• Génmódosított szalmonella-baktériumokkal pusztíthatók el a daganatos sejtek

Az ételmérgezést okozó szalmonella-baktérium génmódosított törzsei hatékonyan semmisítik meg a daganatos sejteket anélkül, hogy károsítanák a gazdaszervezetet - bizonyították sejttenyészeteken és állatkísérletekben az Arizonai Állami Egyetem tudósai.

Kutatási eredményeiket összefoglaló tanulmány az Amerikai Mikrobiológiai Társaság folyóiratában, az mBio online kiadásában látott napvilágot.

A szalmonella baktérium elpusztítja a daganatos sejteket

Laboratóriumban megváltoztatott szalmonellák segíthetik a jövőben a rákterápiát: az élelmiszermérgezések gyakori okozóit célzottan bejuttatnák a daganathoz, hogy elpusztítsák azt. A baktérium előnye, hogy rossz vérellátású szövetekben is jól érzi magát, így a kemoterápiával ellentétben eléri a karcinóma vérerekkel gyengén ellátott területeit is. A szalmonella baktérium elpusztítja a daganatos sejteket>>

A tudósok évekkel ezelőtt már bizonyították, hogy a baktérium meghatározott törzse, a salmonella enterica képes elpusztítani a tumorsejteket. Különösen hatékonynak bizonyult a törzs egyik válfaja, a salmonella enterica serovar typhimurium, amely nemcsak képes "megszállni" a tumort, hanem kifejezetten daganatellenes hatással is bírt. Ugyanakkor a mikroorganizmus esetleges onkológiai alkalmazásához el kellett érni, hogy ne legyen mérgező a gazdaszervezet számára. A baktérium ugyanis rendkívül súlyos ételmérgezéseket okoz, amely szepszishez, de akár halálhoz is vezethet - olvasható az Amerikai Mikrobiológiai Társaság honlapján.

Az új kutatás során az Arizonai Állami Egyetem kutatói arra törekedtek, hogy megváltoztassák a salmonella-törzs külső membránjának lipopoliszacharid-szerkezetét, csökkentve ezzel a baktérium mérgező képességét. A lipopoliszacharidok (LPS) jellemzően mérgezőek, ám a baktériumok e toxinokat nem választják ki, tehát nem szabadulnak ki a gazdaszervezetbe, amíg a kórokozó él. Az elpusztuló mikroorganizmusból kiáramló LPS viszont a véráramba kerülve szeptikus sokkot válthat ki, amely szélsőséges esetben akár halálhoz is vezethet.

Géntechnológiai eljárásokkal a kutatók igyekeztek kiiktatni az LPS szintéziséért felelős géneket, majd tesztelték a mutáns salmonella-törzseket humán tumorsejt-tenyészeteken és egérkísérletek során. Végső soron sikerült egy olyan baktériumtörzset kitenyészteniük, amely csupán a tumorba bejutva vált mérgezővé. A mikroorganizmus egyetlen fogyatékossága, hogy nem volt elég invazív, nehezen volt képes "elárasztani" a tumort. A problémát egy újabb génmódosítással oldották meg, amelynek eredményeként a salmonella-baktérium immár viharos sebességgel "szállta meg" a daganatot

A kutatásokat irányító Roy Curtiss professzor szerint a baktérium annak köszönhetően tud villámsebesen toxikussá alakulni a tumorban, hogy bejutva rendkívül gyorsan kezd növekedni és szaporodni. Míg az egészséges sejtekben a salmonella lassan, 24 óra leforgása alatt csupán egyszer, legfeljebb kétszer osztódik, a tumorban ezt óránként teszi meg.

"Ez a kutatás komoly előrelépést jelent új onkoterápiás stratégiák kifejlesztése szempontjából" - vélekedett Roy Curtiss, aki szerint az eljárást, amennyiben eljutnak a klinikai vizsgálatokig, kemoterápiával és sugárkezeléssel lenne célszerű ötvözni.

(MTI; forrás: www.asm.org)

Fiatalkori mellrák

Tóth András

Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Az ételmérgezés okai, tünetei és kezelési lehetőségei

Az ételmérgezés olyan hasi panaszokkal, hányással, hasmenéssel járó megbetegedés, mely elkülönül a hasmenést okozó kórképektől. Nem fertőzésről van szó, hanem a betegséget kiváltó baktériumok termelte mérgek, az úgynevezett endotoxinok (vagyis mérgező anyagcsere-termékek) okozta következményekről. A panaszokat romlott, fertőzött élelmiszer okozza.

Fáj a mellkasa? - A bordaközi fájdalom lehetséges okai

Amikor valakinek mellkasi fájdalma kezdődik, hajlamos szinte mindig a legrosszabbra gondolni: biztosan szívrohama van. Pedig a törzs eme, felső területén jelentkező panaszok hátterében számos esetben valamilyen kisebb, banális probléma áll.

Vérmérgezés (szepszis) - Tünetek és a gyógyulás esélyei

A szepszis nehezen meghatározható, az egész szervezetet érintő, összetett tünetegyüttes, amely súlyos formája a beteg halálához is vezethet. A folyamat lényege, hogy a szervezet valamely káros tényezőre adott válaszaként gyulladásos és véralvadási folyamatok aktiválódnak.

Mit kell tudni a sugárterápiáról?

A sugárterápiának nagy szerepe van a daganatos betegek kezelésében. A daganatos betegek több mint fele részesül sugárkezelésben. A sugárkezelés során megavolt energiájú, ionizáló sugárzást használnak. A sugárzás következtében az érintett szövetekben károsodik az örökítő anyag (DNS), így csökken a daganatos sejtek szaporodása.

Tumor vagy ciszta: Mi a különbség?

Mi a különbség a tumor és a ciszta között? Egy ciszta lehet rákos?

A csontok, porcok és ízületek daganatai

A csonttumorok inkább gyermek- és fiatal felnőttkorban fordulnak elő. Az egyetlen gyógyulást hozó kezelési módja a sebészi beavatkozás, amely gyakran végtag-amputációval is végződhet. Éppen ezért fontos a betegség korai stádiumában való diagnosztizálása.