• Tuberkulózis, malária - Gén okozza a fogékonyságot

Egy gén több változatáról állapították meg brit és szingapúri kutatók, hogy jelenlétük növeli az olyan fertőző betegségekkel szembeni fogékonyságot, mint a tuberkulózis, a malária és a bakteriális vérmérgezés.

Mint vizsgálataikból kiderült, a CISH jelű gén több mutációja összefüggésbe hozható a fertőző betegségek emelkedett kockázatával, már egy módosulat jelenléte is 18 százalékkal növeli a megbetegedés valószínűségét a hordozóknál.

Judith Swain, a kutatás egyik szingapúri vezetője hangsúlyozta, hogy felfedezésüknek messzire ható következményei lehetnek, mert hozzájárul a fertőző betegségek mechanizmusának megértéséhez, ami a későbbiekben hatékonyabb gyógyszerek kifejlesztését teszi lehetővé velük szemben.

Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint, a tbc és a malária miatt csaknem 2,7 millió ember hal meg évente a világon. A halálesetek túlnyomó többsége olyan szegény országokban történik, ahol korlátozott a hatékony szerekhez való hozzáférés.

A most közzétett tanulmány öt éve alatt Malawi, Kenya, Vietnám, Hongkong és Gambia klinikáin, összesen mintegy 8 ezer pácienstől vettek DNS-mintákat, melyekben a kutatók különböző génvariációkat kerestek.

Mint a New England Journal of Medicine című szakfolyóirat szerdai számában megjelent dolgozatból kiderül, a CISH öt módosulata is, kapcsolatban lehet a fertőző betegségek nagyobb kockázatával, az ezeket a génmódosulatokat hordozó embereknél.

A CISH egy olyan fehérjét kódol, amely a szervezet immunrendszerének fertőzésekre adott válaszában játszik szerepet, a sejtek közti jelátadás erősségét csökkenti.

"Valóban szokatlan dolog egy olyan génre bukkanni, amely többféle fertőző betegségre hatással van" - emelte ki Adrian Hill, az Oxfordi Egyetem munkatársa, aki a brit Wellcome Trust humángenetikai központjában vezette a kutatásokat.

A génváltozatok közül egy jelenléte 18, négy vagy több felbukkanása pedig 81 százalékkal növelte a hordozóknál a fertőzések kockázatát.

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Tbc-t mutattak ki egy pécsi egyetemistánál

Fertőző tüdőtuberkulózist mutattak ki Pécsett egy egyetemi hallgatónál, akit a pozitív vizsgálati eredményt követően azonnal elkülönítettek, és megkezdték gyógyítását.

A Niemann-Pick-betegség és tünetei

A Niemann-Pick egy örökletes, tárolási kórképek csoportjába tartozó betegség. Lényege, hogy a szfingomyelin, illetve a koleszterin nevű anyagok felszaporodnak a sejtek lizoszómáiban, nem képesek lebomlani a szfingomyelináz enzim hiánya, csökkent működése következtében.

Ritkán, de még fertőz a TBC

Hazánkban évek óta csökken a tuberkulózisos megbetegedések száma, a Debreceni Egyetem Tüdőgyógyászati Klinikáján is egyre kevesebb TBC-s beteget kezelnek. A rég legyőzöttnek hitt fertőző kór azonban napjainkban is komoly veszélyt jelent.

A cisztás fibrózis kialakulása és kezelése

A cisztás fibrózis vagy más néven mucoviscidosis egy örökletes genetikai betegség. Hazánkban négyezer emberből 1-2 beteg, míg 4-5 százalékunk hordozza a betegséget.

Új gént azonosítottak egy ritka betegség kialakulásának hátterében

Több mint kétévnyi kutatómunkával sikerült azonosítani azt a gént, amely felelős lehet egy igen szerteágazó idegrendszeri tüneteket eredményező, eddig tisztázatlan genetikai hátterű ritka neurológiai betegség kialakulásában – mondja a Nemzeti Agykutatási Program során elért, az EMBO Molecular Medicine szaklapban publikált eredményüket ismertetve Dr. Molnár Mária Judit.

Jó tudni, ha trópusi területre utazik - A malária tünetei, kezelése és megelőzése

A malária napjainkban is a világ legtöbb áldozatot követelő megbetegedése. Amennyiben a beteget nem kezelik, életveszélyes agy- és vesekárosodást szenvedhet.

• Hirdetések
      • Partnereink hírei
        A hiperhidrózis egy kellemetlen egészségügyi probléma, amire van hatékony orvosi megoldás.
        Gyakorisága a kor előrehaladtával nő, de bármely életkorban kialakulhat.
      • Orvos válaszol