• Fogaink egészsége és a vitaminok

        Szerző:
        WEBBeteg

        Ahhoz, hogy fogaink egészségét megőrizzük a mindennapi alapos fogmosás mellett vitaminokra és ásványi anyagokra is szükségünk van. Csak így maradnak erősek a fogaink, és így tudjuk megelőzni a fogínybetegségeket.

        Cikkünkben sorra vesszük azokat a vitaminokat és nyomelemeket, melyek nélkülözhetetlenek fogaink egészségéhez, és azt is megosztjuk Önökkel, mely élelmiszerekben fordulnak elő ezek a létfontosságú vegyületek.

        A-vitamin

        A lakosság jelentős része szenved a fogínygyulladás tüneteitől. Ennek kezelésében és megelőzésben az A-vitaminnak is szerepe van. Növeli a nyálkahártya fertőzésekkel szembeni ellenálló képességét, serkenti a sebgyógyulást. A-vitamin főként a sárga zöldségekben, a zöld levelesekben, a gyümölcsökben fordul elő, különböző koncentrációban a legtöbb fogkrémben is megtalálható.

        Hirdetések

        C-vitamin

        Hogy őrizzük meg fogaink épségét?

        Ideális esetben fogainknak egész életünkön keresztül meg kellene maradniuk. Az egészséges emésztés az étel alapos megrágásával kezdődik, amelyhez elengedhetetlen a fogak egészsége, a szép fogsor pedig esztétikai szempontból sem elhanyagolható. Mit tehetünk fogaink épsége érdekében?>>

        A C-vitaminnak a fogíny és a fogágy egészsége szempontjából van jelenős szerepe. Régen a tengerészek C-vitamin hiány következtében skorbutot kaptak, ami miatt kihullottak a fogaik. A hiány megmutatkozhat nyálkahártyavérzések vagy foghullás formájában.

        Különösen fontos szerepe van a C-vitaminnak a sebgyógyulásban és a regenerálódásban. Kutatási eredmények szerint a C-vitaminnak szerepe van a parodontitisz megelőzésében. Részt vesz ugyanis a parodontitiszt okozó baktériumok elleni védekezésben. Továbbá segíti a fogíny regenerációját.

        A C-vitamin friss gyümölcsökben, zöldségekben fordul elő, különösen magas az eper, a citrom, a kivi, a karfiol, a brokkoli, az édes kömény, a karalábé, a paprika, a kelbimbó és a káposzta C-vitamin tartalma. Azonban legyen óvatos a citrom fogyasztásával, ne vigye túlzásba! A sok citromsav megtámadhatja a fogzománcot, ami ennek következtében elkezdhet lebomlani.

        D-vitamin

        Vitamin- és ásványi anyag teszt

        Tesztelje, hogy szervezete kellően el van-e látva vitaminokkal és ásványi anyagokkal! Töltse ki vitamin- és ásványi anyag tesztünket!>>

        A D-vitaminnak jelentős szerepe van a fogak és csontok képződésében. A D-vitamin előanyagát a szervezet maga képes előállítani, azonban ez csak UV-fény hatására alakul át D-vitaminná. A D-vitaminhiány oka többnyire a fényhiányban keresendő, és rachitisz kialakulásához vezethet.

        A napi dózis hozzávetőleg 5 mikrogramm, aminek eléréséhez 5-10 perc napfényen való tartózkodás szükséges. D-vitamin elsősorban a májban, a tojásban, a tejben és a halakban fordul elő. A D-vitamin legjobban A- és E-vitaminnal együtt fejti ki hatását.

        K-vitamin

        A K-vitamin különösen fontos az egészséges fogak, a csontképződés, a véralvadás, a sebgyógyulás és a vitalitás szempontjából.

        Különösen a zöld levelesek, a saláta, a tej, a joghurt és a húsok tartalmaznak sok K-vitamint.

        Q10-koenzim

        Vitaminok és nyomelemek

        Ismeri Ön a létező összes vitamint? Tudja, hogy melyik vitamin miért jó, vagy éppen rossz a szervezetünk számára? 
        Tudjon meg többet a vitaminokról a WEBBetegen!>>

        Az ún. álvitamin feltétlenül szükséges minden egyes sejt energiatermeléséhez. Ha elegendő mennyiségben van jelen, az jó hatással van az immunrendszerre. Hiánya az egész szervezet legyengüléséhez vezet. A fogínygyulladás is sok esetben visszavezethető a Q10-koenzim hiányára.

        A Q10-koenzim elsősorban a belsőségekben (máj), olajos halakban (szardínia, makréla), olajos magvakban (pl. pisztáciában), hüvelyesekben, szezámmagban, napraforgómagban, növényi olajokban, fejes káposztában, hagymában fordul elő.

        Kalcium

        A kalcium ásványra szüksége van a szervezetünknek a csontok és a fogak felépítéséhez.

        Kalcium különösen nagy mennyiségben fordul elő a tejben, a tejtermékekben, a hüvelyesekben, a gabonafélékben, és a káposztában. A napi igényt már egy pohár tej is fedezi.

        Foszfor

        A kalciummal együtt a foszfor fontos alkotóeleme a csontoknak és a fogaknak. A D-vitamin segíti a foszfor és a kalcium felvételét. Nagyon fontos a foszfor és kalcium aránya, melynek körülbelül 1:2,5-nek kell lennie, hogy az egészségre pozitív hatással legyenek. A napi igény kb. 1,5 gramm.

        Foszfor megtalálható a sajtokban, a szójalisztben, a búzacsírában és a búzapehelyben.

        Fluor

        A fluor hatékonyan gondoskodik arról, hogy elkerüljük a fogszuvasodást. A fluor beépül a fogba és gondoskodik a fogzománc szilárdságáról. A fluor hatékonyan megakadályozza a szuvasodást okozó baktériumok szaporodását.

        A  napi fluor igényünk kb. 1 milligramm, hozzájuthatunk, ha ivóvizet, ásványvizet, halat, zöld vagy fekete teát fogyasztunk. Azonban vigyázzunk, mert a tea elszínezheti és károsíthatja a fogzománcot.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A fogak egészségéhez tehát, szükség van egy sor vitaminra és ásványi anyagra. A legjobb, ha szervezetünk vitamin- és ásványi anyag igényét természetes forrásból biztosítjuk, vagyis egészségesen, változatosan és kiegyensúlyozottan táplálkozunk. Ezeket az anyagokat, ha szükség van pótlásukra, táplálékkiegészítők formájában is magunkhoz vehetjük. Előtte azonban kérjük ki orvos vagy fogorvos véleményét, mert a vitaminok és ásványi anyagok túladagolása káros hatással is lehet szervezetünkre.

        Összefoglalva: A vitaminok és ásványi anyagok fontosak a fogak és a száj egészsége szempontjából. Az egészséges és változatos táplálkozás biztosítja a megfelelő vitaminellátottságot. Ha mégis szüksége van vitaminkészítmények szedésére, beszélje meg orvosával, milyen készítményt javasol, hogyan adagolja, meddig szedje.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: Zahnportal.de, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Sarcoidosis

        Dr. Lajtos Melinda

        A betegség jelentősége abban áll, hogy kórlefolyása nem jósolható meg.

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tudásteszt

        Hiánybetegségek akkor alakulhatnak ki, ha a szervezet kevesebb vitaminhoz, nyomelemhez jut, mint amennyire szüksége van. Egészséges életmód mellett ennek veszélye csekély, ám mai rohanó és stresszes világunkban bárkivel előfordulhat, hogy túlhajszolja magát, kimerül, és szervezete tartalékai nem elegendőek a vitaminigény fedezésére. Ön tudja, milyen tünetekkel járnak a hiánybetegségek?

        10 egyszerű tanács a rák megelőzéséhez

        Az alábbiakban közöljük a 10 legfontosabb teendőt, melyet az Amerikai Dietetikusok Szövetsége tett közzé chicagói konferenciáján. Bár a legtöbb tanács közismert, a legtöbben mégsem teszünk meg mindent, hogy csökkentsük a rákos megbetegedés esélyét.

        Mennyi káliumra van szükségünk, és miért?

        A kálium olyan ásványi anyag, amely segíti a sejtek megfelelő működését. Elengedhetetlenül fontos az idegek, az izmok és a szív megfelelő működése szempontjából.

        Nehéz a rohanó életvitelt összeegyeztetni az egészséges táplálkozással, de nem lehetetlen

        A nagyvárosi élet velejárója, hogy sokan nem tudnak otthon ebédelni. Ilyenkor nehéz megoldani az egészséges táplálkozást, pedig ez az egészségmegőrzés alapja. De az ételrendelés ma már nem csak a menzaszintű ételeket jelenti, sőt vannak olyan helyek, ahol a szénhidrátcsökkentett diétától a fehérjedús diétán át cukormentes ételek is választhatók.

        Táplálkozási trendek 2018-ban

        A táplálkozástudomány egy folyamatosan fejlődő tudományág, ahol Hérakleitoszt szavaival élve „az egyetlen állandó a változás maga”. Napi rendszerességgel látnak napvilágot új tanulmányok, és jelennek meg a legújabb kutatások eredményei. Az egészségtudatosság is egyre nagyobb teret hódít, számos felmérés (ELEF2014, Nielsen 2016, GFK 2016) szerint a magyar emberek többsége úgy véli, hogy a genetikai, biológiai adottságokon túl az egészség megőrzésének a kulcsa, ha mi magunk is teszünk érte, vagyis az egészségtudatos életmód.

        A rostok szerepe az étrendben

        Az élelmi (diétás) rostok a táplálékban lévő emészthetetlen, összetett szénhidrátok, más néven poliszacharidok. Létfontosságú szerepet töltenek be az emésztésben.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA