• A csokoládé: hasznos vagy káros?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Tejcsokoládé, keserű csokoládé, fehér csokoládé, töltött vagy töltetlen: a csokoládé ma már számos változatban kapható. Gyerekek, felnőttek, fiatalok és idősek hazánkban is évente több kilót esznek meg belőle. Sokak számára a csokoládé fogyasztása jutalmazást, boldogságot jelent.

        A kakaóporból készült különféle termékeket a 19. században még a gyógyszertárakban árulták, mivel már akkor felismerték kedélyjavító, élénkítő hatását.

        Tulajdonképpen mit is tartalmaz a csokoládé?

        Télen a szerotoninszint alacsonyabb, mint nyáron, ennek oka a fényhiány. A szerotonin az agyban termelődik, egy hírvivő anyag, amely a boldogság és elégettség érzéséért felelős. Hiányában rossz hangulat, ingerültség és depresszió is kialakulhat. A csokoládé, illetve a szőlőcukor hirtelen emeli meg a vércukorszintet, ezzel együtt a szerotoninszint is gyorsan emelkedik, ami az elégedettség érzését kelti. A szőlőcukor is szénhidrát. Szénhidrátok megtalálhatóak a kenyérben, a müzliben, a tésztákban, a gyümölcsökben és a burgonyában is, ezek az élelmiszerek lassan emelik meg a vércukorszintet, vagyis tartósabb a kedélyállapotra gyakorolt hatásuk. A csokoládé viszont gyorsan szerez örömet, ami hamar el is múlik, és utána nem marad más, mint a plusz kilók.

        Hirdetések

        A kakaónak enyhe vérnyomáscsökkentő hatása van és véd a szívinfarktustól is. A keserű csokoládénak a legmagasabb a kakaótartalma.

        A csokoládé nagyrészt cukorból áll, ezért a fogszuvasodás elkerülése érdekében még a magas kakaótartalmú csokoládék fogyasztását sem szabad túlzásba vinni.

        A csokoládéban található koffein, anamid és polifenol. Ezek az anyagok stimulálják a központi idegrendszert, jókedvet eredményeznek, valamint csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Azonban ahhoz, hogy ezek az anyagok hatékony koncentrációban kerüljenek a szervezetünkbe, meg kellene enni egyszerre 20 kg csokoládét.

        Kalóriadús finomság

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Aki rendszeresen fogyaszt pralinékat, táblás csokikat, bonbonokat, számolhat vele, hogy a csípő és has környékén jelentős zsírpárnák alakulnak ki. Egy 100 g-os tejcsokoládé-tábla 35 százalékos zsír-, és 50 százalékos cukortartalmával valódi energiabomba. Tanácsos kisebb mennyiségeket enni belőle, és valóban élvezni az elfogyasztását, nem gyorsan lenyelni. A cukorbetegeknek, a magas vérnyomásban, érelmeszesedésben szenvedőknek, valamint azoknak, akiknek magas a vérzsírszintjük még óvatosabbaknak kell lenniük, vagy teljesen le kell mondaniuk a csokoládéról.

        Tippek az ünnepekre

        A mikuláscsomagból és az adventi kalendáriumból nem hiányozhatnak a csokoládék. De ilyenkor sem szabad hagyni, hogy a gyerekek egyszerre megegyék az egész táblát, osszák be nekik a kapott csokikat! A hagyományos csokoládé alternatívája lehet a kalóriaszegény csoki.

        Tények és tévhitek a csokoládéról

        A csokoládé felemás érzéseket kelt bennünk: egyrészt élvezetet nyújt, másrészt pedig egészségtelen és hizlaló. Olykor úgy érezzük, csak a csokoládé képes vigaszt nyújtani, ugyanakkor pattanásokat idézhet elő... Legfőbb ideje, hogy tisztázzuk a csokoládé körül kialakult félreértéseket. Tények és tévhitek a csokoládéról

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; 
         gesundheit.de 
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        A szív útja

        Tóth András, újságíró

        A szív útját nyomon követő 11 perces filmjéről Nyárai Gerzsonnal beszélgettünk.

        A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

        A tavasz közeledtével éreznünk kellene, amint az ébredő természet feltölt energiával, mégis ezekben a kora tavaszi napokban sokan bágyadtak, aluszékonyak, az emberek fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak.

        Mire kell figyelni a csokoládéválasztásnál!

        A csokoládé alapvetően egy egészséges étel. A jó csoki (70+%-os) tobzódik a káliumban, cinkben és szelénben és egyéb jótékony hatású ásványi anyagokban. Az étcsokoládé segít visszaállítani az erek rugalmasságát, és megakadályozza, hogy a vérsejtek a véredények falához tapadjanak. Fontos tehát, hogy magas kakaótartalmú csokoládét válasszunk. Emellett érdemes még a cukortartalomra is odafigyelni. Vannak ma már olyan természetes édesítőszerekkel édesített csokoládék, amiknek az élvezeti értéke nem csökken és az édesítőszernek a feldolgozása sem terheli a szervezetet. Ilyen édesítőszer például az eritrit.

        Jól teszi-e, hogy csokit hoz a Mikulás? Tények a csokoládéról

        A csokoládé felemás érzéseket kelt bennünk: egyrészt élvezetet nyújt, másrészt pedig egészségtelen és hizlaló. Olykor úgy érezzük, csak a csokoládé képes vigaszt nyújtani, ugyanakkor pattanásokat idézhet elő. December első napjaiban legfőbb ideje, hogy tisztázzuk a csokoládé körül kialakult félreértéseket.

        Az örömhormon pótlása télen

        A szerotoninnal (úgynevezett örömhormon) kapcsolatos ismereteink hiányosak, sokszor ellentmondóak. A szerotonin hiányát számos betegséggel hozzák összefüggésbe, így például a migrénnel, depresszióval, idegi-, étkezési- és szexuális zavarokkal vagy akár a premenstruációs szindrómával is. Dr. Hubina Erika, endokrinológus az összefüggésekre hívta fel a figyelmet.

        Amikor kávéból is megárt a sok

        A csokoládé, a kávé talán a legkedveltebb nyalánkságaink közé tartoznak, azonban mivel mindhárom bőséges koffeintartalommal bír, nem árt vigyázni a fogyasztásukkal. A BBC szerint a napi koffeinbevitel optimális határértéke 400 mg, és ez a küszöb várandósság esetén napi 200 mg-ra feleződik. De vajon miből állhat össze ez a napi 400 mg mennyiség?

        Minden csokoládé árt a fogaknak? Meglepődne!

        A japán, angol és USA-beli kutatások nemrégiben egy igen megdöbbentő tényt tártak fel. Az eddig üldözött, hányatott sorsú csokoládé bekerült a jövő medicinái közé és hatásosnak bizonyult a cavitásképződés, plakképződés és fogszuvasodás elleni harcban.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA