• Mitől lesz fogékony az ember a vírusokra? - Kutatás

Feltételezik, hogy több ilyen gén fogékonyabbá teheti az embereket bizonyos vírusokra. Hangsúlyozta, hogy még csak a kutatások bevezető szakaszában tartanak, remélik másoknak is sikerül igazolniuk eredményeiket.

Olasz kutatók pénteki bejelentése szerint bizonyítékokat találtak arra, hogyan avatkoztak be a vírusok az emberi evolúció folyamatába. Négyszáznál több olyan mutációt találtak 139 génben, amelyek szerepet játszhatnak abban, hogy mekkora eséllyel kap el egy ember egy adott vírusfertőzést. Megállapításuk megmagyarázhatja például, hogy miért fertőz meg egyeseket szinte minden keringő vírus, míg mások megússzák a járványokat.

A Milánói Egyetem munkatársai 52 olyan populáció genomját elemezték a világ különböző részeiből, amelyek az emberi evolúció elmúlt 200 ezer évében a vírusok széles körének voltak kitéve. A PLoS Genetics című nyílt hozzáférésű online tudományos portálon (www.plosgenetics.org) közzétett tanulmányban olyan helyekről származó mintákat vizsgáltak, ahol az éghajlat kedvező életfeltételeket biztosított a vírusok számára, ilyenek például Afrika meleg és nedves területei.

Az már korábban is ismert volt, hogy a vírusok befolyásolták az emberi génállomány kialakulását. Egyes tanulmányok adatai szerint a humán genom 8 százaléka az úgynevezett endogén retrovírusokból épült fel: ezek a retrovírusok beillesztették saját génállományukat az emberébe, miután megfertőzték az egyént.

Az olasz szakemberek az emberi genomot átvizsgálva a fertőzések bizonyítékait keresték, és genetikai változatokkal kötötték össze azokat. Több génmutációra bukkantak azoknál a mintáknál, ahol az adott népességet sok különböző vírus fertőzte meg.

Mint Manuela Sironi kutatásvezető elmondta, feltételezik, hogy több ilyen gén fogékonyabbá teheti az embereket bizonyos vírusokra. Hangsúlyozta, hogy még csak a kutatások bevezető szakaszában tartanak, remélik másoknak is sikerül igazolniuk eredményeiket.

Hasonló módszerrel kívánják megkeresni a jövőben azokat a génvariációkat, amelyek a baktériumok és más kórokozók fertőzése iránt teszik érzékenyebbé az embereket - tette hozzá a genetikus.

Orvosi érdekességek

Mitől lesz fogékony egy ember a vírusokra?

Fiatalkori mellrák

Tóth András

Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Ezeket a tüneteket nem szabad félvállról venni

Fiatalabb korban az egészségügyi ismeretek és panaszok csak nagyon kevéssé foglalkoztatnak bárkit is. Pedig rengeteg ok van arra, hogy ne csak az idősebbek figyeljenek jobban egészségükre - következzenek azok a tünetek, amik mellett nem szabad szó nélkül elmenni.

A WC-ülőke és a fertőzések - Ezért fontos az elővigyázatosság

A gyakorlatban többnyire a látványosan piszkos helyeken van esély komolyabb fertőzést kapni, ám vizsgálatok olyankor is kimutattak betegséget okozó baktériumcsoportokat, amikor a WC-ülőkén nem volt látható látványos kosz vagy folyadék.

A köröm betegségei: Mire utalnak?

A köröm kültakarónk része, eltérései számos betegség velejárói lehetnek. A köröm hetente körülbelül egy millimétert nő, a kéz középső ujján a leggyorsabban.

Mekkora esélye van, hogy 5 éven belül meghal? - Becslés vérteszttel

Jelenleg több száz olyan konkrét betegség létezik, amelynek a diagnosztikai kritériumaihoz, azaz, hogy fennáll-e a betegség vagy sem, elegendő egy egyszerű vérvizsgálat. A vérben előforduló különböző eltérések lehetnek kórjelzőek, előszűrésnek tehát kiváló a vérvétel, nem helyettesítik azonban a pontos diagnosztikát.

Mi a leggyakoribb oka, ha lázas a gyermek?

A láz 38 Celsius fok feletti testhőemelkedéssel járó, gyerekkorban gyakran előforduló állapot. Nagyon fontos azonban tudni, hogy ez nem egy betegség, hanem valamilyen betegségnek a kísérő tünete csupán, így akár hasznos is lehet számunkra.

Aktuális influenzahelyzet - Levonulóban az influenzajárvány

2018. február 26. és március 4. között a figyelőszolgálatban résztvevő orvosok jelentéseinek alapján végzett becslés szerint az előző héthez viszonyítva 17,6%-kal kevesebb beteg, 56 800 fő fordult orvoshoz influenzaszerű megbetegedés miatt.