• Elhízás: "Csak az evés fogyaszt!"

        Szerző:
        WEBBeteg

        A kínálat bőséges, a súlyfelesleggel küzdők kapkodhatják a fejüket a sokféle "egyedül üdvözítő" módszer hallatán.

        Mert vannak csodapirulák, alakformáló masinák, garantált eredményt hozó léböjt kúrák, salaktalanítás, méregtelenítés csoportokban, kitalálták az alva fogyás lehetőségét, olykor egészen elképesztően arcátlan módon bizonygatják, hogy három hét alatt akár 30 kilót le lehet dobni, persze csillagászati árakért, és életünk kockáztatásával. Hol az igazság?

        Hirdetések

        Az elhízás valóban világprobléma, és nem csak a jóltápláltság okán. Vannak, akik nem veszik komolyan, nem zavarja őket egyre gyarapodó súlyuk, mert elhitetik magukkal, hogy ez a fazonjuk, és így érzik jól magukat a bőrükben. Ez igaz is lehet, mindaddig, míg a szervezet vészcsengője meg nem szólal. A másik véglet, mikor valaki már attól megrémül, és vad, sanyargató diétába kezd, ha ünnepek alatt felkúszik rá néhány felesleges kiló.

        Az elhízás okai


        Bár a testtömeg kialakulásában genetikai hatások is szerepelnek, a többletsúly oka az, hogy a bevitt kalória nagyobb, mint a felhasznált kalória. Ha Ön több kalóriát vesz fel, mint amennyit lead, akkor a szervezete zsír formájában tárolni fogja a felesleges kalóriákat.
        Az elhízás okai >>

        A metabolikus X szindróma még a legfejlettebb társadalombiztosítási rendszert is megrokkanthatja anyagilag, tehát van miről beszélni - mondja Tóth Zsigmond, a Gyógynövényklub elnöke, természetgyógyász, aki hosszú évek tapasztalatai alapján van "otthon" ebben a témában. Hogy mit is értünk metabolikus X szindrómán? Egy négyes fogatról van szó, amelyben jelen van az elhízás, a magas vérnyomás, a magas vérzsír (koleszterin, triglicerid) és a cukorbetegség.

        Valamennyi az anyagcsere betegsége, és általában egymás társaságában fordulnak elő, bár mindegyik képes önállóan is súlyosan megbetegíteni a szervezetet. Tehát vezető betegségekről van szó, olyanokról, amelyek világszerte érintik a népességnek csaknem a felét.

        Beszéljünk az elhízásról első nekifutásra, hiszen ahol jelen van, előbb-utóbb magával hozza az említett többi károsító tényezőt is. Minden fogyasztással kapcsolatos csodaszer és csodamódszer terjedésének ellenére az ENSZ álláspont szerint a túlsúly betegség, egy nem gyógyítható betegség, amely semmilyen terápiával, műtéttel vagy bármilyen más egyéb eszközzel nem szüntethető meg véglegesen.

        Bár a túlsúly igazi csapda, alkati sajátosság is gyakran, amely folyamatos odafigyelést, karbantartást igényel, és szigorú életvezetést, nem kell lemondanunk megfékezéséről. Viszont bármit olvasunk és hallunk, hogy néhány nap alatt, észrevétlenül, tartósan - igaz, méregdrágán - lefogyasztanak bennünket, ne higgyük el, mert az ilyen ajánlatok a gyakorlatban sorra csődöt mondanak. Vagyis azt mondhatjuk: a túlsúly olyan, mint a rossz házasság, ahol nincs lehetőség válásra, de az együttélést meg lehet könnyíteni, elviselhetővé lehet tenni.

        A stressz elhízáshoz vezet


        Körülbelül egy évtizede ismert az a tény, hogy a krónikus stressz és az elhízás között szoros összefüggés áll fenn. Az elhízás kialakulásában kulcsfontosságú szerepet betöltő neuropeptid Y molekula szerepét is régóta vizsgálják, a stressz indukálta folyamatokban betöltött funkciója évek óta foglalkoztatja a kutatókat.
        Az elváltozások visszafordíthatók? >>

        A túlsúly kemény harcos, makacs, éppen ezért csak erős elhatározással érdemes felvenni vele a küzdelmet. Csak okosan, türelemmel tudjuk kicselezni. Azt tudnunk kell, hogy a túlsúlynak mindig oka van, és az ok sokféle lehet a lelkitől a hormonálisig. Tehát komplex összetevői vannak.

        Aki valóban fogyni akar, a tényt kell önmagában tisztáznia, vállalva a következményeket. Mert a fogyás nem pillanatnyi történés, nem kívánságműsor, hosszú folyamat eredménye, és e folyamat bizony nem mindig szívderítő. Vannak buktatói, pszichés hatásai, a kedélyhullámzástól a depresszióig és agresszivitásig.

        Sok kövér ember érdekes módon ragaszkodik a zsírtömegéhez, néha tudat alatt is. Pedig a felesleges zsírtömeget "el kell engedni" ahhoz, hogy tartós lehessen az eredmény. Ha megvan a hízás oka, és megszületett az elhatározás a fogyást illetően, akkor jöhetnek a gyakorlati lépések.

        A zsíreltüntetésnek öt alapfeltétele van. Tudomásul kell vennünk: csak az evés fogyaszt. Ez azt jelenti, hogy a zsírt csak az anyagcsere képes elégetni, ami viszont kizárólag evés közben működik. Már ezért is hamis minden olyan állítás, hogy önsanyargató diétába kell kezdeni! A mérleg fontos "cinkostárs" a folyamat során.

        De vigyázat, a mérleg csal! Ha nem eszünk egy ideig, néhány kilót biztosan leadunk, mert kiürülnek a beleink, lemegy néhány kiló a hús- és zsírtömegből, és a szervezetben jelen lévő vízből is. Egyszerű öncsalás, mert többnyire nem a zsír fogy, csak az izomtömeg, és az így leadott kilók gyorsan vissza is jönnek. Második fontos szempont a táplálékbevitel időpontja, a hányszor és mikor alapvető kérdése.

        Ellenőrizze magát!


        Lehetőleg csak egyforma időközönként, minimum háromszor, maximum hatszor táplálkozzunk naponta, és az időpont reggel 8 és este fél 7 között történjen. A harmadik a táplálék összetétele. Erre fokozottan figyelni kell. A finomított szénhidrátokból - fehér lisztből, fehér cukorból -, a zsírokból - állati-növényi olajokból, zsírokból, tejtermékekből - azonnal zsír lesz.

        A netről letölthető Glikémiás Index Táblázat megmutatja, hogy egy adott ételből milyen hamar mennyi zsír épül be a szervezetbe. A negyedik követelmény a mozgás mennyiségének növelése, mert ezzel direkt módon nő a napi elégetett zsírmennyiség. Fogyás szempontjából azt tekinthetjük mozgásnak, amikor a pulzusszám legalább 20 percre 15-20 százalékkal megemelkedik.

        Ez a mozgásmennyiség már egy napi sétával is bevezethető. Negyven perccel érjük el - a pulzusszám kisebb emelése mellett - azt a napi mozgásnövekedést, amely már egy jó fogyókúrás, zsírtömegcsökkentő hatású mozgásmennyiségnek számít. Az ötödik megszívlelendő tanács, hogy minden nap fogyasszunk fehérjét, mert ha ezt nem kapja meg a szervezet, saját fehérjénk bontódik el, azt éljük fel. Ez azzal a következménnyel jár, hogy nem csak a zsírunk ég le rólunk, hanem az izmaink is.

        Ha viszont elfogyasztjuk a szükséges, jó minőségű fehérjemennyiséget, akkor az emésztés és az anyagcsere csak a zsírt dolgozza le rólunk. Érdemes néhány trükköt is megjegyezni a tartós fogyás eléréséhez.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A folyamat közben ki kell védeni a néha ránk törő evési rohamokat, oly módon, hogy a napi kalória- és ételmennyiség csökkenését minél kevésbé vegyük észre. Az például mindenki számára elviselhető, ha a kávéját cukor nélkül issza meg, a finomliszt helyett teljes kiőrlésűt választ, zsíros túró, joghurt helyett pedig soványt, illetve zsírszegényt.

        Ha étkezések előtt valaki megiszik egy pohár vizet, az növeli a teltségérzetet. Már az ilyen, nem túl drasztikus étrendváltás néhány hónap alatt 5-15 kiló mínuszt eredményezhet. Tehát van remény, de időigényes folyamatról van szó, semmit nem szabad elsietni. Kényelmesen, megfelelő önkontrollal tartós eredményt lehet elérni.

        A győzelem kulcsa nálunk van. Az alapszabályok betartása önfegyelmet kíván, de nem lehetetlen, és a jobb közérzet, a testi-lelki átalakulás, az egész szervezet felszabadulása mindenképpen megéri. A titok egyszerű: mindent elvégez a szervezet. Nekünk csak segíteni kell, és a győzelem garantált, hiszen magunkat győzzük le.

        (MTI)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Sok a tévhit a gyerekek diétájával kapcsolatban

        A dietetikus szerint főként az interneten ismerkednek meg a szülők a tévhitekkel.

        Le akarok fogyni, reménytelen? - Az orvos válaszol

        33 éves nő vagyok és 95 kiló. Már rengeteg csodadiétát, fogyasztószert kipróbáltam, de amikor sikerült is 74 kilóra lefogynom, pár hónap alatt visszahíztam. A háziorvosom azt mondja, fogadjam el magam így, ahogy vagyok. Mit tegyek? - A WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        Újév és karácsony között híznak el az emberek: Hogy lehet karcsú tavaszra?

        A szűk farmert és a lepattanó inggombokat sokan az adventi időszak számlájára írják, pedig ilyenkor felmérések szerint átlagosan csupán 370 gramm súlyfelesleget halmozunk fel. A fölösleges kilók valójában nem karácsony és újév között, hanem újév és karácsony között rakódnak le.

        Testsúlycsökkentés - Orvosilag megalapozatlan diéták

        Ha visszatekintünk az elmúlt évtizedek testsúlycsökkentő módszereire, akkor elég összetett képet kapunk, elég sok változást éltünk meg. Ezek az események két részre oszthatók: egyrészt az orvosi, dietetikusi ajánlásokra, másrészt pedig arra a számos - interneten, telekommunikációban megjelent - módszerre, sokszor csodamódszerekre, amelyek tudományosan nem bizonyíthatók, nem csak hatásuk, sokszor mellékhatásaik sem ismertek.

        Elhízás: nem veszünk tudomást a veszélyről

        A túlsúlyos emberek közül sokan állandó érzéki csalódás elszenvedői: egyáltalán nem veszik észre, hogy a mérleg az ő esetükben az egészségesnél nagyobb terhelésnek van kitéve, s ezzel együtt elbagatellizálják az elhízás egészségi következményeit is.

        A 10 legjobb diétatipp az adventi időszakra

        Ha most lead néhány plusz kilót, akkor az ünnepek után sem kell aggódnia testsúlya miatt. Egyszerű tanácsokat adunk, melyek segítségével megszabadulhat a fölösleges zsírpárnáktól önsanyargatás nélkül.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.