik a káliumban, cinkben és szelénben és egyéb jótékony hatású ásványi anyagokban. Az étcsokoládé segít visszaállítani az erek rugalmasságát, és megakadályozza, hogy a vérsejtek a véredények falához tapadjanak. Fontos tehát, hogy magas kakaótartalmú csokoládét válasszunk. Emellett érdemes még a cukortartalomra is odafigyelni. Vannak ma már olyan természetes édesítőszerekkel édesített csokoládék, amiknek az élvezeti értéke nem csökken és az édesítőszernek a feldolgozása sem terheli a szervezetet. Ilyen édesítőszer például az eritrit.

        Karácsonykor is lehet egészségesen étkezni!

        A süteményekben a cukor ma már kiváltható egészséges édesítőszerekkel, a fehér rizs, krumpliköret helyett pedig egészségesebb a zöldségköret vagy a barna rizs. Húsok közül pedig a legegészségesebb választás a hal, ami amúgy is a karácsonyi menü szerves része.

        Cukorpótlás: a legjobb alternatívák édesítésre

        Manapság már szinte mindenki hallott arról, hogy az egészséges étrendben nem ajánlott az egyszerű szénhidrátok túlzott fogyasztása. Ez az ajánlás nem csupán azok számára érvényes, akik valamilyen betegségben szenvednek (mint például a cukorbetegség vagy az elhízás), de megszívlelendő tanács minden egészségtudatos ember számára. Igen ám, de akkor mit válasszunk helyette, ha mégis valamilyen édes ízűt szeretnénk enni vagy inni, vagyis mivel édesítsük ételeinket és italainkat?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA