• A rostokban gazdag ételek hatása a bélbaktériumokra

Az étkezési rostokról ismert, hogy elősegítik a bélmozgást, amerikai kutatók pedig most igazolták, hogy a rostban gazdag táplálék növeli bizonyos jótékony baktériumok számát is a bélben.

Az étkezési rostok növényi eredetű ballasztanyagok, amelyeket a test enzimatikus úton, a normál emésztési folyamatban nem bont le.

A Journal of Nutrition című szakfolyóiratban ismertetett tanulmányhoz húsz önkéntes férfit toborozott Seema Hooda és kutatócsoportja az Illinois-i Egyetemen. A vizsgálatba bevont emberek vállalták, hogy minden nap elrágcsálnak egy 21 grammos, polidextrózból vagy kukoricapehelyből készült szeletet.

Mindkét rostanyagot gyakran használják péksüteményekben, müzlikben és reggeli szeletekben. A résztvevők székletmintáját elemezték a teszt elején, majd két hét elteltével újra. A DNS-elemzésből kiderült, hogy az elfogyasztott többlet rostanyag hatására két jótékony baktérium populációja lényegesen megemelkedett az önkéntesek bélrendszerében.

Helyben megtermelt jótékony bélbaktériumok

Az ellenőrző vizsgálat idejére jóval több Faecalibacterium keletkezett, egy gyulladásgátló hatású baktérium, amely véd a gyulladásos bélbetegségek ellen. Emelkedett a Lactobacillusok száma is, amelyeket egyébként probiotikumként kapszulákban szedünk vagy joghurtokban fogyasztunk.

A kutatók úgy vélik, azért szaporodott a barátságos baktériumok népessége, mert a nagyobb mennyiségben bevitt étkezési rostokkal megkapták azt, amit leginkább kedvelnek. A táplálkozási ajánlások szerint naponta 30 gramm étkezési rostot kellene fogyasztania egy felnőttnek, ám az Egyesült Államokban a legtöbben ennél jóval kevesebbet, mindössze 15 grammot vesznek magukhoz étrendjükben - idézte a tanulmányt a Scientific American című amerikai ismeretterjesztő portál (www.scientificamerican.com).

Az eredmények arra utalnak, hogy a probiotikumok szedése helyett érdemesebb lenne a jótékony baktériumok számát helyben, az emésztőrendszerben szaporítani, amit elő lehet segíteni a prebiotikumként alkalmazott rostanyagok fogyasztásával.

Immunrendszer, bélflóra, probiotikum, prebiotikum

Immunrendszerünk soha nem szűnő működése életünk fontos biztosítéka. Sejtjei folyamatosan fésülik át szervezetünk minden részét, hogy a kórokozók és idegen anyagok hatásaitól megvédjen minket. Életmódunkkal, táplálkozásunkkal, döntéseinkkel ezeket a folyamatokat segítjük vagy hátráltatjuk. Immunrendszer, bélflóra, probiotikum, prebiotikum - Orvosszemmel a fogalmakról>>

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Az antibiotikum indokolatlan szedése növelheti az allergia kialakulásának az esélyét

Az antibiotikumok nagyon sok hasznos bélbaktériumot is elpusztítanak, amiknek a hiánya komoly gondot okoz az emésztőrendszerben. Mivel az immunrendszer egyik központi helye a bélrendszer, a gyerekkorban sokszor felborított bélflóra sok esetben felnőttkorban növeli az allergiás megbetegedések kialakulását.

A probiotikumok egészségügyi előnyei - Tények és kutatási eredmények

A probiotikumok olyan jótékony mikroorganizmusok, amelyek védőhatást biztosítanak bizonyos kórokozókkal szemben, és amelyek számos élelmiszerben is megtalálhatóak. A probiotikumokról úgy tartják, hogy a bélflóra kiegyensúlyozása által igen fontos szerepet játszanak a megfelelő bélműködés és emésztés fenntartásában.

Táplálkozási tippek az immunrendszer egészséges működésének megőrzéséhez

Az immunrendszer működését helyes táplálkozással, megfelelő folyadékbevitellel, rendszeres testmozgással edzhetjük, erősíthetjük.

Mikor szedjünk probiotikumot?

A probiotikumok a bél mikroflórájának olyan, jótékony hatással bíró, természetes, élő mikroorganizmusai, melyek segítenek megőrizni és helyreállítani bélflóránk egészségét, és ezzel immunrendszerünk megfelelő működésében is nélkülözhetetlenek.

Óvatosan az antibiotikumokkal!

A penicillin feltalálását követően az addig gyógyíthatatlan betegek millióit lehetett megmenteni a haláltól. Hivatalos orvosi fórumokon is a fertőző betegségek végleges leküzdéséről beszéltek. Napjainkra azonban kiderült: szó sincs erről, sőt, az antibiotikumok elterjedésével új problémákkal kellett szembesülnünk.

Diszbiózis, a bélflóra egyensúlyának zavara

Diszbiózist a jótékony baktériumok alacsony mennyisége, valamint a káros baktériumok, gombák vagy paraziták elszaporodása okoz. Az elmúlt tíz évben a bélrendszeri diszbiózis előfordulási arányának drámai növekedése figyelhető meg, melyben a környezeti- és életmódtényezők egyaránt nagy szerepet játszanak.