• Egyedi baktériumnyomot hagyunk hátra

Az ujjlenyomaton kívül mást is hagynak az emberek a tárgyakon, amikor megérintik azokat, számos mikroorganizmus marad vissza a vizsgálódók számára - közölték amerikai kutatók hétfőn.

Kilenc ember hagyta azokat az egyedi bakteriális genetikai nyomokat, amelyek a kutatók szerint ellenálltak a mindennapi hőmérsékletingadozásnak, páratartalomnak és napsugárzásnak is.

Eltűnt az ujjlenyomata egy rákbetegnek a gyógyszertől

Az eset úgy derült ki, hogy a beteget 2008 decemberében nem akarták beengedni az Egyesült Államokba, mivel nem tudtak tőle ujjlenyomatot venni.
        Négy órán át tartották fogva >>

"Mindannyian egyedi baktériumnyomokat hagyunk hátra, ahogy éljük mindennapjainkat" - tudatta közleményében Noah Fierer kutatásvezető, a University of Colorado munkatársa. A projekt még kezdeti szakaszában jár, ám a szakemberek úgy vélik, az új technika igen jól használható eleme lesz a bűnügyi helyszínelők munkájának.

Az emberen belül és kívül is mikroorganizmusok milliárdjai élnek, és tanulmányok bizonyították, hogy ezek közössége egyedien jellemzi az egyes embereket. Fierer csoportja önkéntesek számítógépes billentyűzetét és egerét törölte át, vett mintát a rajtuk található DNS-nyomokból. Minden egyes esetben sikerült igazolniuk, hogy az eszközökön talált DNS-mintázat a tulajdonos kezén található nyomokkal esett a leginkább egybe, nem pedig másokéval.

A technika 70-80 százalékos pontosságú - jelentette Fierer csoportja az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben közzétett tanulmányban. A szakemberek szerint egy átlagember általában 150 baktériumfaj egyedeit hordja a kezén, és bármely két ember között csupán 13 százalékos átfedés van a kézen élő baktériumfajok között.

Az eszközökről begyűjtött baktériumokat két hétre kitették a szabadba is, hogy lássák, vajon lebomlanak-e. Kiderült, hogy nem. "Ez a megállapítás valódi meglepetés volt számunkra" - mondta Fierer.

Folyamatban van egy nagyobb program is, melyben az emberi "mikrobiomot" térképezik fel a tudósok, az összes mikroorganizmus genomját, melyek a bőrön, orrban, hajon, fülben és az emésztőrendszerben együtt élnek az emberrel.

Ezek hasznos baktériumok, melyek védik a bőrt, segítik az emésztést és az anyagcserét, és betegséget okozó társaikkal ellentétben a szokásos tisztálkodás nem távolítja el őket. "A tenyér felületén lévő baktériumközösségek kézmosás után pár órán belül helyreállnak" - írják a kutatók.

Földimogyoró-allergia

Dr. Hidvégi Edit

A tünetek súlyossága az enyhe irritációtól az életveszélyes reakcióig terjedhet.

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

A WC-ülőke és a fertőzések - Ezért fontos az elővigyázatosság

A gyakorlatban többnyire a látványosan piszkos helyeken van esély komolyabb fertőzést kapni, ám vizsgálatok olyankor is kimutattak betegséget okozó baktériumcsoportokat, amikor a WC-ülőkén nem volt látható látványos kosz vagy folyadék.

Óvatosan az antibiotikumokkal!

A penicillin feltalálását követően az addig gyógyíthatatlan betegek millióit lehetett megmenteni a haláltól. Hivatalos orvosi fórumokon is a fertőző betegségek végleges leküzdéséről beszéltek. Napjainkra azonban kiderült: szó sincs erről, sőt, az antibiotikumok elterjedésével új problémákkal kellett szembesülnünk.

Probiotikumok - A barátságos baktériumok

A probiotikumok azok a baktériumok, melyek együtt élnek velünk, de nem okoznak megbetegedéseket. A barátságos baktériumok segítik az emésztést, védik a szervezetet az ellenséges baktériumok ellen, azaz erősítik az immunrendszert.

Mi van a fogkefén?

Az angol University of Manchester kutatói megállapították, hogy egy fedetlen fogkefe, több mint 100 millió baktériumtól nyüzsög, melyek között a súlyos hasmenést okozó E. coli és a bőrfertőzést okozó staphylococcus is megtalálható.

Antibiotikum - A leggyakoribb tévhitek

A legáltalánosabb téves elképzelés, hogy az antibiotikumok vírusok ellen is hatásosak. Ezeket a készítményeket ugyanis sokáig vírusos megbetegedésekre is felírták az orvosok.

A fertőző agyhártyagyulladás megelőzésének fontos eszköze a védőoltás

A fertőző agyhártyagyulladás megelőzésének egyik legfontosabb eszköze a védőoltás - mondta Galgóczi Ágnes, az Országos Tisztifőorvosi Hivatal járványügyi főosztályának vezetője az M1 aktuális csatorna csütörtöki műsorában.