• Mennyi nátriumot fogyasszunk? - Egészségügyi kockázatok

        Szerző:
        WEBBeteg

        A túl sok nátriumfogyasztás következtében, számos komoly betegség kialakulásának kockázata is megnő, ezért mindenkinek érdemes tudnia, hogyan juttat a szervezetébe öntudatlanul sokkal több nátriumot, mint kellene.

        Ma már számos vizsgálat kimutatta, hogy a túl sok nátriumot tartalmazó étrend, több egészségügyi problémát okozhat, legfőképpen a szív- és érrendszeri panaszok kockázatát növeli meg a szervezetbe vitt túl sok nátrium. Sőt, ilyen esetekben a magasvérnyomás betegség kezelésére felírt egyes gyógyszerek hatása is korlátozottá válik.

        Ajánlott nátriumfogyasztás az egészségi állapot függvényében

        A ma érvényben lévő általános egészségügyi ajánlás alapján, naponta 2300 milligramm nátriumot ajánlott fogyasztania egy egészséges felnőttnek - ez nagyjából egy teáskanálnyi adag -, ám amennyiben cukorbeteg, magasvérnyomás betegséggel diagnosztizált vagy vesepanaszokkal küzdő személyről van szó, az ajánlott nátriumbevitel máris 1500 milligrammra csökken.

        Hirdetések

        Az ajánlott határérték természetesen az összbevitelre vonatkozik, vagyis az élelmiszerekben eredetileg megtalálható, az élelmiszeripari eljárások során hozzáadott és a fogyasztás előtt felhasznált nátriummennyiségre.

        Rejtett nátriumforrások

        A Cincinatti Egyetemen dolgozó Rachel Wagner dietetikus, táplálkozás-szakértő szerint, azonban roppant nehéz követni, valójában mennyi nátriumot viszünk a szervezetünkbe nap, mint nap, és ilyenformán a nátriumszegény étrend betartása elképesztően nehéz az arra szorulók számára. A szakember szerint jó, ha mindenki tisztába kerül azzal, milyen rejtett nátriumforrásokkal találkozhatunk mindennapjainkban.

        Ön tudta?


        A sóbevitel legnagyobb része azon ételekben található, amelyeket készen megvásárolunk: például a kenyérben, a készételekben, konzervekben, felvágottakban.Bővebben a sószegény étrend érvédő hatásairól >>

        A leggyakoribb ilyen élelmiszerek között megtalálhatók a salátaöntetek, a paradicsomkonzervek, a sajtok, a különböző szárított kenyérfélék, az ízesítők, a hússzószok és bármilyen meglepő, de a gabona- és zabpelyhek is.

        Más élelmiszeradalékok, főleg a fűszerek, általában helyesen magas nátriumtartalmú forrásokként ismertek, de azt kevesen tudják, milyen mértékben tartalmaznak ezek valójában nátriumot. Például egyetlen evőkanálnyi, szójaszósz 1800 milligrammnyi nátriumot is tartalmazhat. Ráadásul a boltban kapható fűszerek jelentős része már eleve só és fűszerek keveréke.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!
        Kóser vagy tengeri - a szervezet számára só

        Fontos a szakember szerint felhívni a figyelmet arra is, hogy hiába kóser, vagy tengeri a felhasznált só, attól az még csak só a szervezet számára.

        Amellett, hogy érdemes az élelmiszerek csomagolásán olvasható tájékoztatókon feltüntetett értékekről alaposabban tájékozódni - pl. figyelembe venni, hogy milyen adagokra vonatkoznak az értékek -, Rachel Wagner szerint a túlzott nátriumbevitel elkerülhető úgy is, ha egészségesebb élelmiszereket fogyasztunk.

        Az amerikai dietetikus szerint a legjobb, ha a konzervek helyett inkább friss élelmiszereket vásárolunk, azaz friss húskészítményeket, baromfit vagy halat, illetve zöldségeket.

        (Medipress)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Kiégés szindróma

        Dr. Balogh Katalin

        Azokat sújtja, akik munkájuk során társadalmi segítő funkciót látnak el.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Ezért kell odafigyelnie a szívére, ha cukorbeteg!

        A cukorbetegségben szenvedőknél - a betegség érrendszerre gyakorolt hatásai miatt – fokozottabb a szívbetegségek kockázata. A szívbetegségre számos egyéb tényező is hajlamosíthat, közülük az egyik legismertebb az elhízás. Vajon mi minden növelheti még a szív- és érrendszeri szövődmények kialakulását cukorbetegeknél?

        Magas vérnyomás - A lakosság 20 százaléka nem tudja, hogy beteg

        A magas vérnyomás napjainkban Magyarországon és az egész világon népbetegségnek számít. Hazánkban az előfordulási gyakorisága igen nagy, a felnőtt lakosság közel egynegyedét érinti.

        Természetes vérnyomáscsökkentők

        Sajnos nemcsak hazánkban, de a többi fejlett országban is népbetegségnek számít a magas vérnyomás. Az alább felsorolt életmódtanácsok és táplálékkiegészítők bizonyítottan segítenek a magas vérnyomás megelőzésében és kezelésében.

        Veszélyes kombináció: magas vérnyomás és prediabétesz

        A magas vérnyomás és a prediabétesz együttes jelenléte sokkal komolyabb veszélyt jelent a szervezetnek, mint külön-külön. Dr. Vaskó Péter, a Budai Kardioközpontkardiológusa az összefüggésekre hívta fel a figyelmet.

        A stressz és a kardiológiai problémák

        Az Egészségügyi Világszervezet jelentése alapján a halálozási okokat a szív- és érrendszeri megbetegedések vezetik, melynek egyik kiváltó okaként - sok más tényező mellett - a stresszt emelik ki.

        A szisztolés és diasztolés vérnyomásérték

        Bár a vérnyomásmérés eredményeként kapott mindkét szám fontos, 50 év felett a szisztolés érték nagyobb fontossággal bír. Az emelkedett szisztolés és normális diasztolés érték nagyon gyakori az 50 évnél idősebb korosztálynál.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA