• Egészséges munkahely - Tippek és tanácsok

        Szerző:
        WEBBeteg

        Jó lehetőség a munkavállalónak, ha maga döntheti el, marad-e a hagyományosabb étrendnél, vagy az egészségesebb, alacsonyabb zsír- és kalóriatartalmú, teljes értékű fogásokat választja.

        Egy munkahelyi egészségfejlesztési terv célja, hogy egészségesebb, kiegyensúlyozottabb emberek dolgozzanak egy empatikus légkörű, korszerű munkahelyen. A megfelelő fizikális  állapot, mentális és lelki kiegyensúlyozottság eredményeként már rövidtávon elkerülhető a tartós stressz, így csökkenhet a pszichoszomatikus megbetegedések száma.

        Hirdetések

        A lehetséges lépésekről dr. Budavölgyi Attila, az Oxygen Medical foglalkozás-egészségügyi szakorvosa beszélt.

        Az egészség anyagilag is megéri

        Kiközösítés, megalázás a munkahelyen

        Gyakran a munkahelyi közösség úgy vezeti le az önmagával és a munkahellyel kapcsolatos elégedetlenségét, hogy egymást bántják, egymást hozzák megalázó, rossz helyzetbe.
        A munkahelyi stressz és a mobbing >>

        Néhány éve Amerikában zajlott egy Krónikus Betegségeket Megelőző Munkahelyi Program nevű kezdeményezés, amelynél az induláskor, 6 hét és fél év elteltével felmérték a dolgozók fizikai állapotát, táplálkozási szokásait és számos betegség rizikófaktorainak jelenlétét.

        Már a 2. mérés alkalmával tapasztalható volt, hogy a résztvevőknek csökkent a vérnyomása, a testzsír- és a koleszterinszintje.

        Ezen felül a megkérdezettek 39 százaléka teljeskörűen változtatott életvitelén, tehát a munkahelyén kívül is egészségesebben táplálkozott és növelte a fizikai aktivitását.

        A prevenciós programokra szánt költség később az anyagiakban is megtérült: nőtt az egészséges munkavállalók teljesítménye, csökkent viszont a betegállományban töltött napok száma.

        Ráadásul, mivel a dolgozók érezték, hogy a vezetőség is erőfeszítéseket tesz a jó közérzet biztosításáért, a személyes elköteleződésük is megnőtt a cég felé, és még inkább a közösség részének érezték magukat. Mindezen folyamatok pedig nyilvánvalóan hatékonyabb munkavégzést eredményeztek.

        Lehetséges lépések, egészségmegörző ötletek

        • Alternatív reformétrend a menzán

          Kiégés
          A burnout (kiégés) szindróma tünetei: ha elfásul, ha indítékszegény, munkájával, környezetével érdektelen, közönyös, kilátástalanság érzése van, fáradékony, gyakran beteg, nehezen gyógyul, nem tud aludni – ez esetben kezelést igényel!
          Jó lehetőség a munkavállalónak, ha maga döntheti el, marad-e a hagyományosabb étrendnél, vagy az egészségesebb, alacsonyabb zsír- és kalóriatartalmú, teljes értékű fogásokat választja.

          Ha mód van rá, sokan szavaznak a vörös húsok helyett fehérekre, a fehér kenyér helyett a teljes kiőrlésűre, a túl sok állati fehérje helyett a zöldségekre, vagy éppen a krémes süteményeket váltják fel friss gyümölcsökkel.

          Az eredmény nem csak a kilók csökkenésében, de az energikusabb fizikai állapotban is mérhető.
        • Mindennapos rövid, szervezett testmozgás

            Számítógép-fejfájás - Mit tegyünk ellene?

          Érdemes-e több óráig mozdulatlanul bámulni a számítógép monitorát nap mint nap? A válasz egyértelműen nem. Sok ember, aki rendszeresen teszi ezt számol be kellemetlen, tompa, néha erős lüktető, görcsös tarkótáji, máskor homloktáji-halántéktáji fejfájásról, mely időnként a koncentrációt is befolyásolhatja.
          Számítógép-fejfájás - Mit tegyünk ellene?>>
          Ha a dolgozóknak van lehetősége akár az ebédidőben – még evés előtt – 10-15 percet tornázni, nem csak felfrissülnek, de beindítják a gyorsabb anyagcserét és egy kis gerinctornával megelőzhetik az ülőmunkával járó mozgásszervi elváltozásokat is.

          Ehhez pedig nem feltétlenül szükséges gyógytornász, egy szakember által felkészített, kellően lelkes kolléga is képes levezetni a nyakra, a vállra, a gerincre koncentráló gyakorlatokat.

          A munkavégzés ily módon történő megszakítása a képernyős munkahelyeken gyakran fellépő szempanaszokra is jótékony hatású.
        • Ülőlabdák és térdeplőszékek biztosítása

          Ahhoz, hogy stabilan ülhessünk a labdán, folyamatosan egyensúlyoznunk kell, ami olyan kicsi, gerincközeli izmokat mozgat meg, amelyeket egyébként alig használunk vagy egyoldalúan terhelünk. Speciális gyógytornát is lehet rajta végezni.

          A térdeplő szék megpróbálja visszaállítani a gerinc normális görbületét, hiszen ahhoz, hogy normálisan tudjunk ülni rajta, előre kell billentetünk a medencét, és ki kell egyenesítenünk a hátunkat. Mindkét eszköz a gerincfájdalmak és deformitások megelőzését szolgálja.   
        • Kímélő monitorok

           Monitor előtti munkavégzés
          A tartósan monitor előtt ülők kevesebbet pislognak, ami a szem kiszáradásához, és ezáltal a látás minőségének romlásához vezet. Monitor előtti munkavégzés >>
          Ma már többféle szemkímélő monitor is forgalomban van, amelyek kevésbé ártanak a szemnek. Az ilyen monitorok a fényerőt és a kép egyéb beállításait automatikusan a helyiség fényviszonyaihoz és a képernyőn megjelenő tartalomhoz igazítják, így kiküszöbölik a szem megerőltetését.

          A számítógépes munkánál az is fontos, hogy hol helyezkedik el a monitor. Az a jó, ha enyhén lefelé kell néznünk, mert a nyakunknak és a szemünknek így a legkényelmesebb.

          A szemmagasságunknál feljebb elhelyezett képernyő használata megerőltető. Az optimális láthatóság érdekében rendszeresen érdemes szemészeti szűrésen részt venni, és szükség esetén szemüveget viselni. Mindemellett óránként érdemes egy kis szünetet is beiktatni. 
         A számítógép előtti munkavégzés és munkavédelmi szabályozása

        A számítógép előtti munkavégzés rohamos elterjedése, és az abból fakadó egészségügyi, munkabiztonsági kockázatok szükségessé tették olyan szabályok alkalmazását, amelyek minden olyan munkavállalóra vonatkoznak, akik napi munkaidejükből legalább 4 órán keresztül rendszeresen képernyős eszközt használnak, továbbá az őket foglalkoztató munkáltatókra.
        A munkáltató a munkafolyamatokat úgy köteles megszervezni, hogy a folyamatos képernyő előtti munkavégzést óránként legalább tízperces szünetek szakítsák meg, továbbá a képernyő előtti tényleges munkavégzés összes ideje a napi hat órát ne haladja meg.
        Bővebben a monitor előtti munkavégzés hatályos szabályozásáról>>

          A munkahelyi stressz

        Van objektív stressz, ami az adott munkával együtt jár, előre látható, tudható, kiszámítható, és a munkába álláskor eldönthető, hogy bevállalja-e a munkába álló vagy sem. Ha mégsem bírja ezeket és ezzel szembesül, ezt belátja, akkor munkahelyet lehet és kell változtatni (ilyen lehet a monoton munka, az egy helyben ülés, a zaj, összezártság stb.).
        Szubjektív stressz, ami előre nem kiszámítható, aminek oka gyakran belül, a személyiségben keresendő, ami leggyakrabban önismereti hiányból, tolerancia-hiányból, önértékelési és önbizalomhiányból és/vagy váratlanul előálló krízishelyzetből fakadhat.
        A munkahelyi stressz >>

        (www.oxygenmedical.hu)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Számítógép-fejfájás - Mit tegyünk ellene?

        Érdemes-e több óráig mozdulatlanul bámulni a számítógép monitorát nap mint nap? A válasz egyértelműen nem. Sok ember, aki rendszeresen teszi ezt, számol be kellemetlen, tompa, néha erős lüktető, görcsös tarkótáji, máskor homloktáji-halántéktáji fejfájásról, mely időnként a koncentrációt is befolyásolhatja.

        A munkanélküliségtől jobban félünk, mint az asztmától

        A betegek többsége fél bevallani, ha úgy véli, hogy a munkahelyi körülmények is szerepet játszanak az asztmája kialakulásában. Mit tegyen, ha asztmás és erősen szennyezett, a légutakat károsító környezetben dolgozik?

        Csapdák az étkezésben - Tévhitek az egészséges táplálkozásról II.

        A saját és családunk egészségének megőrzése érdekében a legtöbb, amit tehetünk, a tudatos vásárlás. Az összetevőket kötelező a dobozokon feltüntetni, ezt mindig érdemes elolvasni.

        Mit kell tudni a monitorszemüvegről?

        Mára életünk részévé váltak a számítógépek. Szinte nincs olyan életterület, ahol ne találkoznánk velük. Sokan - munkájukból kifolyólag - hosszú órákat kényszerülnek a gép előtt tölteni. Miben segíthetnek a monitorszemüvegek?

        Szúró érzés a szemben - Szemszárazságra utalhat!

        Egyre több ember tapasztal hasonló tüneteket, ami vagy a könny nem megfelelő minőségétől alakul ki, vagy ha a könny elpárolog a szemfelszínről. Az ember egy perc alatt huszonkétszer pislog, a számítógép előtt viszont mindössze csak hétszer. Ezt tovább ronthatja a klímaberendezés használata. Így kiszárad a szem és a szemfelszínen gyulladások keletkezhetnek. Érdemes olyan szemcseppet használni, ami megnyugtatja a szemet és nem tartalmaz tartósítószert. A tartósítószerek ugyanis oldják a könny lipidfázisát, ami természetesen védené a szemet a kiszáradástól.

        10 tanács szülőknek: Vigyázzon gyermekei egészségére télen is!

        Minden szülő szeretné megóvni gyermeke egészségét a téli hónapokban is, ám ez nem mindig egyszerű feladat. A nappalok rövidek, hideg van. Könnyen el lehet kapni a náthát. Ebben az időszakban sokan köhögnek, tüsszögnek. Mit tehet Ön szülőként, hogy gyermekét megvédje a betegségektől? Adunk néhány tanácsot, hogy megkönnyítsük a dolgát.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA