• A D-vitamin előnyös hatása az immunrendszerre

Kulcsszerepet játszik a D-vitamin a védekezőképesség aktiválásában - mutatták ki a Koppenhágai Egyetem kutatói a Nature Immunology című folyóiratban megjelent tanulmányukban.

A felfedezés magyarázatot ad arra, hogy miért kevésbé aktívak a T-limfociták (a fehérvérsejtek egy csoportja) - az immunrendszer valódi "katonái", amelyek baktériumokat és vírusokat ölnek - olyan betegségek esetén, amelyek esetében a vitamin koncentrációja a vérben viszonylag alacsony.

A D-vitamin
        D-vitamint csak nagyon kevés élelmiszer tartalmaz, legjobb D-vitamin forrásunk a halmájolaj, a máj, a tojás, a tej és tejtermékek, margarinok. Ezt a vitamint többnyire az emberi szervezet maga állítja elő a napfény hatására. Vigyázat! Nemcsak a túl kevés D-vitamin okozhat problémát, hanem a túl sok is. Bővebben a D-vitaminról.

Carsten Geisler és csoportja rámutatott, hogy a gyilkos sejteknek szükségük van a D-vitaminra ahhoz, hogy működésbe lépjenek, ha a vitamin viszont hiányzik a vérből, akkor csak "alszanak".

"Amikor idegen anyagot észlelnek a T-sejtek a szervezetben, akkor egyfajta D-vitamint kereső rendszert, vagyis a vitaminra fogékony +antennákat+ fejlesztenek ki magukban. Ez mutatja meg a szervezetnek, hogy a sejtnek szüksége van a vitaminra, amelynek hiányában a sejtaktiváció elmarad.

Ha a T-sejtek nem találnak elegendő mennyiségű D-vitamint a vérben, nem kezdenek el működni" - magyarázta Geisler.

Vitamin- és ásványi anyag teszt

Tesztelje, hogy szervezete kellően el van-e látva vitaminokkal és ásványi anyagokkal! Töltse ki vitamin- és ásványi anyag tesztünket!>>

A kutatók szerint az emberi szervezet alvó T-sejtjei nem rendelkeznek vitaminreceptorokkal, sem pedig a PLC-gamma1-nek nevezett enzimmel, amelynek megjelenése szintén összefüggésben van a D-vitaminnal, és amely elindítja a sejtben a specifikus immunválaszt a kórokozókkal szemben.

"A tudósok már régen tisztában vannak azzal, hogy a D-vitamin nélkülözhetetlen a kalcium felszívódásához, és hogy szintén fontos tényezője olyan betegségeknek, mint a rák, a szklerózis multiplex. Azonban arra csak most derült fény, hogy kulcsszerepet játszik a védekezőrendszer beindításában" - állapították meg a kutatók.

Az európai lakosság háromnegyedének nincs a szervezetében elegendő mennyiségű D-vitamin, ezért negyven ország kutatói - élükön David Servan Schreiber idegtudóssal - szorgalmazzák a közvélemény érzékenységének felkeltését a vitaminnal kapcsolatos ismeretek iránt.

Az emberi szervezet elsősorban az élelmiszerekkel jut hozzá a D-vitaminhoz - nagy mennyiségben található belőle például a zsíros halakban. Előállításában a bőrt érő ibolyántúli sugárzásnak jelentős szerepe van.

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Földimogyoró-allergia

Dr. Hidvégi Edit

A tünetek súlyossága az enyhe irritációtól az életveszélyes reakcióig terjedhet.

Kevesebbszer alakul ki daganatos betegség az allergiásoknál

Mivel az allergia tulajdonképpen az immunrendszer túlzott válasza, így azoknál, akik allergiásak, ritkábban alakul ki daganatos betegség, mivel a fokozott immunválasz a degenerált sejtosztódást is megtámadja.

Az antibiotikum indokolatlan szedése növelheti az allergia kialakulásának az esélyét

Az antibiotikumok nagyon sok hasznos bélbaktériumot is elpusztítanak, amiknek a hiánya komoly gondot okoz az emésztőrendszerben. Mivel az immunrendszer egyik központi helye a bélrendszer, a gyerekkorban sokszor felborított bélflóra sok esetben felnőttkorban növeli az allergiás megbetegedések kialakulását.

Táplálkozási tippek az immunrendszer egészséges működésének megőrzéséhez

Az immunrendszer működését helyes táplálkozással, megfelelő folyadékbevitellel, rendszeres testmozgással edzhetjük, erősíthetjük.

A túlzott tisztaság állhat a gyermekkori leukémia hátterében

Az akut limfoblasztómás leukémia kétezer gyermekből egyet sújt - írta a tanulmányt ismertető BBC News. Mel Greaves, a Brit Rákkutató Intézet tudósa 30 év alatt összegyűlt bizonyítékokkal támasztotta alá, hogy az immunrendszer veszélyessé válhat, ha az élet korai szakaszában nem találkozik elég kórokozóval. Ez azt jelenti a tudós szerint, hogy a betegséget meg lehetne előzni.

A D-vitamin pótlásának jelentősége krónikus betegségekben

A D-vitamin-hiány okozta népegészségügyi probléma az elmúlt évtizedben a kutatások középpontjába került, és napjainkra egyértelműen igazolódott, hogy a civilizációs betegségeknek tartott kórképekben a betegség előfordulása és a D-vitamin-hiány között összefüggés van.

Naponta fél liter tejet kéne fogyasztani

A tej a kalcium mellett A-, B1-, B2-, B12- és D-vitamint is tartalmaz. Ezenkívül ásványi anyagokban is gazdag. A tejfogyasztás egyre csökken, pedig nemcsak a csontépítésben van támogató szerepe, de a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. A napi átlag másfél deciliter helyett fél liter tej vagy tejtermék lenne az ajánlott mennyiség.