• Mit ehetünk, mit ne együnk? Ki mondja meg?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Egyes becslések szerint a lakosság legalább egyötöde küszködik valamilyen ételérzékenységgel vagy más szóval ételintoleranciával, ami azt jelenti, hogy bizonyos ételek fogyasztása kellemetlen tüneteket okoz számukra.

        Fruktóz felszívódási zavar

        A gyümölcsfogyasztásnak minden évszakban megvan a létjogosultsága: a vitaminok pótlásával a betegségek megelőzésében, a magas rosttartalommal pedig az egészséges emésztés fenntartásában támogatják szervezetünket. Azonban akkor, ha fogyasztásukat követően rendszeresen kellemetlen tüneteket tapasztalunk, érdemes utána járni, mi okozza a panaszokat. Fruktóz felszívódási zavar (malabszorpció)>>

        Általában nem egyszerű rájönni, milyen étel okozza a panaszt, hiszen a tünetek akár több órával a fogyasztás után jelentkeznek. Ám ha már kiderült, mi a bajok forrása, akkor újabb kérdéssel találják szembe magukat az ételérzékenységben érintettek: teljesen le kell-e mondaniuk a tüneteket okozó ételekről? Nem vezet ez helytelen táplálkozáshoz, hiánybetegségekhez és újabb táplálkozási problémákhoz? Hogyan tartsák be egyszerre az egészséges táplálkozás elveit, s legyenek tekintettel ételérzékenységünkre?

        Dilemmájukra sok, ám gyakorta kontrollálatlan információt találhatnak az interneten, éppen ezért a legjobb, ha a biztonság és eredményesség érdekében szakemberre bízzák magukat. A dietetikustól ugyanis ételérzékenységük kezeléséhez személyre szabott étkezési tanácsokat kaphatnak.

        Az egyik gyakori ételérzékenység a fruktóz malabszorpció, vagyis a gyümölcscukor emésztési probléma. Hibás azonban azt feltételezni, hogy az érintettség miatt örökre le kell mondani a zöldségről, gyümölcsről!

        Hirdetések
        Új irányelvek a cukorfogyasztásról

        Új irányelvet adott ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a cukorfogyasztásról, a nemzetközi szervezet azt javasolja, hogy a felnőttek és gyermekek csökkentsék napi hozzáadott cukorfogyasztásukat teljes kalóriabevitelük kevesebb mint 10 százalékára. Új irányelveket fogalmazott meg a cukorfogyasztásról az Egészségügyi Világszervezet>>

        Szerencsére, a zöldségek és a gyümölcsök eltérő fruktóztartalommal rendelkeznek, így nem kerül minden tiltólistára, az alacsony tartalmúakat a dietetikus útmutatása szerint lehet fogyasztani. Ezeket a nyersanyagokat jótékony táplálkozás-élettani hatásaik miatt egyébként sem szabad teljes mértékben kiiktatni az étrendből. Különösen nem tanácsos az egyébként jellemzően alacsony energiatartalmú, magas rosttartalmú zöldségek és gyümölcsök helyett olyan más ételeket fogyasztani, amelyek többlet fehérje-, szénhidrát- és zsírbevitelt eredményeznek, ami többlet energiabevitelhez, végső soron elhízáshoz vezethet.

        Európában, beleértve hazánkat is, az egyik leggyakoribb ételintolerancia a laktózérzékenység. A dietetikusok gyakran találkoznak az érintettek közül olyanokkal, akik teljes mértékben mellőzik az étrendjükből a tej és tejtermékek fogyasztását tejcukor-érzékenységük okán. Ez általában nem helyes hozzáállás, hiszen a tej és a tejtermékek elhagyása miatt nem kerül be annyi kalcium a szervezetükbe, amennyi a normálisan működő csontképzéshez, csontállomány fenntartáshoz szükséges. Ez végső soron eredményezheti a fokozott csonttöréseket és rontja a fogak szerkezetét is.

        A laktózérzékenyek közül azt sokan helyesen tudják, hogy a tejcukor az egyes tejtermékekben eltérő mértékben fordul elő, így például a hosszú érlelésű zsíros sajtokban (brie, parmezán, eidami és a többi) kevés van belőle, ezért ezekkel a sajtokkal igyekeznek pótolni a kellő kalciumbevitelt.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Ugyanakkor csak kevesen veszik figyelembe azt, hogy ezek a sajtok túlzott mértékű fogyasztás esetén magas energiatartalmuk révén fölösleges energiához juttatják a szervezetet, ami szintén elhízáshoz vezetnek. A dietetikusok viszont segíthetnek abban, hogy a zsíros sajtok mellett milyen alacsony laktóztartalmú kalciumforrások biztosítják a szervezet számára fontos nyomelem megfelelő mennyiségű bevitelét.

        Mielőtt azonban dietetikushoz fordulnánk, célszerű táplálkozási naplót vezetni pár napig, hogy megfelelő tájékoztatást kapjon étkezési szokásainkról a szakember. A naplóban minden étkezésről részletes feljegyzést tanácsos készíteni arról, mit ettünk, milyen mennyiségben.  

        (etelerzekenyseg.hu)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Demencia

        Dr. Veress Dóra

        Nyelési nehézség, félrenyelés. Megoldások táplálkozási nehézségek esetére.

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Sokan összekeverik az ételallergiát az ételintoleranciával

        Alapvető különbség a két betegség között, hogy az ételallergia kialakulásában minden esetben az immunrendszernek van szerepe. Az ételintolerancia viszont az emésztőrendszer betegsége. Itt általában enzimhiány van a háttérben. A tüneteket az emésztőrendszer váltja ki, immunológiai eltérés nélkül.

        Gyorséttermi ebéd - Amit a dietetikus is megengedne

        Nem tiltja a dietetikus a gyorséttermi menüt, de hangsúlyozza: csak alkalomadtán, havonta néhány alkalommal ebédeljünk a kedvenc éttermünkben. Választhatunk sült krumplit és szendvicset, azonban a salátáról sem feledkezzünk meg.

        Manapság trendi egészséges ételt enni

        Végre egy divathullám, ami tényleg követni való. Pár éve megfigyelhető, hogy egyre divatosabb a reformétkezés. Az emberek próbálnak odafigyelni arra, hogy mit esznek, és az étteremben is próbálnak az egészséges ételek közül választani. Egyre több embernek az életét nehezíti meg valamilyen ételintolerancia. A haladó szellemű éttermek ma már ezekre is felkészültek és nem jelent problémát számukra, ha valaki gluténmentes, laktózmentes fogásra vágyik.

        A túlfeldolgozott élelmiszerek fogyasztása rákkockázattal járhat

        Francia tudósok szerint létezhet kapcsolat a túlságosan feldolgozott ételek - sütemények, csirkefalatok, csomagolt kenyérfélék - fogyasztása és a rák kialakulásának kockázata között, de hangsúlyozták, hogy ennek kiderítésére további kutatásokra van szükség.

        Miért nem múlik a fejfájásom? Ételintolerancia állhat a háttérben?

        Egyre ismertebbek a különböző ételintoleranciák. Az általuk okozott szerteágazó tünetektől - gyomor-és bélrendszeri panaszok, bőr- és idegrendszeri tünetek - sokan szenvednek, a felnőttek 15-30 százaléka érzékeny valamilyen ételre. Ilyenkor sokan diétázni kezdenek, rendszerint a leggyakrabban problémákat okozó összetevőket: glutént, tejet és cukrot hagyják el, ám a tüneteik idővel mégsem javulnak.

        Több mint TestŐr előzetes

        Tradicionális finomságok ételintolerancia esetén: kürtőskalács laktóz és glutén elhagyásával.
        Zsírbontás fájdalom és önsanyargatás nélkül. Mire képes a rádiófrekvencia? Megmutatjuk!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA