• Hogyan enyhíthető a menstruációs fájdalom?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Akár minden negyedik nőt érinthet a fájdalmas hasi görcsökkel, gyengeséggel, rossz közérzettel járó menstruáció, szaknyelven dysmenorrhoea. Enyhébb esetben a mindennapi tevékenységet nem befolyásolja, súlyosabb formában azonban az iskolai, munkahelyi teljesítmény is csökkenhet.

        Gyakran társulhat hozzá úgynevezett premenstruációs szindróma, ami a menzesz jelentkezése előtti napokban fokozott ingerlékenységgel, lehangoltsággal, mellfeszüléssel, hát-derékfájással, hőhullámokkal jár. Kisebb-nagyobb mértékben azonban mindenki megérzi a menstruációs ciklussal járó hormonális és élettani változásokat, sokan nem véletlen nevezik ezt az időszakot „nehéz napoknak” vagy „havi baj”-nak.

        Hirdetések

        Mitől alakulhat ki a fájdalom?

        Ahhoz, hogy megpróbáljuk a tüneteket enyhíteni, a lehetséges okokat kell először körbejárni.

        Elsődleges dysmenorrhoea esetén nincs különösebb betegség, szervi eltérés. Ilyenkor az egyéni fájdalomküszöb, a prosztaglandin nevű anyag fokozott termelődése, pszichés tényezők, stressz, szorongás állhat a háttérben. Nem minden ciklus esetén ugyanolyan súlyosságúak a tünetek. Fiatalabb életkorban gyakoribb, és általában súlyosabbak a panaszok, de az életkor előrehaladtával és szülés után általában enyhülnek, vagy teljesen meg is szűnnek.

        Másodlagos dysmenorrhoea esetén igazolható valamilyen kóros állapot, például kismedencei gyulladás, endometriózis, myoma. A panaszok általában súlyosabbak és minden ciklusban ugyanolyan intenzíven jelentkeznek. A betegség kezelésével a menstruációs panaszok is csökkennek, de ehhez orvosi vizsgálat, kezelés szükséges.

        Hogyan lehet a panaszokat enyhíteni?

        Ha nincsen a háttérben szervi betegség, mégis erős görcsök és kísérő tünetek jelentkeznek, akkor érdemes néhány dolgot átgondolni:

        Sokszor a hozott családi minta (az édesanya, a család nőtagjai hogyan élték meg a menstruációjukat), a szexualitással (partner elutasítása, terhességtől való félelem, bűntudat, szexuális abúzus, korábbi abortusz), női szerepekkel való akár tudatalatti problémák, konfliktusok is szerepet játszhatnak abban, hogy hogyan éli meg egy nő a menstruációját. Gyakran a mindennapi stressz (pl. munkahelyi, egzisztenciális, családi, párkapcsolati), állandó feszültség is hozzájárulhat a panaszokhoz.

        Ha úgy érzi, ilyen problémák is lehetnek a háttérben önvizsgálattal, pozitív gondolkodással, pszichológus, pszichoterápia, segítségével jelentősen javíthatók a panaszok. Természetesen ehhez hosszabb idő kell, léteznek azonban gyorsabban bevethető praktikák is:

        • meleg takaró, meleg vizes borogatás vagy palack a hasra
        • speciálisan menstruációs panaszok idején javasolt intimtorna gyakorlatok
        • néhány perc ellazulás, egyedüllét, relaxáció (zene, illatos mécses, kellemesen meleg fürdő)
        • javasolt sok folyadék és rostdús ételek fogyasztása
        • könnyű mozgás, séta a szabadban
        • menstruációs panaszokat enyhítő gyógytea keverékek

        Ha nagyon erős, görcsös a fájdalom és a fenti praktikákkal sem enyhül, akkor gyógyszeres görcsoldásra, fájdalomcsillapításra lehet szükség. Ezek a készítmények vény nélkül is kaphatók, a prosztaglandintermelődés gátlásával (pl. ibuprofen), illetve a simaizom görcsének oldásával (papaverin, drotaverin) enyhítik a panaszokat, bizonyos gyógyszer-kombinációkban enyhe nyugtató (phenobarbital) vagy koffein is található. Alkalmanként gyors segítséget jelenthetnek, de rendszeres használatuk nem javasolt, ilyenkor orvosi konzultáció szükséges.

        (WEBBeteg összeállítás - Dr. Földi Ildikó; B. M.;  Forrás: Papp Zoltán: A szülészet-nőgyógyászat tankönyve; Kriston Andrea: Intimtorna)

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      •  





        Hozzászólások (2)
        Írta: Orvos
        Noni kapszula megemelt dózisával enyhíthető....elötte utánna napi 4 kapszula és elszáll a gond....

        Írta: Vendég
        25 vagy 30 mg-os cink tabletta a megoldás! Menstruáció előtt egy héttel kell szedni napi egyet! Nekem nagyon bevált, még a második alkalommal se fájt a hasam pedig nem szedtem előtte!