• Stroke - Egy genetikai mechanizmus segíthet

Brit kutatóknak a központi idegrendszer fejlődésében kulcsszerepet játszó genetikai mechanizmust sikerült felfedezniük, amely idővel lehetővé teheti a stroke (agyi érkatasztrófa), az Alzheimer-kór, vagy az agydaganatok gyógyítását.

A kutatás során, amelynek eredményeit a Nature Neuroscience című folyóiratban tették közzé, a tudósok azt mutatták ki, hogy a Sox9 elnevezésű gén kulcsszerepet játszik a magzat idegrendszeri őssejtjeinek a kialakulásában. E "mestersejtekből" alakulnak ki a továbbiakban az agy és a gerincvelő sejtjei, szövetei. Egérkísérletek során a tudósoknak a gén segítségével sikerült beindítaniuk az idegrendszeri őssejtek fejlődését. A módszer a tudósok reményei szerint idővel lehetővé teszi a károsodott agyszövet pótlását.

Stroke - Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

"Felismerve, hogy a Sox9 gén kulcsszerepet játszik a központi idegrendszer fejlődésében, egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy kontrolláljuk az agyi őssejteket és különféle sejttípusokat állíthassunk elő a sérült szövet regenerálására" - hangsúlyozta a kutatást irányító James Briscoe, a brit Medical Research Council (MRC) tudósa. Hozzátette: a szövetpótlás lehetősége reményt jelent betegek millióinak, akik Alzheimer-kórban, agytumorban vagy stroke-ban szenvednek, bár a módszer gyógyászati alkalmazására még sok évet kell várni.

Mint a kutatók a tanulmányukban kifejtették, a fogantatástól számított két hét múlva kezdődik a központi idegrendszer kialakulása a humán embrióban. A következő három hétben az idegrendszer javarészt úgynevezett neuroepitheliális sejtekből áll, amelyek igen gyorsan növekednek, s lefektetik a jövendő agy és gerincvelő "alapjait". Az "alapozás" után kezdenek csak megjeleni a központi idegrendszert alkotó különböző sejtek, amelyek őssejtekből fejlődnek ki. A kutatócsoport arra derített fényt, hogy a Sox9 nevű gén a neuroepitheliális sejtek őssejtekké való átalakulásához szüksége. A génnek ráadásul nem csupán a magzati életben van szerepe, a Sox9-nek köszönhetően őrzik meg a felnőtt agy sejtjei a megújulásra és differenciálódásra való képességüket. A vizsgálat során az is kiderült, hogy a Sox9 működéséhez az Shh elnevezésű gén szükséges. Amennyiben a Sox9-ben valamilyen genetikai meghibásodás volt, sokkal nehezebben reparálódtak a későbbiekben az idegsejtek.

Az intimlézer

Dr. Kiss György

Hogyan zajlik a nőgyógyászati lézerkezelés, és mikor alkalmazzák?

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Az idegrendszer regenerálásával megszépül a bőr

Az idegrendszer befolyásolja a hormonháztartást, ha valaki például gyerekkorában olyan élelmiszereket fogyasztott, amik jelentős mértékben megnövelték az inzulinszintet a szervezetben, akkor annak valószínűleg aknés bőrproblémái lesznek. Növényi hatóanyagokkal regenerálható az idegrendszer, ami után a legtöbb bőrprobléma is rendeződik.

Mi a Parkinson-kór?

A Parkinson-kór közel 200 évvel ezelőtti első leírása óta a kutatók mára felderítették a hátterében álló rendellenességek legtöbbjét. A betegség genetikai és környezeti tényezők kombinációjának eredménye, jelenleg utóbbiak szerepe tűnik nagyobbnak.

Rendszeres kávézás - Milyen a hatása?

A kávé élénkítő hatással van agyunkra és idegrendszerünkre is. Tévedés azonban, hogy a mindennapos kávéfogyasztás hosszú távon is emelheti teljesítményünket - állítják a Bristoli Egyetem kutatói.

Több mint TestŐr előzetes

A gyerekek idegrendszeri fejlődését a mozgás segíti elsősorban. A speciális fejlesztő tornák segítenek az írási és olvasási nehézségek megelőzésében vagy korrigálásában. Hogyan vehető észre, ha baj van, és mely gyerekek veszélyeztetettek a leginkább? Megkérdezzük.

Az elhízáshoz vezető okok

Bár a testtömeg kialakulásában genetikai hatások is szerepelnek, a többletsúly oka az, hogy a bevitt kalória nagyobb, mint a felhasznált kalória. Ha Ön több kalóriát vesz fel, mint amennyit lead, akkor a szervezete zsír formájában tárolni fogja a felesleges kalóriamennyiséget.

Mi van a szépség mögött?

Tudat alatt is a szimmetrikus arcot tartja a legtöbb ember vonzónak. A szimmetria pedig a genetikai tökéletességről árulkodik. Persze igazán szimmetrikus arc nem létezik, de minél szimmetrikusabb egy arc, annál egészségesebb génállomány van a háttérben. Így igazából a szépség keresése a minél tökéletesebb örökítő gének keresése is egyben.