Kulcs a genomikai kutatásokhoz

Debreceni Egyetem
megjelent:

A modern genetikai felfedező alapkutatásokhoz nyújt segítséget a Debreceni Egyetem Lendület kutatócsoportjának módszertani tanulmánya, amelyet a rangos tudományos szaklapban, a Genome Research-ben publikáltak.

Székvölgyi Lóránt- A tudományos publikáció fókuszában a genomika, vagyis a modern genetika alapját képező és szerte a világban alkalmazott térképezési módszer áll. Ezzel a metodikával a kromoszómák mentén bizonyos orvosi, biológia vagy evolúciós szempontból érdekes, illetve fontos eseményeket lehet feltérképezni – magyarázza Székvölgyi Lóránt, a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Kar Biokémiai és Molekuláris Biológiai Intézet adjunktusa.

A szakember által vezetett MTA-DE Lendület Genomszerkezet és Rekombináció Kutatócsoport megfigyeléseinek középpontjában az úgynevezett R-hurkok álltak. A kromoszómákban lévő különleges DNS-szerkezetek bizonyos betegségek esetén felhalmozódnak a kromoszómák mentén, ez pedig DNS-károsodást és a genom instabilitását okozza. A kutatócsoport vezetője fontosnak tartja ezeknek a feltérképezését, egyebek mellett a mutációk, vagy a DNS-törések kialakulásának megértése miatt.

- Tanulmányunkban az R-hurkok kapcsán mutattuk be, hogy az alapkutatásokban használt genomikai térképezési módszernek milyen buktatói és előnyei vannak. Egy nagyon alapos és mély analízist készítettünk. Az átfogó elemzés eredményei alapján pedig tettünk egy ajánlást, hogy miként kell a módszert úgy használni, hogy azt a tudósok a felfedező alapkutatásokban a legpontosabban tudják alkalmazni – részletezi Székvölgyi Lóránt, aki úgy látja, hogy a genetika és a genomika területén kiemelkedő jelentőségűnek számító Genome Researchben megjelent tudományos leírás kiválóan alkalmas arra, hogy a Debreceni Egyetemre nemzetközi szinten is odafigyeljenek.

Ez is érdelkeheti 5 különböző ráktípus diagnosztizálható az új típusú vérvizsgálattal

(Debreceni Egyetem)

Cikkajánló

Krónikus fejfájás

Tippek krónikus fejfájásban szenvedőknek.

Hátfájás

Mit érdemes tudni a hátfájásról?

WEBBeteg - Füzesi Zsuzsa, fordító
WEBBeteg - Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus
WEBBeteg - Dr. Fáklya Mónika, gyermekgyógyász, endokrinológus
WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus, pszichoterapeuta
WEBBeteg - Dr. Balogh Andrea, gyermekgyógyász, Dr. Kerekes Éva, neurológus, gyermekneurológus
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.