• Hogyan enyhíthető a menstruációs fájdalom?

        WEBBeteg - Dr. Földi Ildikó
        Szerző:
        WEBBeteg

        Akár minden negyedik nőt érinthet a fájdalmas hasi görcsökkel, gyengeséggel, rossz közérzettel járó menstruáció, szaknyelven dysmenorrhoea. Enyhébb esetben a mindennapi tevékenységet nem befolyásolja, súlyosabb formában azonban az iskolai, munkahelyi teljesítmény is csökkenhet.

        Gyakran társulhat hozzá úgynevezett premenstruációs szindróma, ami a menzesz jelentkezése előtti napokban fokozott ingerlékenységgel, lehangoltsággal, mellfeszüléssel, hát-derékfájással, hőhullámokkal jár. Kisebb-nagyobb mértékben azonban mindenki megérzi a menstruációs ciklussal járó hormonális és élettani változásokat, sokan nem véletlen nevezik ezt az időszakot „nehéz napoknak” vagy „havi baj”-nak.

        Hirdetések

        Mitől alakulhat ki a fájdalom?

        Ahhoz, hogy megpróbáljuk a tüneteket enyhíteni, a lehetséges okokat kell először körbejárni.

        Elsődleges dysmenorrhoea esetén nincs különösebb betegség, szervi eltérés. Ilyenkor az egyéni fájdalomküszöb, a prosztaglandin nevű anyag fokozott termelődése, pszichés tényezők, stressz, szorongás állhat a háttérben. Nem minden ciklus esetén ugyanolyan súlyosságúak a tünetek. Fiatalabb életkorban gyakoribb, és általában súlyosabbak a panaszok, de az életkor előrehaladtával és szülés után általában enyhülnek, vagy teljesen meg is szűnnek.

        Másodlagos dysmenorrhoea esetén igazolható valamilyen kóros állapot, például kismedencei gyulladás, endometriózis, myoma. A panaszok általában súlyosabbak és minden ciklusban ugyanolyan intenzíven jelentkeznek. A betegség kezelésével a menstruációs panaszok is csökkennek, de ehhez orvosi vizsgálat, kezelés szükséges.

        Hogyan lehet a panaszokat enyhíteni?

        Ha nincsen a háttérben szervi betegség, mégis erős görcsök és kísérő tünetek jelentkeznek, akkor érdemes néhány dolgot átgondolni:

        Sokszor a hozott családi minta (az édesanya, a család nőtagjai hogyan élték meg a menstruációjukat), a szexualitással (partner elutasítása, terhességtől való félelem, bűntudat, szexuális abúzus, korábbi abortusz), női szerepekkel való akár tudatalatti problémák, konfliktusok is szerepet játszhatnak abban, hogy hogyan éli meg egy nő a menstruációját. Gyakran a mindennapi stressz (pl.: munkahelyi, egzisztenciális, családi, párkapcsolati), állandó feszültség is hozzájárulhat a panaszokhoz.

        Ha úgy érzi, ilyen problémák is lehetnek a háttérben önvizsgálattal, pozitív gondolkodással, pszichológus, pszichoterápia, segítségével jelentősen javíthatók a panaszok. Természetesen ehhez hosszabb idő kell, léteznek azonban gyorsabban bevethető praktikák is:

        • meleg takaró, meleg vizes borogatás vagy palack a hasra
        • speciálisan menstruációs panaszok idején javasolt intimtorna gyakorlatok
        • néhány perc ellazulás, egyedüllét, relaxáció (zene, illatos mécses, kellemesen meleg fürdő)
        • javasolt sok folyadék és rostdús ételek fogyasztása
        • könnyű mozgás, séta a szabadban
        • menstruációs panaszokat enyhítő gyógytea keverékek

        Ha nagyon erős, görcsös a fájdalom és a fenti praktikákkal sem enyhül, akkor gyógyszeres görcsoldásra, fájdalomcsillapításra lehet szükség. Ezek a készítmények vény nélkül is kaphatók, a prosztaglandintermelődés gátlásával (pl. ibuprofen), illetve a simaizom görcsének oldásával (papaverin, drotaverin) enyhítik a panaszokat, bizonyos gyógyszer-kombinációkban enyhe nyugtató (phenobarbital) vagy koffein is található. Alkalmanként gyors segítséget jelenthetnek, de rendszeres használatuk nem javasolt, ilyenkor orvosi konzultáció szükséges.

        Forrás: WEBBeteg összeállítás
        B. M., szakfordító; Papp Zoltán: A szülészet-nőgyógyászat tankönyve; Kriston Andrea: Intimtorna
        Orvos szerzőnk: Dr. Földi Ildikó

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA
      • Cikkajánló

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        A szív útja

        Tóth András, újságíró

        A szív útját nyomon követő 11 perces filmjéről Nyárai Gerzsonnal beszélgettünk.

        Hogyan fáj? A fájdalom típusai

        Az európai felnőtt lakosság 20 százaléka szenved krónikus fájdalmaktól, ami azt jelenti, hogy a felnőttek egyötödének már nem kielégítő az életminősége! De vajon tudjuk-e, pontosan milyen fájdalmat élünk át és hogyan is csillapíthatjuk azt?

        Stresszhelyzetek a gyermekkori hasfájás hátterében

        A helyes étkezési szokások kialakítását gyermekkorban kell elkezdeni, ugyanis amelyeket gyermekünk megtanul és elsajátít, azokat viszi tovább élete során. A kiegyensúlyozott táplálkozásnak köszönhetően hosszabb, egészségesebb életre van kilátásuk, és nagyobb eséllyel kerülik el őket azok a megbetegedések, amelyek összefüggésbe hozhatóak az étrenddel.

        Amikor fájdalmas az együttlét

        A nők majdnem fele érez fájdalmat szexuális együttlét közben vagy közvetlenül utána - derült ki egy felmérésből. Ha Ön is közéjük tartozik, ne csak csöndben szenvedjen! Ha szégyell orvoshoz fordulni problémájával, használja az alábbi útmutatót, hogy megtudja, mi lehet a fájdalom oka, és milyen megoldási lehetőségei vannak.

        Hogyan okozhat a stresszes életmód haspuffadást?

        A feszültséggel teli mindennapok könnyen és igen hamar okozhatnak kellemetlen mellékhatásokat. A kimerültség, türelmetlenség, a rossz hangulat és az alvásproblémák mellett számos egyéb negatív testi és lelki velejárója lehet a rohanó életmódnak. Tudta, hogy a gyakori puffadásos tüneteket is sok esetben a stressz válthatja ki?

        Betegséget is jelezhet, ha beszél álmában

        Gyermekkorban, főként 3 és 10 év között fordul elő gyakran, de a felnőttek 5 százaléka is beszél rendszeresen, vagy alkalmanként álmában. A jelenség lehet szórakoztató, vagy zavaró, de bizonyos esetekben orvosi kezelés is igénylő.

        Miért lehetnek érzékenyek a fogak?

        Sokáig azt mondta a fogorvosunk, hogy rosszul mosunk fogat, amiben lehet is némi igazság, hiszen sokan megrögzötten sikálunk. De nem csak ez lehet a probléma forrása. Életünk tele van stresszel, akár a munkahelyünkre, akár a magánéletünkre gondolunk. Ezt valahogy le kell vezetni. De mikor és hogyan?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.