A kalciumtartalmú étrend-kiegészítők, melyeket például idősebb korban csontritkulás ellen szednek, növelhetik a szívroham kockázatát - közölték kutatók pénteken a British Medical Journal (BMJ) című orvosi folyóiratban megjelent tanulmányukban.
Csontritkulás teszt |
| Töltse ki tesztünket, és megtudhatja, hogy mennyire nagy a kockázata a csontritkulásnak az Ön esetében! Töltse ki Csontritkulás tesztünket! >> |
A kutatók szerint most közzétett eredményeik azt sugallják, hogy szükség lenne a kalcium szerepének újragondolására a csontritkulás kezelésében. Kalcium tablettákat jelenleg gyakran javasolnak a csontok egészségének javítására és fenntartására, ám egy nemrégiben zárult klinikai próba azt mutatta, hogy a kalcium szedése emelheti a szívroham és más kardiovaszkuláris problémák előfordulásának kockázatát az idősebb, egészséges nők körében.
Cikkünk a hirdetés után folytatódik
Amit tudni kell a csontritkulásról |
| Az oszteoporózis alattomos betegség, kezdetben semmilyen klinikai tünetet nem okoz. Első jele egy kisebb baleset, például egyszerű elesés miatti csonttörés lehet. Bővebben a csontritkulásról>> |
További vizsgálatok céljából egy nemzetközi kutatócsoport - melyet Ian Reid, a Univeristy of Auckland (Új-Zéland) munkatársa vezetett - áttekintette tizenegy különböző, összesen 12 ezer páciens bevonásával készült klinikai teszt eredményeit. Megállapították, hogy a kalcium kiegészítés mintegy 30 százalékkal megnövelte a szívroham kockázatát. A szélütés és a halálozás valószínűsége szintén emelkedett, bár kisebb mértékben.
Az összefüggés független volt a résztvevők korától, nemétől, valamint a kiegészítő típusától. Bár az egyénekre vonatkozó abszolút kockázat mértéke így is szerény, a kalcium kiegészítők igen elterjedt alkalmazása a népesség egészét tekintve jelentős egészségügyi következményekkel járhat.
Korábbi tanulmányok azt mutatták, hogy az étrend megváltoztatásával bevitt többlet kalcium nem növeli a kardiovaszkuláris problémák előfordulását, ami azt sugallja, hogy a kockázat a kiegészítőkhöz köthető.
A kalcium felszívódása és a D-vitamin kapcsolata |
| A mellékpajzsmirigyben termelődő parathormon a csontok fokozott bontásával és az aktív D-vitamin képzésének elősegítésével növeli a kalciumszintet. A D-vitamin a kalcium bélből való felszívódását, és a vizelettel való kiválasztás csökkenését segíti. A napi ajánlott mennyiségű D-vitamin megfelelő kalciumszintet biztosít az egészséges csontozat kialakításához, viszont túl nagy mennyiségben még a csontokból is felszabadítja a kalciumot, ezért nem szabad túlzásba vinni szedését. Hiányában szinte biztosan nem szívódik fel elég kalcium. Az alacsony kalciumszint izomgörcsöket, izomfájdalmat, érzészavarokat okozhat, mert fokozódik az idegek és az izmok ingerelhetősége, vagyis kisebb ingerekre hevesebben reagálnak. Hosszú távon csontritkulás alakul ki elegendő mennyiségű kalcium nélkül. A kalcium felszívódása és a D-vitamin kapcsolata>> |
(MTI)
Puffadás, emésztési zavarok? Pattanások, kiütések? Visszatérő fejfájás? Migrén? (x)
Dr. Csuth Ágnes
Orvos tanácsadó
Regisztráljon és kérdezzen!
Regisztráció Kérdés feltevés Válaszaim megtekintése Összes orvos válaszol kérdésGyakori kérdések Egészséges élet témában:
Futás-szúrás Veszélyesek-e a táplálékkiegészítők? Fizikai aktivitás