• Őssejtek és új felfedezés

Az öregedés és a rák megértését is segítheti az a tanulmány, amelyben amerikai kutatók módosított őssejtekkel visszafordították az öregedési folyamatot egy ritka genetikai betegségben.

A bostoni Children''s Hospital és a Harvard őssejtekkel foglalkozó intézetének munkatársai közönséges bőrsejtekből létrehozott, az embrionális őssejtekhez igen hasonló tulajdonságokkal bíró, pluripotens őssejteket (iPS-sejtek) hoztak létre.

Mik az őssejtek?
        Az őssejtek olyan sejtek, melyekből – elvileg – az emberi szervezet bármely sejttípusa létrehozható. Szervezetünk sejtekből épül fel, melyek szövetekbe, majd a szövetek szervekbe rendeződnek, végül a szervek szerrendszereket alkotnak. Bővebben az őssejtekről >>
        A dyskeratosis congenita elnevezésű ritka, örökletes betegséget tanulmányozták, amely korai öregedéssel jár. A ismertebb progeriához hasonló igen ritka betegség korai őszüléssel, a kézkörmök meggörbülésével, fiatalkori anémiával és jelentősen emelkedett rákkockázattal jár. A szindrómát általában 10 és 30 év között diagnosztizálják.

A páciensek mintegy felénél jelentkezik az a tünet, hogy a csontvelő nem termel megfelelően vérsejteket és immunsejteket. George Daley kutatásvezető munkatársaival dyskeratosis congenitával élő páciensek sejtjeiből hozott létre iPS-sejteket, hogy laboratóriumban tanulmányozhassák a betegséget.

Nature-beli beszámolójuk szerint azonban az eljárás során meglepetés érte őket: az iPS-sejtek előállítása közben megfordult a betegség egyik vezető, sejtszintű tünete.

Hogyan működik a szervezetben a telomeráz?

Ennél a betegségnél a sejtekben kevesebb a telomeráz nevű enzim, amely a telomerek "karbantartását" végzi. A telomerek a kromoszómák végén található védőkupakok, elkopásuk a sejtek öregedéséhez, ezáltal a szervezetben betegségek felbukkanásához, majd halálhoz vezet. A rákos elváltozásoknál pedig úgy tűnik, a telomeráz segíti a tumorsejteket abban, hogy halhatatlanná váljanak és kontroll nélkül másolódjanak.

Egyes kísérleti rákgyógyszerek ezért a telomeráz enzimet veszik célba. A védőkupakok, a telomerek helyreállításában a TERC jelű gén segít, és Daley csapata szerint lehetséges, hogy a tumorsejtek is a TERC-et használják fel halhatatlanságuk megszerzéséhez. Az iPS-sejtek előállítása közben a kutatók felfedezték, hogy azokban háromszor több TERC volt, mint a betegektől származó bőrsejtekben, melyekből kiindultak.

Egyszerűen az, hogy a bőrsejteket iPS-sejtekké alakítottuk, segített a sérült telomerek helyreállításában - jelentette be Daley csapata.

Ez elméletileg azt jelenti, hogy az öregedési folyamat egyik alapvetően fontos elemét leállították. A tudósok most támogatókat keresnek munkájuk folytatásához, mely a ritka örökletes betegséggel élőkön segíthet egykor, és hozzájárulhat a sejtek öregedési folyamata hátterében álló biológia jobb megértéséhez.

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Gyümölcsök és puffadás

Dr. Hidvégi Edit

Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

Segítünk felismerni a betegségeket - Így végezze az önvizsgálatokat

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a tényt, hogy egy-egy daganatos elváltozás korai észlelése és a korai szakaszban adott orvosi kezelés jelentősen megnöveli a túlélési esélyeket. Ennek tükrében igen fontos, hogy bizonyos önvizsgálatokat havi rendszerességgel mindenki végezzen el. Milyen önvizsgálatok ajánlottak?

Az idegrendszer befolyásolhatja a daganatos megbetegedések előfordulását

Ha valaki hosszan stresszben él, annak az idegrendszere, majd az immunrendszere is legyengül. Összefüggést találtak a legyengült idegállapot, a szív- és érrendszeri, illetve a daganatos betegségek kialakulása között. Fontos tehát, hogy a stressz napi szinten kezelve legyen, mert hosszú távon komoly betegségek kialakulását okozhatja.

Kevesebbszer alakul ki daganatos betegség az allergiásoknál

Mivel az allergia tulajdonképpen az immunrendszer túlzott válasza, így azoknál, akik allergiásak, ritkábban alakul ki daganatos betegség, mivel a fokozott immunválasz a degenerált sejtosztódást is megtámadja.

Civilizációs betegség? A halálos ítélet? - Tévhitek a rákról

Ma még sokan úgy tekintenek a rákra, hogy egyenlő a halálos ítélettel. A negatív hiedelmek erősebbek, mint a daganatos betegségekkel kapcsolatos tudás. A gyógyuláshoz is hozzájárul, ha a betegséggel kapcsolatos tudásunk nem a tévhitekre épül.

Milyen a gyanús anyajegy? - Tudnivalók a szűrésről

Az anyajegyszűrés jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni, hiszen ezzel a vizsgálattal dőlhet el a bőrön lévő pigmentált elváltozások sorsa.

Rákkeltő anyagok - Egészségügyi jelentés

Az Amerikai Rák Társaság egy korábbi jelentésében megtalálható a leginkább rákkeltő anyagok listája. A toplistán a többműszakos munka is helyet kapott.