• Az édesítőszerek fogyókúrázók diétájában betöltött szerepe

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző:
        WEBBeteg

        Az édes ízeket a kisgyermekektől az idősekig – bár eltérő mértékben - mindenki ösztönösen szereti. Kialakításában a legnagyobb szerepe a cukornak van, amely különböző formáiban található meg a természetben.

        A cukrot tartalmazó élelmiszerek helyett a fogyni vágyó vagy cukorbeteg személyek olyan diétáról álmodoznak, amelyben nem kell tiltó listára helyezni a kellemes, édes ízű ételeket, italokat, ezért megalkották számukra a kalóriamentes (pl. aceszulfám-K, ciklamát, szacharin) és az alacsony kalóriatartalmú (pl. aszpartám, szorbit, xilit, mannit) édesítőszereket. Használatuk egyre inkább elterjedt az élelmiszeriparban és a háztartásokban egyaránt, hiszen az édes íz élvezetét nyújtják nagyobb mértékű energia bevitele nélkül.

          A mesterséges édesítőszerekről


        Az édes íz szeretete velünk született tulajdonság, már az újszülöttek is ösztönösen előnyben részesítik többi ízzel szemben. A különböző eredetű cukrok jelentős kalóriatartalma miatt (illetve cukorbetegek számára készült élelmiszerekben) manapság egyre több termék előállításánál használnak mesterséges édesítőszereket.
        A mesterséges édesítőszerekről>>

        Az áhított testsúly elérése vagy megtartása a rendszeres fizikai aktivitás mellett függ az elfogyasztott táplálék energiatartalmától, összetételétől. A testtömeg karbantartás kulcsa az energiaegyensúly elérése, ennek érdekében az élelmiszerekkel, italokkal elfogyasztott energiamennyiséget csökkenthetjük és/vagy az energia-felhasználást (pl. sport vagy intenzívebb hétköznapi tevékenység révén) növelhetjük.

        Az alacsony energiatartalmú, vagy energiamentes édesítőszerek használata ugyan önmagában nem okoz fogyást, de megkönnyíti a diéta hosszú távú megtartását azáltal, hogy változatossá és ízletessé teszi az alacsonyabb energiatartalmú étrendet. Segítségükkel jelentős mértékben, vagy akár nullára csökkenthető bizonyos ételek és italok kalória tartalma. Az energiamentes édesítőszerek jelenősen, gyakran több százszor édesebbek, mint a cukor, így már nagyon kis mennyiség elegendő belőlük a kívánt íz eléréséhez. Ugyanakkor vigyázni kell arra, hogy későbbi nassolással ne pótoljuk ezt az energiát, hiszen így épp az ellenkezőjét érjük el, többletenergiát veszünk magunkhoz.

        Hirdetések

        Számos kutatás vizsgálta az édesítőszerek éhségre, jóllakottságra és energia-bevitelre gyakorolt hatását. Megfigyelték, hogy ha az élelmiszerekben és az italokban a szacharózt (kristálycukor) édesítőszerekre cserélik, nem fokozódik a táplálékbevitel és az éhség. Emellett igazolták, hogy az édesítőszerek használata elősegítheti a hosszú távú testtömeg karbantartó programokat. Kimutatták azt is, hogy az embereknél nem okoznak súlygyarapodást, valamint akik energiamentes édesítőszereket fogyasztottak, azok hosszú távon sikeresebbek voltak az alacsonyabb testtömeg megtartásában. Az Amerikai Táplálkozástudományi és Dietetikai Akadémia 2012-ben közzétett állásfoglalása szerint az energiamentes édesítőszerek önmagukban nem befolyásolják az étkezés utáni glikémiás választ, azaz a vércukorszint emelkedését.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az utóbbi évtizedekben több közlemény is felvetette, hogy az édesítőszerek nem kívánatos egészségügyi hatással járnak és nem biztonságos a használatuk, de a megengedhető napi beviteli értékeken belül fogyasztva nem jelentenek veszélyt az emberi egészségre. A megengedett napi beviteli érték (ADI) az a mennyiség, amely naponta egy teljes életen át fogyasztható anélkül, hogy bármilyen egészségügyi probléma fellépne. Számokban kifejezve pl.: aceszulfám-K-ból 9-15 mg/ttkg, aszpartámból 40-50 mg/ttkg, szacharinból 5 mg/ttkg. Ugyanezen édesítőszerek becsült napi fogyasztása a megengedett napi mennyiség alatt marad, az aszpartám esetében például annak csupán 10%-a.

        Figyelembe kell venni, hogy az optimális testtömeg főként megfelelő, mértéktartó kalória-bevitellel, kiegyensúlyozott étrenddel, személyre szabott mozgásprogrammal, aktív életmóddal, valamint türelemmel érhető el. Minden étel és ital beilleszthető egy egészséges étrendbe, de csakis következetesen. Az alacsony energiatartalmú és energiamentes édesítőszerek fogyasztása nem jelenti azt, hogy engedélyezett a mértéktelen habzsolás.

        (WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Hgb (haemoglobin)

        Dr. Dobi Gyöngyi

        Mennyi a normálértéke? Mi okozhatja azt, ha a szintje eltér a normál tartománytól?

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Diéta epekövesség esetén

        Az epekőképződést a túlzott zsírbevitel, valamint a csökkent élelmirost-fogyasztás segíti elő, a zöldségek és gyümölcsök, valamint a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztása viszont véd az epekőképződéssel szemben. Ha azonban már kialakult az epekő, az alábbi diétás tanácsok betartásával javíthatja állapotát és megelőzheti az újabb kövek kialakulását.

        Táplálkozási trendek: holnap és ma

        A táplálkozás életünk egyik dinamikusan változó területe. Szinte naponta jelenik meg egy-egy új étrendi irányzat vagy új élelmiszer az üzletek polcain.

        A szelénhiány négy tünete

        Tudjuk, hogy a világon több terület is szelénhiányos. Tudjuk, hogy Magyarország nagy része is ebbe a kategóriába tartozik. Azonban honnan tudhatjuk azt, hogy nekünk szelénhiányunk van és szelénpótlásra lenne szükségünk?

        Több mint TestŐr előzetes

        Fogyókúra alatt, életmódváltás közben mennyire megengedett a gyümölcs, az egészségtudatos édesség mértékletes fogyasztása? Singh Viki elmondja, ő hogy csinálta.
        Speciális lézerrel eltüntethetők a tetoválások. Hány kezelés szükséges a nemkívánatos emlékek eltüntetéséhez? Kiderítjük!

        Néhány gondolat a fűszerekről

        A fűszerek amellett, hogy ételízesítésre szolgálnak, a megfelelő emésztéshez is hozzájárulnak. Meghozzák az étvágyat, serkentik a nyál és a bélnedvek termelődését, ezzel elősegítve a tökéletesebb emésztést és felszívódást.

        A kövér gyerekek nagy százaléka felnőttkorban betegebb lesz

        Egy rosszul táplált, elhízott gyerek felnőttkorára sok esetben cukorbeteg vagy szív- és érrendszeri beteg lesz. Nagyon fontos, hogy már a gyerekeknél csökkenteni kell a telítettzsírsav-fogyasztást és az állati eredetű fehérjének és a szénhidrátnak a bevitelét.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA