• Bélflóra - Mitől függ az összetétele?

Gyomor-bélrendszerünkben tízszerte annyi baktérium lakik, mint ahány sejtből van a testünk, ezek a baktériumok befolyásolják az immunrendszerünket, egészségünket, vagy betegségeinket, de az emberszabású élőlények esetében évmilliók óta a gazda szabja meg, milyen baktériumok laknak benne.

Születésünkkor gyomrunk és bélrendszerünk steril és csak fokozatosan, a környezetünkből kerülnek be a különféle baktériumok. Az eddigi elképzelések szerint ezt döntően a táplálkozás befolyásolja és ennek megfelelően nagymértékben függ attól, hol is lakunk, honnan kerül asztalunkra, amit eszünk, milyenek a táplálkozási szokásaink.

Howard Ochman és munkacsoportja most azt mutatta ki, hogy a környezetnél, a baktériumoknál fontosabb maga az élőlény, ahová ezek a baktériumok bekerülnek és élhetnek. A kutatók azt vizsgálták, hogy a bélben lévő baktériumok összetételét elsősorban az étel, a földrajzi környezet szabja meg, vagy az, hogy embernek vagy valamilyen majomnak az emésztőrendszerében élnek. A legkorszerűbb technikákkal vizsgálták a székletmintákat, melyek a legfontosabb emberszabású lényektől származtak.

Tanulmányozták a gorillák két fajának és különféle csimpánzoknak a székletét, valamint Afrika, illetve az Egyesült Államok területén lakó emberek béltartalmát. A baktériumok esetében a sejtek mitokondriumában lévő dezoxiribonukleinsav elemzésével olyan genetikai jellemzőket hasonlítottak össze, melyek a korábbi tanulmányoknál sokszorta pontosabb meghatározást tettek lehetővé.

Korábban azt tartották, hogy az emésztőrendszerünkben lakó baktériumok összetétele attól függ, mit eszünk, hol élünk. Ochman professzor és munkatársai azt mutatták ki, hogy vannak egyéni eltérések, de alapvetően a bélflóránk attól függ, milyen fajhoz tartozunk. A beleinkben létező baktériumok nagy mértékben befolyásolják egészségünket, betegségeinket, de létezésükhöz mi vagyunk a mindent megszabó környezet.

Sarcoidosis

Dr. Lajtos Melinda

A betegség jelentősége abban áll, hogy kórlefolyása nem jósolható meg.

Kiurgó pulzus

Kardioközpont

Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

Kevesebbszer alakul ki daganatos betegség az allergiásoknál

Mivel az allergia tulajdonképpen az immunrendszer túlzott válasza, így azoknál, akik allergiásak, ritkábban alakul ki daganatos betegség, mivel a fokozott immunválasz a degenerált sejtosztódást is megtámadja.

Az antibiotikum indokolatlan szedése növelheti az allergia kialakulásának az esélyét

Az antibiotikumok nagyon sok hasznos bélbaktériumot is elpusztítanak, amiknek a hiánya komoly gondot okoz az emésztőrendszerben. Mivel az immunrendszer egyik központi helye a bélrendszer, a gyerekkorban sokszor felborított bélflóra sok esetben felnőttkorban növeli az allergiás megbetegedések kialakulását.

A probiotikumok egészségügyi előnyei - Tények és kutatási eredmények

A probiotikumok olyan jótékony mikroorganizmusok, amelyek védőhatást biztosítanak bizonyos kórokozókkal szemben, és amelyek számos élelmiszerben is megtalálhatóak. A probiotikumokról úgy tartják, hogy a bélflóra kiegyensúlyozása által igen fontos szerepet játszanak a megfelelő bélműködés és emésztés fenntartásában.

Táplálkozási tippek az immunrendszer egészséges működésének megőrzéséhez

Az immunrendszer működését helyes táplálkozással, megfelelő folyadékbevitellel, rendszeres testmozgással edzhetjük, erősíthetjük.

Mikor szedjünk probiotikumot?

A probiotikumok a bél mikroflórájának olyan, jótékony hatással bíró, természetes, élő mikroorganizmusai, melyek segítenek megőrizni és helyreállítani bélflóránk egészségét, és ezzel immunrendszerünk megfelelő működésében is nélkülözhetetlenek.

A túlzott tisztaság állhat a gyermekkori leukémia hátterében

Az akut limfoblasztómás leukémia kétezer gyermekből egyet sújt - írta a tanulmányt ismertető BBC News. Mel Greaves, a Brit Rákkutató Intézet tudósa 30 év alatt összegyűlt bizonyítékokkal támasztotta alá, hogy az immunrendszer veszélyessé válhat, ha az élet korai szakaszában nem találkozik elég kórokozóval. Ez azt jelenti a tudós szerint, hogy a betegséget meg lehetne előzni.