• A D-vitamin előnyös hatása az immunrendszerre

Kulcsszerepet játszik a D-vitamin a védekezőképesség aktiválásában - mutatták ki a Koppenhágai Egyetem kutatói a Nature Immunology című folyóiratban megjelent tanulmányukban.

A felfedezés magyarázatot ad arra, hogy miért kevésbé aktívak a T-limfociták (a fehérvérsejtek egy csoportja) - az immunrendszer valódi "katonái", amelyek baktériumokat és vírusokat ölnek - olyan betegségek esetén, amelyek esetében a vitamin koncentrációja a vérben viszonylag alacsony.

A D-vitamin
        D-vitamint csak nagyon kevés élelmiszer tartalmaz, legjobb D-vitamin forrásunk a halmájolaj, a máj, a tojás, a tej és tejtermékek, margarinok. Ezt a vitamint többnyire az emberi szervezet maga állítja elő a napfény hatására. Vigyázat! Nemcsak a túl kevés D-vitamin okozhat problémát, hanem a túl sok is. Bővebben a D-vitaminról.

Carsten Geisler és csoportja rámutatott, hogy a gyilkos sejteknek szükségük van a D-vitaminra ahhoz, hogy működésbe lépjenek, ha a vitamin viszont hiányzik a vérből, akkor csak "alszanak".

"Amikor idegen anyagot észlelnek a T-sejtek a szervezetben, akkor egyfajta D-vitamint kereső rendszert, vagyis a vitaminra fogékony +antennákat+ fejlesztenek ki magukban. Ez mutatja meg a szervezetnek, hogy a sejtnek szüksége van a vitaminra, amelynek hiányában a sejtaktiváció elmarad.

Ha a T-sejtek nem találnak elegendő mennyiségű D-vitamint a vérben, nem kezdenek el működni" - magyarázta Geisler.

Vitamin- és ásványi anyag teszt

Tesztelje, hogy szervezete kellően el van-e látva vitaminokkal és ásványi anyagokkal! Töltse ki vitamin- és ásványi anyag tesztünket!>>

A kutatók szerint az emberi szervezet alvó T-sejtjei nem rendelkeznek vitaminreceptorokkal, sem pedig a PLC-gamma1-nek nevezett enzimmel, amelynek megjelenése szintén összefüggésben van a D-vitaminnal, és amely elindítja a sejtben a specifikus immunválaszt a kórokozókkal szemben.

"A tudósok már régen tisztában vannak azzal, hogy a D-vitamin nélkülözhetetlen a kalcium felszívódásához, és hogy szintén fontos tényezője olyan betegségeknek, mint a rák, a szklerózis multiplex. Azonban arra csak most derült fény, hogy kulcsszerepet játszik a védekezőrendszer beindításában" - állapították meg a kutatók.

Az európai lakosság háromnegyedének nincs a szervezetében elegendő mennyiségű D-vitamin, ezért negyven ország kutatói - élükön David Servan Schreiber idegtudóssal - szorgalmazzák a közvélemény érzékenységének felkeltését a vitaminnal kapcsolatos ismeretek iránt.

Az emberi szervezet elsősorban az élelmiszerekkel jut hozzá a D-vitaminhoz - nagy mennyiségben található belőle például a zsíros halakban. Előállításában a bőrt érő ibolyántúli sugárzásnak jelentős szerepe van.

Gasztroparézis

Dr. Felszeghy Enikő

Az étkezési szokások megváltoztatása mellett milyen kezelés jöhet szóba?

Kiurgó pulzus

Kardioközpont

Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

Kevesebbszer alakul ki daganatos betegség az allergiásoknál

Mivel az allergia tulajdonképpen az immunrendszer túlzott válasza, így azoknál, akik allergiásak, ritkábban alakul ki daganatos betegség, mivel a fokozott immunválasz a degenerált sejtosztódást is megtámadja.

Az antibiotikum indokolatlan szedése növelheti az allergia kialakulásának az esélyét

Az antibiotikumok nagyon sok hasznos bélbaktériumot is elpusztítanak, amiknek a hiánya komoly gondot okoz az emésztőrendszerben. Mivel az immunrendszer egyik központi helye a bélrendszer, a gyerekkorban sokszor felborított bélflóra sok esetben felnőttkorban növeli az allergiás megbetegedések kialakulását.

Táplálkozási tippek az immunrendszer egészséges működésének megőrzéséhez

Az immunrendszer működését helyes táplálkozással, megfelelő folyadékbevitellel, rendszeres testmozgással edzhetjük, erősíthetjük.

A túlzott tisztaság állhat a gyermekkori leukémia hátterében

Az akut limfoblasztómás leukémia kétezer gyermekből egyet sújt - írta a tanulmányt ismertető BBC News. Mel Greaves, a Brit Rákkutató Intézet tudósa 30 év alatt összegyűlt bizonyítékokkal támasztotta alá, hogy az immunrendszer veszélyessé válhat, ha az élet korai szakaszában nem találkozik elég kórokozóval. Ez azt jelenti a tudós szerint, hogy a betegséget meg lehetne előzni.

A D-vitamin pótlásának jelentősége krónikus betegségekben

A D-vitamin-hiány okozta népegészségügyi probléma az elmúlt évtizedben a kutatások középpontjába került, és napjainkra egyértelműen igazolódott, hogy a civilizációs betegségeknek tartott kórképekben a betegség előfordulása és a D-vitamin-hiány között összefüggés van.

Naponta fél liter tejet kéne fogyasztani

A tej a kalcium mellett A-, B1-, B2-, B12- és D-vitamint is tartalmaz. Ezenkívül ásványi anyagokban is gazdag. A tejfogyasztás egyre csökken, pedig nemcsak a csontépítésben van támogató szerepe, de a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. A napi átlag másfél deciliter helyett fél liter tej vagy tejtermék lenne az ajánlott mennyiség.