• Antibiotikumok pusztíthatják el a bélflórát

A bélrendszerben élő jótékony baktériumokat súlyosan károsíthatják még az enyhének tartott antibiotikumok is – írták a kaliforniai Stanford Egyetem kutatói.

A nőknél - akik a ciprofloxacin nevű antibiotikumot szedték - a jótékony baktériumok egész populációit pusztította el a szer, és olyan is akadt a vizsgáltak közt, akinél hónapokba telt, mire helyreállt a bélflóra eredeti egyensúlya. A három nő esettanulmánya alapján levont következtetéseket az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben tették közzé a kutatók.

Az önkéntesek a követéses tanulmány tíz hónapja alatt kétszer, alkalmanként öt napon át szedték az antibiotikumot. A kutatásban DNS-elemzéssel, székletmintákból állapították meg, hogy milyen mikrobák alkották az önkéntesek bélflórájának összetételét.

Mint a kutatást vezető Les Dethlefsen és David Relman írta, a ciprofloxacin hatása a bélbaktériumokra határozott és gyors volt. A kezelés befejezése után egy héttel kezdtek a baktériumközösségek visszatérni eredeti állapotukba, ám az sokszor tökéletlenül sikerült.

"Az emberi bélrendszer bolygónk egyik legösszetettebb ökoszisztémája" - hangsúlyozták tanulmányukban a kutatók. A bélbaktériumok szerepet játszhatnak az elhízásban, valamint az allergia vagy más, autoimmun betegségek kialakulásában. Ráadásul az újraépülő baktériumflórában nagyobb valószínűséggel jelennek meg antibiotikumoknak ellenálló törzsek is.

Kiurgó pulzus

Kardioközpont

Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

Diabétesz, inkontinencia

B. M., szakfordító

Összefüggés van a hólyag működészavara és a cukorbetegség között.

Az antibiotikum indokolatlan szedése növelheti az allergia kialakulásának az esélyét

Az antibiotikumok nagyon sok hasznos bélbaktériumot is elpusztítanak, amiknek a hiánya komoly gondot okoz az emésztőrendszerben. Mivel az immunrendszer egyik központi helye a bélrendszer, a gyerekkorban sokszor felborított bélflóra sok esetben felnőttkorban növeli az allergiás megbetegedések kialakulását.

A probiotikumok egészségügyi előnyei - Tények és kutatási eredmények

A probiotikumok olyan jótékony mikroorganizmusok, amelyek védőhatást biztosítanak bizonyos kórokozókkal szemben, és amelyek számos élelmiszerben is megtalálhatóak. A probiotikumokról úgy tartják, hogy a bélflóra kiegyensúlyozása által igen fontos szerepet játszanak a megfelelő bélműködés és emésztés fenntartásában.

Mikor szedjünk probiotikumot?

A probiotikumok a bél mikroflórájának olyan, jótékony hatással bíró, természetes, élő mikroorganizmusai, melyek segítenek megőrizni és helyreállítani bélflóránk egészségét, és ezzel immunrendszerünk megfelelő működésében is nélkülözhetetlenek.

Szuperbaktériumok - Az orvostudomány egyik legnagyobb kihívása

A penicillin Fleming általi felfedezése 1928-ban, majd rutinszerű gyógyszerként való bevezetése 1941-ben indította el a különböző baktériumok örökítő anyagaiban is azokat a változásokat, melynek következményeként mára multi drug rezisztens kórokozókról, vagy, ahogy a köznyelv nevezi, szuperbaktériumokról beszélhetünk, mely az orvostudomány egyik legnagyobb kihívása lesz a XXI. században.

Nem mindig az antibiotikum a megfelelő gyógymód

A visszatérő felfázásos betegségeknél sokszor alkalmazták régen az antibiotikum kúrát, pedig szelídebb gyógymóddal is eredményeket lehet elérni. Az antibiotikum nemcsak a rossz baktériumokat pusztítja el, de a jó baktériumokat is, amiknek hiánya komoly problémákat okozhat.

Óvatosan az antibiotikumokkal!

A penicillin feltalálását követően az addig gyógyíthatatlan betegek millióit lehetett megmenteni a haláltól. Hivatalos orvosi fórumokon is a fertőző betegségek végleges leküzdéséről beszéltek. Napjainkra azonban kiderült: szó sincs erről, sőt, az antibiotikumok elterjedésével új problémákkal kellett szembesülnünk.