• Baleset az utakon: gyorshajtás, figyelmetlenség és fáradtság az okok között

        Szerző:
        WEBBeteg

        Ha az időjárás változik, akkor több baleset történik az utakon, ezért ilyenkor az autóvezetőknek még körültekintőbbnek kell lenniük. Elkészült Magyarország útjainak kockázati térképe, amely fontos jelzés az autósoknak, figyelve a baleset-megelőzésre.

        A közúti közlekedés olyan, mint egy nagy társasjáték: milliók űzik nap, mint nap, írott szabályai vannak, amelyeket a balesetek megelőzése, az emberi élet, testi épség és egészség védelme érdekében minden közlekedőnek be kell tartania. És tényleg: sokan játéknak fogják fel az egészet, pedig életekről van szó, a családunk és embertársaink életéről.

        Szakértők szerint már kisgyermekkorban meg kell kezdeni a közlekedésre felkészítő munkát, míg felnőtt korban a szabályok átismétlése, az új előírások naprakész ismerete, valamint azok betartása a legfőbb feladat.

        A magyarok szeretnek egyéni megoldásokat alkalmazni az utakon, szeretnek eltérni a szabályoktól. A közlekedésben azonban nincs helye az innovatív megoldásoknak, a szabályok betartására, a biztonságra kell törekedni – hangsúlyozza Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és pr igazgatója.

        Hirdetések

        Elkészült Magyarország útjainak kockázati térképe. Az uniós finanszírozású SENSoR (Biztonságos utak a délkelet-európai régióban) projekt keretében összesen 15 ezer kilométernyi útszakasz kockázatbecslését végezték el. A térkép elkészülte csak az első lépés, a következő feladat, hogy a közútkezelőknek és az önkormányzatoknak olyan javaslatokat tegyenek, amik megoldást jelenthetnek a térképen látottakra. Hazánkban összesen 2918 kilométernyi útszakaszt vizsgált a Közlekedéstudományi Intézet a SENSoR partnereként. A szakemberek összevetették az egyes szakaszok forgalmi adatait a baleseti statisztikákkal. A zölddel jelölt utak az ott elszenvedett balesetek alapján alacsony kockázatúak, és ahogy sötétedik a szín, úgy nő a kockázat is.

        A főváros környékén például az M0-ás körgyűrű zöld. Viszont itt is adódik piros, sőt fekete útszakasz is bőven. A 2-es út körülbelül a Vác-Nagyoroszi szakaszon, a 3-as út egész Pest megyei szakasza (Gödöllőtől majdnem Hatvanig) és a 4-es úton Szolnok előtt érdemes nagyon vigyázni.

        A 3-as út Miskolc után szinte teljes egészében piros és fekete (ahogy a Pest megyei szakasza volt), sőt az 4-es és a 41-es úton is érdemes vigyázni a határátkelők felé. Az 4-es út például végig piros és fekete Záhonyig.

            

        Nyugat-Magyarországon a 6-os úton, Pécs után találhatjuk a leghosszabb fekete szakaszt. Pécstől kezdve, egyetlen rövid narancssárga szakaszt kivéve, Barcsig magas kockázatú a 6-os út. Nem rózsás a helyzet a Székesfehérvár-Győr-Szombathely háromszögben sem, bár mindenképpen kevesebb fekete szakaszt látunk, mint az ország többi részén.

        A felmérések alapján a magyar autópályák jó minőségűek és alacsony kockázati besorolásúak.

        Ezek a térképek elsősorban a közútkezelőknek, az önkormányzatoknak, az autósoknak segítenek a megelőzésben. Amennyiben tudjuk egy útszakaszról, hogy az kiemelten veszélyes, hetente történik közlekedési baleset, akkor vizsgálják meg a szakemberek, mit lehet tenni ellene, hogyan lehet csökkenteni a veszélyforrást, szükség lehet pl. forgalomkorlátozásra, körforgalom kiépítésére, az útszakasz fejlesztésére. A mentők is figyelemmel kísérik ezeket a változásokat, mert kiemelkedőnek tarják a balesetmegelőzést – mondja Győrfi Pál.

        Az adatok tükrében

        Az autóvezetőt vagy éppen a kerékpárost és a gyalogost a közlekedési statisztika nem hozza lázba, amíg ő vagy a családtagja nincs benne, amíg nem sérül meg súlyosan ő maga, vagy valamelyik szerette az utakon, nem veszi komolyan a prevenciót sem. Pedig igen árulkodóak az adatok és közös gondolkodásra ösztönöznek.

        A rendőrség által gyűjtött legfrissebb előzetes baleseti statisztikai adatok alapján 2014 első negyedévében(január és március között) összesen2 996 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, 11 százalékkal több, mint 2013 hasonló időszakában. Ha a baleseteket súlyosságuk szerint csoportosítjuk, kiderül: a halálos kimenetelű balesetek száma 2013-hoz viszonyítva 27 százalékkal emelkedett, 2004-hez viszonyítva azonban 50 százalékos csökkenés tapasztalható (242-ről 121-re). A súlyos sérüléses balesetek számában az elmúlt évhez viszonyítva 18 százalékos emelkedés (753-ról 890-re), míg 2004-hez képest 34 százalékos csökkenés figyelhető meg. A könnyű sérüléses balesetek esetében hasonló jelenséget figyelhetünk meg. Az előzetes adatok alapján a 2013. első negyedévi 268 fővel szemben 2014 első három hónapjában 14 százalékkal többen okoztak személysérüléses közúti közlekedési balesetet szeszesitaltól befolyásolt állapotban.

        A gyorshajtás a közutak első számú gyilkosa

        Amennyiben az okokat nézzük, az erőhatásoktól és a biztonsági berendezésektől függően nagyon változatos a kép. A korszerű személyautók jobban védik az utasokat, mint egy 20 évvel ezelőtti konstrukció, azonban ez csak akkor igaz, ha az utasok használják a biztonsági övet, a gyerekülést – mondja Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és pr igazgatója. Amennyiben használta az utas a biztonsági felszerelést, akkor elkerülhető a kirepülésből származó súlyos sérülés, ugyanakkor a biztonsági öv egy komolyabb erőnyomásnál mellkas-sérülést okozhat.

        A korszerű személyautók előnye a fokozott biztonság, hátránya pedig a dinamikus menet tulajdonság (eleve gyorsabb, agresszívebben gyorsul). Éppen ezért a gyorshajtás a közúti balesetek legfőbb oka, emellett a fáradtság miatti elalvás, elbóbiskolás is jellemző, illetve a zéró tolerancia ellenére gyakori az ittas vezetés, ráadásul volt már rá eset, amikor felmerült a kábítószeres befolyásoltság gyanúja is.

        A statisztikákat figyelve: a közlekedési balesetek főbb okaiban és okozóibanaz elmúlt évekhez képest nem történt érdemi változás. Első helyen az abszolút és a relatív gyorshajtás (873 eset), másodikon az elsőbbség meg nem adása (792 eset), harmadikon pedig az irányváltoztatási, haladási, és bekanyarodási szabályok megsértése (412 eset) áll. A személysérüléses közúti balesetek 65 százalékát személygépkocsi vezetők, 10 százalékát tehergépjármű vezetők, szintén 10 százalékát pedig kerékpárosok okozták. A gyalogosok a közúti balesetek közel 8 százalékát idézték elő.

        Igazán elgondolkodtató adat, hogy a TISPOL (European Traffic Police Network) tavaly augusztus végi nemzetközi sebességellenőrző kampánya során hazánkban három nap alatt több mint 8 ezer gyorshajtóval szemben indult eljárás.

        Baleseti sérülés: több hónapig is eltarthat a kezelés

        Dr. Patczai Balázst, a PTE ÁOK Mozgásszervi Sebészeti Intézet Traumatológiai és Kézsebészeti Klinikai Tanszék egyetemi tanársegédjét, ortopéd, traumatológus szakorvost kérdeztük.

        Egy átlagos nap hány közúti sérültet látnak el a Traumatológián?

        Az elmúlt években észlelhető volt a súlyos esetek számának csökkenése, manapság ambulanciánkon napi 1-2 és 8-10 beteg között változik az ellátott sérültek száma, a súlyos és könnyű eseteket is beleértve. Időjárási frontok idején több a sérült az utakon, így hozzánk is több beteg kerül.

        Regionális ellátási feladataink vannak, ezért napi gyakorisággal mentőhelikopterrel szállított sérülteket is fogadunk.

        Milyen sérülésekkel kerülnek be önökhöz? Melyek a leggyakoribbak?

        A betegek gyalogos vagy kerékpáros gázolások, valamint gépjárműbalesetek sérültjei, a mechanizmusnak megfelelően jellemző sérülés típusokkal, sérüléskombinációkkal. A személygépkocsi ütközéses baleset sérültjeinél leggyakoribb a fej, mellkas, has zúzódása, repesztett fejsebek, kéz-és csuklósérülések, térd, láb zúzott sérülései. Súlyosabb sérüléseknél, multi- és politraumatizáció esetében testüregi vérzések, több végtagot érintő törések fordulnak elő. Gázolásos esetekben a védőberendezések hiánya miatt súlyosabb sérüléseket tapasztalunk: gyakori a több testtájat érintő sérülés, koponya-, mell-, hasüregi vérzés, ezek kombinációi, kiegészülve nyílt töréssel.

        Átlagosan mennyi időt töltenek a kórházban ezek a betegek?

        A kórházban töltött idő a 2-3 napos megfigyeléstől, a műtét utáni lábadozástól, a több napos-hetes intenzív és baleseti sebészeti osztályos ellátásig terjed. Súlyos szövődmények kialakulása esetén ez a 1-2 hónapig is tarthat. A szükséges rekonstrukciós beavatkozások több alkalommal igényelhetnek kórházi bennfekvést. A rehabilitációs kezelések, amelyek zömében intézményünkben történnek, több hónapig tartanak.

        Több a férfi sérült, mint a nő? 

        Sejthető enyhe férfi dominancia praxisunkban. A személyes megfigyelésem alapján elmondható, hogy a gyalogátkelőhelyen gyakrabban idősebb nők sérülnek meg, kerékpáros gázolásnál pedig olyan középkorú férfiak, akik ittasan ültek fel a biciklire

        Fontos mérföldkő a mentésirányítási informatikai rendszer kiépítése

        Az Országos Mentőszolgálat 771 mentőegységet működtet az országban, a mentőgépkocsik mellett vannak eset és rohamkocsik, mentőmotorok, valamint mentőhelikopterek is. Évente közel egymillió esetük van, ebből a statisztikák szerint több mint 15 ezer a személyi sérüléssel járó közúti baleset (2013-ban 15 557 ilyen eset volt).

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és pr igazgatója a WEBBeteg.hu portálnak elmondta: a mentők folyamatosan monitorozzák, elemzik a feladatszámokat, de ez az összes esetre vonatkozik, beleértve a rosszulléteket, a különböző otthoni és üzemi baleseteket, illetve a közúti baleseteket is. A cél, hogy olyan helyszínre irányítsák a mentőegységeket, ahol több eset van, ahonnan több hívás érkezik, ahol a legnagyobb szükség van a segítségre.

        Ezzel kapcsolatban egy nagy előrelépés várható. A mentőszolgálatnak ugyanis május végére teljesen kiépül a mentésirányítási informatikai rendszere, ennek köszönhetően minden adatot pontosan elemezni tudnak. Egyáltalán nem lehetetlen, hogy olyan rugalmas megoldásokat is alkalmaznak majd, hogy ha például van egy olyan közúti csomópont, útszakasz, ahol a statisztikákat figyelembe véve péntek délutánonként nagy valószínűséggel baleset lehet, akkor már délben a helyszín közelébe küldünk egy mentőautót, hogy közel legyen a segítség – részletezi Győrfi Pál.

        Mire kell figyelnünk?

        • Szabálykövető magatartás (betartani a KRESZ-t, figyelni a jelzésekre és a többi közlekedőre).
        • Biztonsági berendezések használata (a legfrissebb felmérés szerint az első ülésen tízből kilencen csatolnak: legalacsonyabb az övhasználat lakott településen belül a hátsó üléseken, a gyermekek védettsége jelentősen nőtt, de még minden tízedik gyermek védtelenül utazik a gépkocsiban).
        • Vezetésképes állapot az autóra nézve (pl. műszakilag megfelelő autó, az évszaknak megfelelő gumiabroncs).
        • Vezetésképes állapot a vezetőre nézve (kipihent állapotban legyünk, nem fogyaszthatunk szeszesitalt, vagy bódító hatású szert (erős nyugtatókat, kábítószert) a vezetés előtt, illetve alatt).

        Ha fáradt…

        Biztonságunk érdekében az is nagyon fontos, hogy ne legyünk ingerült, ideges (pszichésen alkalmatlan) állapotban, továbbá ne legyünk fáradtak, kialvatlanok, amikor a volán mögé ülünk. Sokan nem is sejtik, de a fáradtság az egyik legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázat, hatása esetenként az ittas állapottal egyenértékű.

        A fáradt vezető csak korlátozottan képes (esetenként képtelen) a jármű biztonságos vezetésére, hiszen mind az információk észlelésének, mind pedig a veszélyek elhárításának képessége súlyos csorbát szenved. A kutatásokon alapuló szakértői vélemények alapján több mint hatszoros a baleseti kockázatunk növekedése akkor, amennyiben fáradtan veszünk részt a közúti forgalomban.

        A fáradtság a test válasza a folyamatos fizikai és mentális igénybe vételre, vagy az alváshiányra. Az európai polgárok nem kevesebb, mint 38 százaléka alvászavarokban szenved.

        A fáradtság okai:

        • a hosszan tartó munkavégzés
        • tartós járművezetés
        • nem elégséges alvás
        • rendszertelen munkabeosztás stb.
        Együtt közlekedjünk!

        Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság 1992. évi megalakulása óta a partnerség elvét képviseli a közúti közlekedésben, ezért a Magyar Kerékpárosklub javaslatát felkarolva élére állt az új kampánynak, amely az „Együtt közlekedjünk!” megnevezést kapta. A kezdeményezés valójában egy olyan országos szintű kampány, amely minden közlekedőnek szól, így gyalogosnak, kerékpárosnak, jármű és gépjárművezetőknek, utasoknak, és a partnerség elvét hirdeti.

        (WEBBeteg - Tóth András, újságíró)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Földimogyoró-allergia

        Dr. Hidvégi Edit

        A tünetek súlyossága az enyhe irritációtól az életveszélyes reakcióig terjedhet.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Elsősegély alkoholmérgezés esetén

        Alkoholmérgezésről akkor beszélhetünk, ha a véralkoholszint eléri a 2,5-4 ezreléket, ami körülbelül 100 g alkohol fogyasztása után következik be.

        Vészhelyzet - Általános tennivalók

        Sosem tudhatjuk, hogy mikor kerülünk olyan helyzetbe, ahol a mentők kiérkezéséig nekünk magunknak kell helytállnunk. A higgadt cselekvés életet menthet vagy megelőzheti a súlyosabb károsodásokat.

        A karácsonyi időszakban is folyamatos betegellátás az ÁEEK intézményeiben

        Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) fenntartásában működtetett intézményekben, kórházakban a betegellátás a karácsonyi időszakban is folyamatos és zökkenőmentes lesz.

        Kanyarójárvány van Romániában

        Kanyarójárvány van Romániában - jelentette be szerdán a bukaresti egészségügyi minisztérium arra hivatkozva, hogy az év első hónapjában 675 megbetegedést regisztráltak a hatóságok, és a betegség két kisgyerek halálához vezetett, egy harmadik esetében pedig feltételezhető, hogy a kanyaró volt a halál oka.

        Nagy gondot kell fordítani a koponyasérülések megelőzésére - konferencia

        A koponyasérülések megelőzésének fontosságát hangoztatták a Pécsi Tudományegyetem (PTE) e témában rendezett konferenciájának előadói kedden a baranyai megyeszékhelyen.

        A közlekedési szabályok betartásán emberéletek múlnak

        Ezt nem lehet megszokni: megrázó minden egyes értelmetlenül elveszített élet – hangsúlyozta Dr. Pápai György, az Országos Mentőszolgálat regionális orvosigazgatója a Magyar Vöröskereszt Hajdú-Bihar Megyei Szervezetének Élet- és egészségnapján tartott mentőhelikopteres baleseti bemutatón Balmazújvároson.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.